English

صبح نو: محاکمه سیف نمادی است از تراژدی دولت روحانی/ اعتماد: انتظار می رفت برای سیف و عراقچی حکم برائت صادر شود!

اگر اسحاق جهانگیری نماد مدیریت اقتصاد سیاسی این جریان است، ولی‌الله سیف بی‌تردید مهم‌ترین مدیر حوزه بانکی دولت روحانی است که اثرات عملکردش تا سال‌ها بر پیکر اقتصاد ایران باقی خواهد ماند.

صبح نو: محاکمه سیف نمادی است از تراژدی دولت روحانی/ اعتماد: انتظار می رفت برای سیف و عراقچی حکم برائت صادر شود!

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه صبح نو در سرمقاله امروز خود با عنوان «نماد سیف» نوشت: اعلام حکم ولی‌الله سیف به‌شدت  نمادین است. از جهتی او نماینده بوروکرات‌هایی است که‌دنبال‌کننده  شعارهای حسن روحانی در زمینه اقتصادی بودند و ادعا داشتند که توانایی اداره درست و منطقی و علمی کشور را دارند. از سوی دیگر، او نماد مدیریت تورم‌زا و ناکارآمد دولت حسن روحانی پس از خروج ترامپ از برجام است. اگر اسحاق جهانگیری نماد مدیریت اقتصاد سیاسی این جریان است، ولی‌الله سیف بی‌تردید مهم‌ترین مدیر حوزه بانکی دولت روحانی است که اثرات عملکردش تا سال‌ها بر پیکر اقتصاد ایران باقی خواهد ماند. محاکمه و مجرمیت سیف نمادی است از تراژدی دولت روحانی که نه‌تنها ریل‌گذاری درست و دقیقی برای اداره کشور انجام نداد که منابع و درآمدهای دولت را هم به‌خوبی مدیریت نکرد.

 

چرا خبر محکومیت سیف در یک خبرگزاری منتشر شد؟

روزنامه اعتماد با اشاره به حواشی انتشار حکم محکومیت سیف و عراقچی نوشت: با این همه اما خبر محکومیت رییس‌کل و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی دیروز درحالی از طریق برخی رسانه‌ها منتشر شد که ظاهرا نحوه ابلاغ حکم به متهمان و برخی از دیگر جزییات این احکام از جهاتی با ابهاماتی مواجه است. این در حالی است که موضوع محکومیت و نیز فروش ارز در بازار برای مدیریت نرخ ارز در شرایطی بود که فشار حداکثری و جنگ اقتصادی دولت امریکا علیه ملت و دولت ایران به اوج خود رسیده بود و دولت وقت قصد داشت با این اقدامات، آرامش لازم را برای جامعه حفظ نماید؛ ضمن اینکه این اقدامات برای مدیریت بازار ارز به طرق مختلف و از دیرباز و به استناد اختیارات قانونی بانک مرکزی انجام می‌شده است.

حال سوال اینجاست که این پرونده کیفری که حدود 3 سال است که مفتوح شده و باتوجه به فقدان عناصر سه‌گانه تحقق جرم (عناصر قانونی، مادی و معنوی)، انتظار می‌رفت برای متهمان پرونده، رای برائت یا قرار منع تعقیب صادر شود، چرا یک روز قبل از رسیدگی به همین اتهامات در دیوان محاسبات، یک‌باره خبر محکومیت ایشان در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود؟! مگر نه اینست که حکم محکومیت باید به محکوم  ابلاغ شود؟ آیا  انتشار این خبر محکومیت کیفری برای اثرگذاری بر یک مرجع دیگر نبوده است؟ آیا این نحوه اطلاع‌رسانی، از مصادیق تشویش اذهان عمومی و تعرض به عرض و حیثیت اشخاص نیست؟ چگونه این خبر محکومیت به دست آن خبرگزاری رسیده ولی خود محکومان از آن بی‌خبر بوده‌اند؟ ذی‌نفعان این محکومیت‌ها، چه کسانی هستند؟

 

انتقاد کیهان از طالبان

کیهان با اشاره به انفجارهای اخیر علیه شیعیان افغانستان نوشت: حسب آنچه مشاهده می‌شود، قندهار مرکز معنوی و مذهبی «امارت اسلامی طالبان » بوده و رهبر طالبان- مولوی هبت‌الله آخوندزاده- در این شهر سکونت دارد و به طور طبیعی باید ضریب امنیت این شهر به خصوص برای فعالیت‌های مذهبی و معنوی بالاتر باشد. این استدلال طالبان که شیعیان خود مسئولیت امنیت نماز جمعه خود را به دست گرفته بودند و لذا مسئولیتی متوجه طالبان نبوده، پذیرفتنی نیست؛ چرا که حسینیه شیعیان بخش کوچکی از شهر بوده و در درون شهر مورد تهاجم انتحاری قرار گرفته است.

اگر طالبان تا این حد از برقراری امنیت در پایتخت معنوی و مذهبی خود ناتوان است، چطور می‌تواند در کل این کشور به خصوص در مناطق مرکزی، شمالی و شرقی افغانستان که سال‌ها از سیطره طالبان دور بوده‌اند، داعیه ایجاد امنیت داشته باشد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه