English

یوسف نوری:

فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش دانست.

فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش است

به گزارش خبرگزاری موج، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۷ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود گفت: شهدای علمی ما مانند احمدی روشن، رضایی نژاد و تمامی شهدای هسته‌ای تربیت یافته مدرسه تربیتی شهید سلیمانی هستند، اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که حلم و ایثار را با صلح جویی، مقاومت و دفاع از مظلوم و استکبار ستیزی همراه کند هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است.

نوری با بیان اینکه برنامه زیرنظام‌های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می‌رسید، اما ۷ سال طول کشید، گفت: اهداف آموزشی دوره‌های تحصیلی که ۷ سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند، اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال‌ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وی با تاکید بر کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این تریبون اعلام می‌کنم سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ در ایران به تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند.

سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحب نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است این سند در آموزش و پرورش ما را ناگزیر به شناسایی اولویت‌ها می‌کند و اینکه از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و پیشران ما برای تحول کجا است.

این مقام مسئول درباره اهمیت دانشگاه فرهنگیان هم گفت: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده، اما در علم به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که زیر نظر آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات، فناوری فعالیت می کند. این دانشگاه مختص تربیت نیروهای وزارت آموزش و پرورش است.

قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعداد‌های فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم این را نوری گفت و معتقد است که یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعداد‌های فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد؛ همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی عدالت را یکی از ضروریات آموزش و پرورش دانست و گفت که یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

او گفته است که یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهد داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود،زیرا در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانش آموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده اند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.

پیش از این محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود در حال حاضر ۳.۵ میلیون دانش‌آموز داریم که به اپلیکیشن «شاد» دسترسی ندارند. این ۳.۵ میلیون نفر یا در محلی زندگی می‌کنند که اینترنت وجود ندارد و یا تبلت و گوشی تلفن مورد نیاز را ندارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

وی نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری بکارگیری ظرفیت‌های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه‌های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه‌ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند، اما به خوبی از ظرفیت آن‌ها استفاده نشده است، لذا فعال سازی تشکل‌ها و دغدغه‌مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه‌های مهم ما است که احیای شورا‌های آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وی فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت‌های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه‌های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکرد‌های سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    تمامی معلمان شاغل و بازنشسته بایستی از عضویت صندوق ذخیره خارج شوند تا خودشان راهکارجدیدی اراعه دهند و از پول آنان به جیب د روسای صندوق نرود نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ سال است سود صندوق به جیب دیگران رفته و هیچ فایده‌ای برای فرهنگیان نداشته‌است لطفاً همه اعضا فرهنگی

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه