English

از تخطئه راهبرد نگاه به شرق تا واکنش ملایم به سفیر روسیه

بازتاب یک عکس جنجالی در روزنامه‌های امروز

"همدستی روس و انگلیس"، "آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟"، "از آن صندلی خالی عبرت بگیرید"، "حواشی یک عکس جنجالی"، "خاطره‌بازی توهین‌آمیز دو سفیر"، "قاب آخر" و "ابراز تاسف بجای عذرخواهی" از جمله تیترهای انتخابی روزنامه ها برای این موضوع بوده است.

بازتاب یک عکس جنجالی در روزنامه‌های امروز

به گزارش خبرگزاری موج، انتشار عکسی جنجال‌برانگیز از سوی سفارت روسیه که ارجاعی تاریخی به کنفرانس متفقین در تهران داشت، علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز نیز بازتاب گسترده‌ای یافت.

 

 "همدستی روس و انگلیس"، "آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟"، "از آن صندلی خالی عبرت بگیرید"، "حواشی یک عکس جنجالی"، "خاطره‌بازی توهین‌آمیز دو سفیر"، "قاب آخر" و "ابراز تاسف بجای عذرخواهی" از جمله تیترهای انتخابی روزنامه ها برای این موضوع بوده است.

 

کیهان و سناریوی نفوذ

"کیهان" در این باره نوشت: حساب انگلیس مشخص است؛ سوال اینجاست که چرا سفیر روسیه چنین اقدامی را انجام داده است؟! آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟! اکنون بیش از 10 سال است که لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران است. این مدت زمان برای شناخت مردم ایران و آشنایی با حساسیت‌های ملی به هیچ عنوان زمان کمی نیست. با این حساب، قطعا وی با حساسیت‌های مردم ایران کاملا آشناست و نمی‌توان انتشار این عکس یادگاری را صرفا اقدامی سهوی تلقی کرد و اظهارنظر آقای سفیر در این خصوص قابل پذیرش نیست.

 

واکنش ملایم به سفیر روسیه

"شرق"، به تفکیک میان سفرای روسیه و انگلیس از سوی برخی جریانها پرداخت و نوشت: یک اتفاق جالب توجه در واکنش‌ها به این اتفاق نوع تمایزی بود که برخی چهره‌ها و مقامات و رسانه‌های نزدیک به برخی نهادها بین سفیران بریتانیا و روسیه قائل می‌شدند. این گروه که برخی نمایندگان مجلس نیز در میان آنها بودند، به نوعی اعلام می‌کردند چنین اتفاقی از سوی سفیر روسیه بیشتر آنها را متعجب و ناراضی کرده است. این تمایز از دید برخی به این واکنش ملایم‌تر رسید که سفیر روسیه فریب‌خورده ماجرا بوده است و خبط اصلی از طرف بریتانیا بوده‌ اما برخی نیز با همین استدلال که روسیه دوست ایران است، واکنش به جاگاریان را جدی‌تر طلب کردند و مثل معصومه پاشایی‌بهرام گفتند فقط رفتن او از سفارت قانع‌کننده خواهد بود.

 

تخطئه راهبرد نگاه به شرق

"وطن امروز" نیز به این بهانه جریان غربگرا رو مورد سوال قرار داد و نوشت: جاگاریان سپتامبر ۲۰۱۷ نیز عکسی مشابه با سفیر بریتانیا بر پله‌های تاریخی کنفرانس تهران انداخته و در اینستاگرام منتشر کرده بود که در آن زمان هیچ واکنشی به همراه نداشت. جریان غربگرا در داخل که طی ۳ روز گذشته در حال تخطئه راهبرد نگاه به شرق به بهانه این تصویر است، چرا سال 2017 کاملا سکوت کرد؟ در همین روزها که با حمایت‌های روسیه و چین عضویت دائم ایران در پیمان راهبردی شانگهای- که به ناتوی شرقی معروف است- نهایی شد، چه شد که ناگهان غربگرایان ایرانی مرثیه‌خوان از دست رفتن عزت و اعتبار ایران شدند؟

 

پرونده روس‌ها به هیچ وجه مثبت نیست

روزنامه "ابتکار" سرمقاله خود را به این عکس اختصاص داد و نوشت: با فرض اینکه روس‌ها به‌دنبال شیطنت کردن و در توهم تکرار نقش‌های تاریخی خود علیه ملت ایران نیستند، باید از خود بپرسند چرا این‌سان ملت ایران نسبت به آنها حساس است؟ به‌رغم هزینه‌های سرسام‌آوری که در ظرف چهار دهه گذشته توسط دو کشور بابت تعمیق روابط دوستانه انجام گرفته، چرا در ایران چنین حساسیت و سوءظنی حاکم است؟ ما در این چند دهه، با روس‌ها اتحاد استراتژیک داشته‌ایم. حتی هزینه زیادی صرف تبلیغ این اتحاد و ترمیم خراش‌های تاریخی این کشور علیه ملت ایران شد. اما انگار چندان این اتحاد و دوستی برای ملت ایران باورپذیر نیفتاده و با هر اقدام مشکوک اینچنینی، ایرانیان توفانی علیه روس‌ها راه می‌اندازند. پرونده روس‌ها در موضوعات مورد توافق همچون نیروگاه اتمی بوشهر، قرارداد اس ۳۰۰، توافق فروش واکسن کرونا و… به هیچ وجه مثبت نیست.

 

روزی که همه اختلافات رنگ باخت

"فرهیختگان" واکنش یکسان افکار عمومی ایرانیان به عکس جنجالی را موردتوجه قرار و تاکید کرد: "مشخص نیست سفارت روسیه با چه هدفی حاضر به ثبت این تصویر و نشر آن در فضای مجازی شده است، اما اگر بتوان اقدام روس‌ها را تست افکار عمومی در ایران دانست، می‌توان گفت در مسائل اینچنینی، تمام اختلافات و شکاف‌های سیاسی و اجتماعی رنگ می‌بازد. در سه‌روز گذشته، فارغ از گرایش‌های سیاسی همه به این اقدام نادرست سفیر روسیه واکنش نشان دادند. در ثبت چنین تصویری نمی‌توان از نقش سفیر جدید بریتانیا در ایران چشم‌پوشی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه