English

پژمانفر:

نقل و انتقالات خودرو هم توسط نیروی انتظامی و هم دفاتر اسناد رسمی

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به استحصال 50 مشکل در موضوع ثبت نقل و انتقال خودرو، از راه‌اندازی سامانه جامع خودرو برای تسهیل فراینده نقل و انتقال تا پایان سال جاری خبر داد.

نقل و انتقالات خودرو هم توسط نیروی انتظامی و هم دفاتر اسناد رسمی

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اختلافی بین دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی در مورد موضوع نقل و انتقال خودرو وجود دارد آن است که این مسئله قدیمی منجر به ایجاد اختلاف بین این دو مجموعه شده است. این در حالی است که دفاتر اسناد رسمی مدعی هستند تنها جایی که می‌تواند نقل و انتقالات خودرو را ثبت کنند این دفاتر هستند  اما نیروی انتظامی نسبت به این قضیه ادعا دارد که ما هم می‌توانیم نقل و انتقال را از طریق برگ سبز خودرو ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه شکایت مردم در همین راستا به کمیسیون اصل 90 شد که بعد از بحث و بررسی‌های متعدد در این باره به این نتیجه رسیدیم که از لحاظ قانونی بین نیروی انتظامی برای ثبت نقل و انتقالات صورت گرفته خودرو و دفاتر اسناد رسمی هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو می‌توانند این نقل و انتقال را داشته باشند. کمیسیون اصل 90 بعد از بحث و بررسی‌های متعدد با حقوقدانان و بخش‌های مختلف کشور که در این راستا نظرات تخصصی دارند نظر خود را مکتوب به دادستانی کل کشور منتقل کرد و از مدعی‌العموم خواستیم برای حفظ حقوق عامه ورود کند و نسبت به رفع نگرانی‌های مردم در این باره اقدام لازم را انجام دهد این در حالی است که دفاتر اسناد رسمی معتقد بود نیروی انتظامی حق قانونی چنین اقدامی را ندارد اما ما از دادستانی کل کشور خواستیم در این باره ورود کرده و بعد از بررسی‌های متعدد اعلام کردند که نیروی انتظامی هم می‌تواند در ثبت نقل و انتقالات خودرو اقدامات لازم را انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: دادستانی کل کشور به موضوع ثبت نقل و انتقالات خودرو ورود کرد تا بتوانند از حقوق عمومی دفاع کند.

پژمانفر ادامه داد:‌ نباید تصور کنیم که اگر نیروی انتظامی به موضوع ثبت نقل و انتقالات خودرو ورود کنند تمامی مشکلات مردم در این حوزه رفع خواهد شد و مشکل رفع می‌شود، اشتباه است در حالی که باید همه مسائل مربوط به این موضوع را حل و فصل کنیم تا مشکلات مردم به طور کامل رفع شود.

وی گفت: در بررسی میدانی کمیسیون اصل 90 متوجه شدیم در موضوع ثبت نقل و انتقالات خودرو مشکلات زیادی بین فروشنده و خریدار وجود دارد و در این مسیر 50 مسئله وجود دارد که هر کدام از آنها می‌تواند منجر به بروز اختلافات مختلف شود و در این راستا پرونده‌های حقوقی و گاهی پرونده‌های کیفری تشکیل شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد: خیلی از خودروهای مردم در رهن هستند که در این موضوع این خودروها یا لیزینگی است که در برگ سبز آن درج می‌شود یا اینکه رهن آن به صورت دیگری است. ولی اگر اطلاعات در رهن بودن این خودروها به نیروی انتظامی در زمان نقل و انتقال ارائه نشود می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی برای خریدار خودرو شود و بعد از اینکه این نقل و انتقالات صورت گرفت قطعاً خریدار پاسخگو نخواهد بود. در حالیکه پلیس راهور بایستی نسبت به در رهن بودن خودرو و یا عدم این موضوع مطلع باشد. اما متأسفانه این اطلاعات هم‌اکنون در اختیار دفاتر اسناد رسمی قرار دارد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در موضوع خودروهای سرقتی و خودروهایی که موتور آنها دستکاری شده  مشکلات سندی وجود دارد این در حالی است که این خودروها توسط نیروی انتظامی کشف می‌شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات مربوط به نقل و انتقال خودرو موضوعی است که برای رفع آن می‌بایست سامانه جامع خودرو راه‌اندازی شود که مانع از انواع کلاهبرداری‌ها در این زمینه شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: تخمین ما براساس مستندات مختلف آن است که در هر سال بیش 4 میلیون نقل و انتقال خودرو صورت می‌گیرد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم سامانه جامع خودرو را راه‌اندازی کنیم تک تک موضوعات مختلف می‌تواند مانع اساسی برای ثبت نقل و انتقالات خودرو شود. این در حالی است برای مثال در موضوع فک پلاک پرونده‌های زیادی در قوه قضاییه وجود دارد که وقتی آنها را به صورت میدانی بررسی کردیم متوجه شدیم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و یا گاهی اختلافات به وجود آمده آنقدر عمیق می‌شود که منجر به نزاع بین خریدار و فروشنده شده و شکایات متعددی ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 اراده کرده است با تجربه‌ای که از طریق راه‌اندازی سامانه چک کسب شده و یکسال تمرکز زیادی در این باره داشتیم و بانک مرکزی و تمامی بانک‌ها را پای کار آوردیم و باعث شدیم که حجم بسیار زیادی از پرونده‌های کیفری و عمومی که در اثر چک‌های برگشتی تشکیل می‌شد کاهش یابد در موضوع ثبت نقل و انتقالات خودرو هم از این تجربه استفاده کنیم و تلاش داریم تا پایان سال جاری سامانه جامع خودرو را راه‌اندازی کرده و همه اطلاعات مرتبط با این موضوع در این سامانه قرار گیرد تا مشکلات رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: فک پلاک از یک خودرو و الصاق آن به خودروی دیگر یکی دیگر از موضوعاتی است که نگاه ثبت نقل و انتقالات مشکلاتی را ایجاد می کند این در حالی است خیلی از افراد به دلیل ضیق وقت به دیگران وکالت می‌دهند و اشکالات زیادی در این موضوع ایجاد می‌شود.

پژمانفر عنوان کرد: پلیس راهور به لحاظ سرقتی بودن یا نبود خودرو حتماً بایستی در نقل و انتقالات نظارت داشته باشد ضمن اینکه در زمینه فرآیند نقل و انتقال پول هم مشکلاتی ایجاد می‌شود این در حالی است که گاهی اوقات این کار انجام می‌شود اما به دلایل مختلف امکان دارد این معامله نهایی نشود و وقتی معامله‌ای صورت نگرفته خریداری که پولی را پرداخت کرده با عدم بازگشت پول خود مواجه می‌شود که همین موضوع منجر به تشکیل پرونده قضایی می‌شود. لذا باید دانست که ابعاد نقل و انتقال خودرو از زوایای مختلف نظیر ثبت و ... مسئله اساسی نیست بلکه ابعاد متعددی دارد که بایستی تمامی این مشکلات و مسائل که ذکر کردم 50 مسئله استحصال شده است را با راه‌اندازی سامانه جامع خودرو رفع کرد.

وی گفت: امیدوارم که با راه‌اندازی جامع خودرو برای نقل و انتقالات و همراهی دستگاه‌های مختلف با محوریت کمیسیون اصل 90 مشکلات این موضوع رفع شده و از تشکیل حجم زیادی پرونده‌های قضایی در دستگاه عدلیه جلوگیری کنیم و در همین راستا کمیسیون اصل 90 می‌کوشد با کمترین هزینه و با بالاترین اطمینان و امنیت برای مردم نقل و انتقال خودرو انجام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی