English

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با موج:

به تعویق افتادن آغاز مذاکرات احیای برجام طبیعی است/ دستاوردهای هسته‌ای ابزار چانه‌زنی دولت سیزدهم

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره دلیل به تعویق افتادن آغاز مذاکرات گفت: با توجه به تغییر مسئولان طبیعی است که در دیپلماسی، تغییراتی ایجاد شود و همین موضوع باعث به تعویق افتادن ادامه مذاکرات شده است.

به تعویق افتادن آغاز مذاکرات احیای برجام طبیعی است/ دستاوردهای هسته‌ای ابزار چانه‌زنی دولت سیزدهم

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج ؛ درباره دلیل به تعویق افتادن مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم گفت: با تغییر دولت تمام بعد نرم‌افزاری برجام در کشور دچار تغییر شد و مسئولان پرونده هسته‌ای در وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی عوض شده و وزنه‌ها در شورای عالی امنیت ملی نیز تغییر کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر کسانی که رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به برجام داشتند در مسئولیت‌ها قرار گرفته و وزنه جدیدی در شورای امنیت ایجاد کردند افزود: با این اوصاف طبیعی است که در دیپلماسی، تغییراتی ایجاد شود و همین موضوع باعث به تعویق افتادن ادامه مذاکرات شده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: به همین دلیل من در ماه‌های پایانی دولت پیشین بارها تأکید کردم که در دولت روحانی برجام احیا شود و اگر این اتفاق می‌افتاد به سود ملت بود زیرا در تمام این مدت تنها ملت ایران است که تاوان تداوم تحریم‌ها را می‌دهد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای ممکن در صورت احیای برجام در زمان دولت دوازدهم گفت: اگر رئیس دولت پیشین اجازه می‌یافت و می‌توانست در قالب راهبرد خود برجام را احیا کند، دولت سیزدهم بدون آنکه کشور در تنگنای تحریم قرار داشته باشد، می‌توانست در مراحل مختلف اجرای برجام سیاست‌های خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه به هر ترتیب این اتفاق رخ نداد ادامه داد: مانند هر تصمیم دیگری در ایران، به دلیل ضعف در تصمیم‌گیری و احیا نشدن برجام، این هزینه به ملت ایران تحمیل شد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه معتقدم دولت جدید در تلاش است آخرین دستاوردهای هسته‌ای را به عنوان تکیه‌گاه مذاکراتی خود به کار گیرد اظهار کرد: دولت سیزدهم از ظرفیت هسته‌ای به عنوان عاملی برای تقویت چانه‌زنی تیم مذاکراتی کشور استفاده خواهد کرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت کشور پس از خروج آمریکا از برجام گفت: ایران پس از خروج ترامپ از برجام گام‌های مختلفی برداشت که هزینه‌های بسیار زیادی در شرایط تحریمی به کشور تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه ایران از این مسئله نخواهد گذشت افزود: بایدن نیز برای تحمیل فشار اقتصادی به ایران تحریم‌های دوره ترامپ را تا کنون حفظ کرده است.

فلاحت پیشه درباره ادامه مذاکرات گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در قالب نامه‌ای شرایط خود را برای مذاکرات اعلام خواهد کرد و مذاکره آغاز خواهد شد که امیدوارم این کار زودتر صورت بگیرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد دولت سیزدهم در مذاکرات گفت: این دولت سه دغدغه برای ادامه مذاکرات دارد؛ فرسایشی نشدن مذاکرات، لغو عملی تحریم‌ها و شکل‌گیری یک توافق پایدار که آن‌ها را در نامه خود اعلام خواهد کرد و با این کار به شرایط ورود به مذاکرات نزدیک می‌شویم.

وی درباره امکان رفع تحریم‌ها در صورت احیای برجام اظهار کرد: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد طولانی شدن شرایط بازگشت به برجام باعث شد که فضای بی‌اعتمادی روز به روز بیشتر گسترش پیدا کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه پس از امضای برجام در زمان اوباما، بی‌اعتمادی تا حدی نسبت به آمریکای دموکرات کاهش پیدا کرده بود افزود: ترامپ باعث برگشت این بی‌اعتمادی شد اما با آمدن بایدن دید متفاوتی با دولت ترامپ شکل گرفت اما طولانی شدن فرآیند مذاکرات و استفاده بایدن از تحریم‌های ترامپ برای فشار به ایران باعث تشدید فضای بی‌اعتمادی شد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره راهکار حل مشکل مذاکرات گفت: به نظر من ایران و آمریکا به عنوان طرفین اصلی پیش از آغاز مذاکرات نیازمند توافق بر سر یک سازوکار مذاکراتی هستند تا بتوانند بر این فضای بی‌اعتمادی غلبه کنند در غیر این صورت ورود به مذاکرات تنها منجر به برخی موضع‌گیری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران پیش از برجام در چنین شرایطی قرار داشتیم ادامه داد: نزدیک به یک دهه طرفین، مذاکره می‌کردند و پس از هر مذاکره مواضع تندی علیه یکدیگر می‌گرفتند. به نظر من در شرایطی که فرصت‌های توسعه از کشور ما ربوده شده و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی وجود دارد، فرسایشی کردن مذاکرات به سود ایران نیست و این مسئله برای آمریکایی‌ها نیز با وجود چالش‌های مختلفی که با آن مواجه هستند سودمند نیست.

فلاحت پیشه درباره شیوه اجرای برجام برای جلوگیری از بدعهدی طرف‌های غربی گفت: همانگونه که در بالا گفته شد ایران نیازمند مثلث فرسایشی نشدن مذاکرات، لغو عملی تحریم‌ها و شکل‌گیری یک توافق پایدار است که موضوع سوم دغدغه ایرانی‌هاست زیرا در تمام موارد آمریکایی‌ها بدعهدی کردند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مذاکرات احیای برجام آخرین سازوکاری که می‌توانند برای پایداری توافق اعمال کنند، یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تضمینی برای عمل به تعهدات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بعید است مذاکرات در این مسیر حرکت کند افزود: با این حال در صورت آمادگی طرفین می‌شود یک تضمین حقوقی نیز ایجاد شده و موضوع برجام و احیای آن را با پیگرد حقوقی در دادگاه لاهه پیوند بزنند اما به نظر می‌رسد به اندازه‌ای چالش‌های مقدماتی وجود دارد که دو طرف از طرح چنین موضوعی پرهیز خواهند کرد زیرا ممکن است باعث از دست رفتن تمام فضای مذاکره شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه