English

بهشتی پور در گفت‌وگو با موج:

افزایش توان هسته‌ای قدرت چانه‌زنی را بالا می برد اما تأثیری در بازدارندگی برای لغو تحریم‌ها ندارد

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره امکان لغو تحریم‌ها پس از آغاز مذاکرات و احیای برجام گفت: تحریم‌ها به طور کامل لغو نمی‌شود زیرا آمریکا از آن به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کند.

افزایش توان هسته‌ای قدرت چانه‌زنی را بالا می برد اما تأثیری در بازدارندگی برای لغو تحریم‌ها ندارد

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج ؛ درباره دلیل به تعویق افتادن آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام گفت: علت این موضوع به طور دقیق مشخص نیست اما اگر هدف مسئولان دولت از تعلل در آغاز مذاکرات تقویت اقتصاد ایران برای کاهش اثرگذاری تحریم‌هاست اقدام مؤثر و خوبی است.

وی با بیان اینکه اگر دولت از این زمان برای نشان دادن بی‌اثری تحریم بر کشور و و نشان دادن این مسئله به دشمن است که نمی‌تواند از تحریم به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند اقدام خوبی است افزود: با این وجود قرائن و شواهد چنین چیزی را نشان نمی‌دهد زیرا این موضوع مستلزم اصلاحات اقتصادی در داخل کشور است که ما شاهد آن نیستیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه یکی دیگر از احتمالات برای به تعویق افتادن مذاکرات گفت: ممکن است مذاکرات را در انتظار برای افزایش توان هسته‌ای کشور و بالا رفتن قدرت چانه‌زنی به تعویق انداخته باشند که در این صورت باید گفت دست ایران از این جهت به اندازه کافی پر است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه توان هسته‌‎ای به تنهایی نمی‌تواند نقش بازدارنده برای کشور ایفا کند ادامه داد: افزایش توان هسته‌ای باعث بالا بردن قدرت چانه‌زنی می‌شود اما تأثیری در بازدارندگی برای لغو تحریم‌ها ندارد زیرا اگر توان هسته‌ای چنین تأثیری داشت، تحریم‌ها علیه کره شمالی که بمب اتم ساخته است لغو می‌شد.

وی با بیان اینکه تأخیر در انجام مذاکرات به معنای تأخیر در لغو تحریم‌هاست افزود: تأخیر در لغو تحریم‌ها نیز تأثیر نامطلوبی بر روی اقتصاد کشور و زندگی مردم دارد.

بهشتی‌پور درباره امکان لغو تحریم‌ها پس از آغاز مذاکرات و احیای برجام گفت: تحریم‌ها به طور کامل لغو نمی‌شود زیرا آمریکا از آن به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کند اما ممکن است بخش مهمی از تحریم‌ها مانند تحریم‌های نفتی و پتروشیمی، بانکی و فلزات گرانبها، برداشته شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ظاهرا آمریکایی‌ها برای لغو این تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند افزود: با این وجود نباید انتظار داشت که ایالات متحده تمام تحریم‌ها را به صورت یکجا لغو کند و باید برای  لغو تحریم‌های مهم و اساسی پای میز مذاکره بنشینیم.

وی درباره بدعهدی کشورهای غربی در اجرای برجام گفت: اینگونه نبود که کشورهای اروپایی و آمریکا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکنند بلکه بخشی از آن را اجرا کرده و بخشی را انجام ندادند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه آمریکا تعهدی برای لغو تحریم‌ها نداده بود و قرار بود اجرای تحریم‌ها را متوقف کند ادامه داد: هرچند این کار انجام شد اما با خروج ترامپ از برجام تعلیق تحریم‌ها متوقف و قدرت آمریکا باعث شد کشورهای دیگر با ما هیچگونه مبادله‌ای انجام ندهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بخش مهمی از برجام از سال 94 تا 97 اجرا شده بود اظهار کرد: اثر این موضوع بر اقتصاد کشور نیز مشهود است و ما در آن سال‌ها می‌توانستیم نفت خود را صادر و پول آن را به کشور منتقل کنیم.

وی درباره امکان گرفتن تضمین از کشورهای دیگر برای جلوگیری از بدعهدی‌ها گفت: در معاملات بین‌المللی هیچ راهی برای گرفتن تضمین اجرای تعهدات برای طرفین وجود ندارد یعنی اگر طرف مقابل توافقی را اجرا نکند، کاری نمی‌توان انجام داد.

بهشتی‌پو درباره راه‌حل جلوگیری از اتفاقاتی که در دور قبلی برجام افتاد اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد این است که توافق باید به گونه‌ای تنظیم شود که اگر یکی از طرفین از توافق خارج شده یا آن را اجرا نکرد، طرف مقابل بتواند اقداماتی را برای مقابله انجام دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده قبلی می‌توانست این مسئله را در توافق برجام بگنجاند افزود: با این وجود طرف مقابل زیر بار چنین بندی نمی‌رفت زیرا اینگونه نیست که هرآنچه اراده کنیم طرف مقابل بپذیرد بلکه هر طرف امتیازی داده و امتیازی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با استفاده از ابزار تحریم به کشور فشار وارد می‌کنند ادامه داد: اگر موقعیت ما به جایی برسد که بتوانیم تحریم‌ها را کم‌اثر یا بی‌اثر کنیم، خواهیم توانست در توافق بند اقدامات متقابل در صورت خارج شدن یکی از طرفین از برجام را اضافه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه