English

در گفت‌وگو با موج مطرح شد؛

انتقاد تند سلیمی نمین از سران موتلفه؛ بالای ۸۰ سال سن دارند اما حاضر نیستند کانون‌های قدرت را ترک کنند!

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه مسن هستند و برخی بالای 80 سال سن دارند اما حاضر نیستند کانون‌های قدرت را ترک کنند و تصور می‌کنند تا آخرین لحظه حیات باید در قدرت حضور داشته باشند و این مسئله برای یک حزب فاجعه است.

انتقاد تند سلیمی نمین از سران موتلفه؛ بالای ۸۰ سال سن دارند اما حاضر نیستند کانون‌های قدرت را ترک کنند!

«عباس سلیمی نمین» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ درباره توجه به جوان‌گرایی در انتصابات مدیران دولت سیزدهم گفت: گام برداشتن در مسیر جوان‌گرایی، حرکت در مسیری ناهموار و توأمان با بیم و امید است و اگر قرار بود نیروهای شناخته شده و آزمون پس داده به کار گرفته شوند، جوان‌گرایی صورت نمی‌پذیرفت.

وی با بیان اینکه جوان‌گرایی یعنی افرادی که پست‌های کلیدی نداشتند، در جایگاه وزیر و معاون وزیر به کار گرفته شوند افزود: به طور طبیعی توجه به جوان‌گرایی موجب مسرت است هرچند ممکن است انتصابات گاه منطقی و گاه اندکی قابل تأمل باشند.

سلیمی نمین با بیان اینکه ممکن است در عرصه جوان‌گرایی برخی افراد منصوب شده را پس از گذشت مدتی ناموفق بیابیم ادامه داد: در چنین مواردی باید دست دولت را باز گذاشت تا بتواند بلافاصله مواردی که توانمندی لازم را برای اشراف بر یک حوزه پیچیده نداشتند جایگزین کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جوان‌گرایی در دولت سیزدهم گامی بلند است اظهار کرد: انتصاب مدیران جوان باید صورت می‌گرفت در غیر این صورت شاهد طغیان نسل جوان در برابر نسل پیشین بودیم کمااینکه در برخی موارد این طغیان اتفاق افتاده است و در برخوردهای تند برخی جوانان با نسل گذشته خود در نامه‌ها و مطالب فضای مجازیشان دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این رفتار، شایسته و مورد تأیید نیست افزود: با این حال به دلیل عملکرد برخی از رؤسای جمهور سابق یک تقابل میان دو نسل ایجاد شده است که برطرف کردن آن و حاکم کردن آرامش و نهادینه کردن این مسئله که هر دو نسل به یکدیگر نیازمندند ضروری است.

سلیمی نمین ادامه داد: هم نسل گذشته به جوانان به واسطه پرتحرک ، مبتکر و خلاق بودن آن‌ها نیازمندند و هم نسل جدید به دلیل بی‌تجربگی و نیاز به استفاده از دانش نسل گذشته، به نسل پیشین نیاز دارد، بنابراین برطرف کردن این طغیان گامی بلند است که تا کنون دولت‌ها این ریسک را نمی‌پذیرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت رئیسی به این عرصه ورود کرده است اظهار کرد: امید است یک مشارکت و تداوم عاقلانه شکل بگیرد تا نه جوانان احساس کنند از تجربیات گذشتگان بی‌نیازند و آن‌ها را غاصب ندانند و رفتار ناشایستی با کسانی که کوله‌باری از تجربه دارند نداشته و آن‌ها را از خود نرانند و هم اینکه نسل گذشته متوجه شود که برای سرعت بخشیدن به کارها، باید جایگاه‌های اجرایی را به نیروهای جوان منتقل کند.

وی با بیان اینکه باید یک تقسیم‌بندی در امور صورت بگیرد افزود: باید اتاق‌های فکر متعدد متشکل از نیروهای مجرب تشکیل شود تا این نیروها در اندیشکده‌ها برای نیروهای جوان تولید فکر و اندیشه کرده و راهکار ارائه دهند.

سلیمی نمین با بیان اینکه در این زمینه دچار خلأ هستیم ادامه داد: باید اتاق‌های فکر خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهیم و برای مثال تصور نکنیم که یک خبرگزاری مهم از داشتن یک اتاق فکر دارای نیروهای مجرب کارآزموده و دارای سابقه طولانی در زمینه خبر بی‌نیاز است بلکه باید این افراد را محترم شمرده و از تجربیات آن‌ها به صورت مدون استفاده شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر این تقسیم بندی انجام شود که به نظر من به زودی اتفاق خواهد افتاد، هرچند ممکن است شاهد مشکلاتی در برخی مصادیق باشیم اما به سرعت اصلاحات انجام خواهد شد.

 

ریشه نارضایتی جوانان از انتصابات به دولت سازندگی برمی‌گردد

وی درباره ریشه باقی ماندن نارضایتی‌های برخی افراد با وجود توجه دولت فعلی به انتصاب مدیران جوان گفت: ریشه این مشکل به دو دهه پیش بازمی‌گردد. در آن دوران رهبر معظم انقلاب در زمانی مناسب و به درستی بر شکل‌گیری جوان‌گرایی تأکید کردند اما برخی از شخصیت‌ها بر ایستادن مقابل این تصمیم اصرار ورزیده و کابینه مسنی را شکل دادند.

سلیمی نمین با بیان اینکه این مسئله در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی مشهود است افزود: رئیس دولت سازندگی علی‌رغم تأکیدات رهبری اصرار کردند که وارد میدان شوند و پس از نشستن بر مسند ریاست جمهوری زیر بار معرفی مدیران جوان حتی از طیف فکری خودشان که همه سرمایه خود را صرف وی کنند نرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: پس از آن در دولت روحانی نیز همین اتفاق افتاد و علاوه بر اینکه رئیس دولت یازدهم و دوازدهم مسن بود، تمام وزرای خود را به جز یک وزیر از میان افراد بسیار سن بالا انتخاب کرد که خطایی جدی بود.

وی با بیان اینکه این افراد این مسئله را به یک مسئله غامض تبدیل کرده و باعث ایجاد دشمنی‌هایی شد افزود: نسل جوان تصور می‌کند که در حال پیر شدن است اما افراد نسل گذشته حاضر به ترک صحنه نیستند.

سلیمی نمین با بیان اینکه این مسئله درباره کانون‌های قدرت یا گروه‌های سیاسی نیز صدق می‌کند اظهار کرد: برای مثال همه اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه مسن هستند و برخی بالای 80 سال سن دارند اما حاضر نیستند کانون‌های قدرت را ترک کنند و تصور می‌کنند تا آخرین لحظه حیات باید در قدرت حضور داشته باشند و این مسئله برای یک حزب فاجعه است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: طبیعی است که این مسائل موجب تقابل و درگیری شود و جوانان یک حزب تصور کنند باید طغیان کنند تا بتوانند نسل گذشته را از شورای مرکزی حزب اخراج کنند، در حالی که نباید کار به اینجا بکشد و خود این افراد درایت به خرج داده و خودشان با نامزد کردن نیروهای جوان در حزب، زمینه انتقال قدرت را فراهم کنند نه اینکه مرگشان باعث انتقال قدرت شود.

وی با بیان اینکه این مسئله به دلیل نپذیرفتن توصیه‌های رهبر انقلاب به نوعی آزردگی و ناراحتی جدی در نسل جوان شده است افزود: به همین دلیل اگر نسل جوانی فرصتی پیدا کند، به دلیل آنکه نسل پیشین را غاصب می‌پندارد، برخورد بدی با آن‌ها خواهد داشت.

سلیمی نمین ادامه داد: با این وجود اگر جوان بداند که مسئول مسن، خودش زمینه حضور جوانان را فراهم کرده، این جوان خودش را مدیون می‌داند اما اگر احساس کند که راضی نبوده و به زور یا به دلیل بیماری و ناتوانی در انجام امور این کار صورت گرفته، از وی کینه به دل می‌گیرد که چرا فرصت تلاش و کار را به جوانان نداده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این مشکلات به زیاده‌خواهی سیاسی برخی نخبگان جامعه برمی‌گردد افزود: این افراد همچنین همه چیز را در امور اجرایی خلاصه می‌کردند و برای امور فکری ارزش قائل نبودند در حالی که شخصی که دو دوره رئیس جمهور بوده می‌تواند یک مؤسسه پژوهشی راه اندازه و به کار فکری بپردازد و نشان دهد که ارزش تولید فکر از کار اجرایی بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: اما از آنجا که کار اجرایی در کشور تشریفات و توجه بالایی دارد، همه تصور می‌کنند که اهمیت بالاتری دارد در حالی که آنچه می‌تواند کشور را ریل‌گذاری کرده و به آن جهت دهد، تولید فکر است و به همین دلیل تولید فکر به مراتب از امور اجرایی مهم‌تر و باارزش‌تر است.

سلیمی نمین با بیان اینکه هیچ‌کدام از دولتمردان اهمیت دادن به تولید فکر را در عمل ثابت نکردند اظهار کرد: هیچ کدام از سیاسیون به صورت دلخواه پس از دو دوره ریاست جمهوری از صحنه قدرت خارج نشده و به کار فکری نپرداخند تا جوانان در مسند امور قرار گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی با وجود چند دوره نمایندگی و ریاست مجلس و دو دوره ریاست جمهوری، از قدرت کنار نرفته و مجددا در انتخابات شرکت می‌کند و باعث بروز درگیری و نزاع می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر افراد نیز همین رویه را در پیش گرفتند افزود: محمود احمدی نژاد با وجود دو دوره ریاست جمهوری برای بازگشت به قدرت له‌له می‌زند. در حالی که اگر قصد خدمت داشته باشند، به کار فکری می‌پردازند و دو دوره ریاست جمهوری کافی است و هر آنچه از خیر و شر که می‌توانستند را شکل داده‌اند.

 

هاشمی رفسنجانی به کشور ظلم کرد

سلیمی نمین با بیان اینکه مسئولان با رفتن به سمت تولید فکر به نسل‌های دیگر ثابت می‌کنند که ارزش اندیشه بیشتر از کار اجرایی و داشتن خدم و حشم و محافظ است اظهار کرد: ما در حال حاضر در حال گذار به همین مسئله هستیم و امید است که افراد مختلف به رئیس جمهوری سیزدهم که هزینه این ریسک را می‌پردازد کمک کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره راه کمک به دولت سیزدهم گفت: یکی از راه‌‎های مهم این است که افراد برای رسیدن به کار اجرایی سر و دست نشکنند و زد و بند نکنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد برای رسیدن به پست و سمت حتی به پرداخت رشوه و لابی رو می‌آورند ادامه داد: ریشه مشکل اینجاست که افراد برای اندیشه و تولید فکر ارزش قائل نیستند و تصور می‌کنند حتما باید تعداد زیادی کارمند و امکانات داشته باشند در حالی که مهم‌ترین کار تولید فکر است.

سلیمی نمین افزود: در سایر کشورها این روند جریان دارد و رؤسای جمهوری که پس از پایان دوره از قدرت کنار کشیده و به کار فکری می‌پردازند، بیشترین ارزش را در جامعه دارند و برای مشورت گرفتن و سخنرانی‌های آن‌ها مبالغ بالایی پرداخته می‌شود زیرا این افراد خودشان را به عنوان یک فرد مجرب که می‌تواند با تکیه بر تجربه‌های خود راهکار ارائه دهد معرفی می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید در کشور ما نیز این تحول رخ بدهد، درباره ارزش‌گذاری اجتماعی درباره اندیشه در کشور گفت: زمانی که نیروهای برجسته جامعه برای اندیشه ارزشی قائل نمی‌شوند، نمی‌توان انتظاری از مردم عادی داشت و این تصور در جامعه ایجاد می‌شود که شخصی که به مطالعه و کار فکر می‌پردازد بیکار و بی‌ارزش است.

وی ادامه داد: در حالی که اگر شخصی مانند هاشمی رفسنجانی پس از دو دوره ریاست جمهوری، به اندیشه و کار اندیشکده‌ای رو می‌آورد، جامعه متوجه می‌شد شخصی که می‌توانست در قدرت باقی بماند، اندیشه و کار فکری را انتخاب کرده بنابراین اهمیت این مسئله بیشتر از کار اجرایی است.

سلیمی نمین با بیان اینکه در حال حاضر نخبگان جامعه این ارزش‌گذاری را انجام نمی‌دهند افزود: نخبگان در این زمینه خود را انتخاب‌گر نشان نمی‌دهند و برای رسیدن به قدرت خود را به زمین و آسمان می‌زنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نگاه جامعه به تولید فکر بسیار نازل است اظهار کرد: نخبگان جامعه باید با انتخاب‌گر بودن، این نگاه اجتماعی را اصلاح کنند و ارزش کار فکری را بالا ببرند و نشان دهند که ارزش تولید فکر بالاتر از تأمین نیازهای جامعه است.

وی ادامه داد: هرچند تأمین نیازهای جامعه ضروری است اما آنچه به نیازهای جامعه جهت می‌دهد تولید اندیشه است. قرار نیست که دولتی داشته باشیم که تنها نیازهای مادی‌مان را تأمین کند بلکه باید با تولید فکر به این نیازها جهت و به زندگی انسان‌ها معنا داده شود و کار اصلی همین است.

سلیمی نمین در پایان اظهار کرد: این مسئله در کشور اتفاق نیفتاده و در اوج مسئله، هاشمی رفسنجانی در این زمینه به کشور ظلم کرده است زیرا اگر توصیه رهبر مظم انقلاب را گوش داده و خودشان از قدرت کنار رفته و به کار اندیشکده‌ای می‌پرداخت و جوانی را به جای خود معرفی می‌کرد، هم دعوا میان دو نسل ایجاد نمی‌شد و هم ارزش کاری فکری در جامعه بالا می‌رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه