English

گزارش اختصاصی خبرگزاری موج از مذاکرات هسته‌ای در وین؛

دقت در گفتگوهای هسته‌ای را فدای سرعت نکنیم/ منافع مردم ایران در مذاکرات بر همه چیز مقدم است

وینِ اتریش، بازهم میزبان کشورهای مذاکره کننده هسته‌ای است و تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق نهایی بین طرف‌های مقابل همچنان ادامه دارد.

دقت در گفتگوهای هسته‌ای را فدای سرعت نکنیم/ منافع مردم ایران در مذاکرات بر همه چیز مقدم است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش درحالی آغاز شد که تا همین چندماه پیش و در اواخر فعالیت دولت دوازدهم، حرکتی حلزونی داشت و با وجود برگزاری جلسات متعدد، گفتگوها بدون نتیجه پایان یافت تا این دولت سیزدهم باشد که بار بر زمین مانده را به دوش کشیده و مهار مذاکرات را در دست گیرد.

احیای برجام در دولت سیزدهم، حالا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و هیات ایرانی با جدیت بر سر مساله رفع تحریم‌ها و تضمین اجرای دقیق توافق، مذاکرات را پیش می‌برند؛ آنچه که از عزم تیم مذاکره کننده ایرانی بر می‌آید، گویا حاضر نیستند به هر قیمتی، تتمه باقی مانده‌ی برجام را احیا کنند، مگر آنکه رفع تحریم‌ها مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

حال از وین خبر می‌رسد که گویا شمارش معکوس تا دست یابی به توافق نهایی آغاز شده است و به گفته علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران، موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

در این میان، قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفتگوها نیز، محتاطانه نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات اذعان دارند.

در این سوی ماجرا اما، اگرچه برخی افراد در کشور تلاش دارند مثبت بودن مذاکرات در دولت فعلی را نتیجه گفتگوها در دولت دوازدهم تلقی کنند، اما با نزدیک شدن به توافق نهایی، اعلام هیس کرده اند تا بدون سوگیری‌های مرسوم سیاسی، شاهد روند رو به جلوی مذاکرات باشند.

اکنون با وجود آنکه رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات، مسیر مثبتی را در پیش گرفته است اما با توجه به سابقه مخدوش برجام و بی‌تعهدی طرف‌های مقابل برای اجرای آن، تیم مذاکره کننده ایرانی پرقدرت‌تر از قبل، وارد میدان شد تا در آینده، زورگویی برخی کشورها نتواند خدشه‌ای به اجرای آن وارد کند؛ البته این همه ماجرا نیست چراکه با توجه به قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت"، دستیابی به هرگونه توافق نهایی، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا وجهه قانونی پیدا کند در غیر این صورت، هیچ توافقی اجرا نخواهد شد.

 

ایستادگی بر سر منافع ایران در گفتگوهای وین مطالبه‌ی مهم نمایندگان مجلس است

ابوالفضل عموئی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روند مذاکرات هسته‌ای را این گونه توصیف می‌کند: تاجایی که مجلس مطلع شده گفتگوهای هسته‌ای به صورت جدی ادامه دارد و گام‌های رو به جلویی برداشته شده است.

وی همچنین ایستادگی بر سر منافع ایران در گفتگوهای وین را مطالبه‌ی مهم نمایندگان می‌داند و بر این باور است: هرگونه توافق بین هیات‌های مذاکره کننده در وین باید به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود تا طبق قانون اقدام راهبردی، مجلس نسبت به تصویب آن تصمیم بگیرد.

 

مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم را متفاوت‌تر گذشته است

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم را متفاوت‌تر از گذشته می‌داند و معتقد است: در دوره گذشته سرنوشت اقتصاد، فرهنگ و دیگر مسائل کشور به مذاکرات وابسته بود لذا شکست در مذاکرات، وضعیت داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد و پیشرفت در گفتگوها، شرایط را بهتر می‌کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بر این باور است که در دوره جدید، سرنوشت کشور به مذاکرات گره نخورده است و در چنین شرایطی اگر موفقیت در مذاکرت حاصل شد، برخی امور تسهیل می‌شود اما با عدم موفقیت در مذاکرات نیز، دولت و مجلس برای سامان دادن به اوضاع، مسیر اصلاح را در پیش خواهند گرفت.

 

باید برای اجرای یک توافق خوب، منافع حداکثری کشور تامین شود

دیدگاه عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نسبت به مذاکرات هسته‌ای، با این رویکرد مطرح می‌شود که برجام برای ما این پیام را دارد که باید برای اجرای یک توافق خوب، منافع حداکثری کشور تامین شود و برای رسیدن به این هدف، باید سازوکار مناسبی اندیدشیده شده تا تغییرات دولتی در یک کشور، باعث پشت پا زدن به اجرای توافق نشود.

به اعتقاد وی، اگرچه خروج آمریکا از برجام، نقض توافق چند جانبه بین‌المللی به شمار می‌رود اما این کشور به طور صریح، موضع خود را مشخص کرد، درحالی که اروپایی‌ها بدتر از آمریکایی ها ظاهر شدند و با وجود ادعای خود مبنی بر پایبندی به برجام، عملا هیچ تعهدی را اجرا نکردند، لذا جرمشان سنگین‌تر بود.

 

ترکش آثار زیان‌بار برجام همچنان در بدنه جامعه خودنمایی می‌کند

گفتنی است، توافق برجام بدون هیچ ضمانت اجرایی، تجربه تلخی بود که آثار زیان باری برای کشور به همراه داشت، تاجایی که همچنان ترکش خسارت‌های آن در بدنه جامعه باقی مانده است.

اما بدون شک عبرت‌پذیری از این تجربه ناخوشایند می‌تواند امیدبخش روزهای آینده برای کشور باشد، لذا تکیه بر تولید داخل و حمایت از کارآفرینان ایرانی، تنها برگ برنده ما در عرصه بین‌المللی است، چراکه هرگونه توافق یا شکست در توافق، نمی‌تواند خللی در حرکت قطار پیشرفت جامعه ایجاد کند.

حال نکته حائز اهمیت آن است که در این زمین بازی، نباید دقت را فدای سرعت کرد تا بتوان به دور از همهمه‌های سیاسی و رسانه‌ای، تمام شرایط دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    برجام دیگری رقم نزنید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه