English

زاکانی در صحن علنی:

اداره شهر با محوریت نخبگان و سهیم کردم مردم محقق می‌شود

نماینده قم در مجلس گفت: برای تحول در تهران با محوریت نخبگان و سهیم کردن مردم برنامه‌های زیادی دارم.

اداره شهر با محوریت نخبگان و سهیم کردم مردم محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علیرضا زاکانی  در جلسه علنی امروز در جریان بررسی استعفای خود از نمایندگی مجلس به دلیل انتخابش به عنوان شهردار تهران اظهار داشت: گرچه امروز به ضرورت جابجایی سنگر جهاد، از نمایندگی مردم قم استعفا می‌دهم و از این بابت شرمنده همه این عزیزان بویژه مراجع عظام تقلید و علما هستم، به لطف الهی و مدد حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) ارتباطم را با متن مردم قم و طلاب و علما و فضلا و مراجع عظام تقلید حفظ خواهم کرد تا این مسیر فیض را برای خود نگاه دارم. 

وی ادامه دارد: اداره شهر با به میدان آوردن مردم با محوریت نخبگان، در تعیین اولویتها، مشارکت در طرح‌های فنی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، بهداشتی، رفاهی و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه های تحولی به گونه‌ای که برای آحاد شهروندان قابل لمس باشد، احترام به حقوق شهروندی و حریم خصوصی در کنار تأمین حقوق اجتماعی، ارتقاء معنویت و جهش شاخص‌ عدالت در برخورداری از امکانات شهری و خدمات عمومی و ایجاد رفاه و آسایش بخشی از برنامه‌ای است که می‌تواند سرمایه اجتماعی را ارتقاء بخشد.

متن کامل اظهارات زاکانی به شرح ذیل است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک
سلام بر امام و شهیدان
سلام بر مردم شریف ایران به ویژه مردم مومن و انقلابی قم، قلب تپنده اسلام 
وسلام بر همکاران امروز و ان شاءالله همراهان فردایم؛ 
نمایندگان عزیز ملت بزرگ ایران
در 12 سال نمایندگی مردم شریف و بزرگ تهران و یکسال خدمتگزاری پرافتخار مردم مهربان، صبور و انقلابی شهر مقدس قم، بارها پشت این تریبون قرار گرفتم؛ نطق سالانه و اضطراری، موافقت یا مخالفت با طرح‌ها و لوایح و برنامه وزراء، استیضاح‌های نفس گیر و ارائه گزارش‌های مختلف، هریک خاطره‌ای به یاد ماندنی برای این همکار و برادر کوچک شما بوده است.
اما امروز روزی دیگر و کاملا متفاوت است. هرگز تصور نمی‌کردم یک روز هم برای خداحافظی با همکاران عزیزم و کسب اجازه برای رفتن به سنگر دیگر سخن بگویم. گویی در جمع همرزمان خود در جبهه برای تغییر محل ماموریت در خط مقدم حرف میزنم. فرمانده بزرگوارم حاج محمد آقای کوثری عزیز و دهها رزمنده و جانباز حاضر در جلسه می دانند چه می گویم. اتفاقی که هم تلخ است و هم شیرین.
تلخ است چون از یک عرصه خدمتگزاری و از تک تک شما عزیزان جدا می‌شوم و به فضل الهی شیرین خواهد بود، چراکه مقدمه خدمت در عرصه و میدانی جدید با همسنگرانی دیگر به مردم خواهد شد.
شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصتهای عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان انقلاب در یک مقطع بی‌نظیر، در تاریخ 43 ساله جمهوری اسلامی و در مقابل انبوهی از کارهای فوری و اولویت دار، فرصتهای مهمی برای خدمت در دولت، مجلس و شوراها در کنار دستگاه قضایی به دست آورده است. با وجود نارضایتی‌های زیاد مردم از ندانستن‌ها، نخواستن‌ها و نتوانستن‌ها در 8 سال اخیر، امیدواری‌های زیادی نیز به انسجام و اراده یکپارچه نیروهای انقلاب در قوای سه گانه و شوراها برای حل مشکلات وجود دارد. در این میان، آنچه ضرورت بیشتری دارد ارتقاء سرمایه‌ اجتماعی نظام است که باید در صدر همه اقدامات ما قرار گیرد.
کاهش سرمایه اجتماعی در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، مرکز تصمیم گیری نظام اسلامی  و نماد آن، بیشتر از سایر نقاط کشور زشتی خود را نشان داده است که لازم است احیاء و ارتقاء آن، پیوست تمام فعالیتهای خدمتگذاران جدید مردم در شورای شهر و شهرداری تهرانقرار گیرد.
اداره شهر با به میدان آوردن مردم با محوریت نخبگان، در تعیین اولویتها، مشارکت در طرح‌های فنی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، بهداشتی، رفاهی و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه های تحولی به گونه‌ای که برای آحاد شهروندان قابل لمس باشد، احترام به حقوق شهروندی و حریم خصوصی در کنار تأمین حقوق اجتماعی، ارتقاء معنویت و جهش شاخص‌ عدالت در برخورداری از امکانات شهری و خدمات عمومی و ایجاد رفاه و آسایش بخشی از برنامه‌ای است که می‌تواند سرمایه اجتماعی را ارتقاء بخشد.
در تمام سالهای گذشته خدمات زیادی به مردم پایتخت ارائه شده است که به طور خاص در زمان مدیریت آقای دکتر قالیباف برجستگی‌های ویژه‌ای ظهور و بروز یافت. تکمیل همه خدمات قبلی، درس گرفتن از تجارب همگان، عدم تکرار اشکالات برخی دوره‌ها، توجه توامان به روح  و کالبد شهر، تلاش برای ارتقاء سطح امورات فرهنگی اجتماعی در کنار توسعه کالبدی مناسب شهر و تقویت فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و میراث ملی و پژوهش‌های کاربردی و مطالعات تطبیقی نخبگان و دانشگاهیان عزیز، از رویکردهای ضروری و جدی دوره جدید مدیریت شهری خواهد بود.
مدیریت کلانشهر تهران تک بعدی و منحصر در یک تخصص نیست و تمام مؤلفه‌های زندگی مردم از جمله اقتصاد و عمران، انرژی و محیط‌زیست، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، حقوق، فرهنگ و اجتماع، فناوری، آموزش و امنیت را در بر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به خدمت گرفتن شایستگان است. از این رو به کمک و یاری تمام کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های موضوعی به ویژه "مدیریت شهری" در مجلس نیازمندم. لذا ارتباط مستمر با نمایندگان محترم در دستور کار جدی اینجانب خواهد بود و به همین اعتبار از مجلس جدا نخواهم شد، علاوه براینکه تجربه و کارکرد و توانایی های شهرداری تهران در خدمت تکمیل و ارتقاء زیرساخت های خدمت رسانی مجلس قرار خواهد گرفت.
رفع مشکلات تهران، به ویژه بدهی کلان انباشته شده قریب 70 هزار میلیارد تومانی و وصول مطالبات فراوان، زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل فرسوده در شهر در کنار ضرورت ایجاد درآمد پایدار و پیگیری تحول امیدآفرین، نیازمند همبستگی ملی و حاکمیتی و همراهی دولت، مجلس و دستگاه قضایی و نهادهای انقلابی همچون بسیج مردمی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی، نیروهای مسلح، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، همچنین دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه و اندیشکده‌ها و بخش خصوصی دانش بنیان و کارآمد است که به لطف خدا برای اینجانب ارتباط وثیق و مفید و اعتماد متقابلی با این مجموعه‌ها فراهم است.
گرچه امروز به ضرورت جابجایی سنگر جهاد، از نمایندگی مردم قم استعفا می‌دهم و از این بابت شرمنده همه این عزیزان بویژه مراجع عظام تقلید و علما هستم، به لطف الهی و مدد حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) ارتباطم را با متن مردم قم و طلاب و علما و فضلا و مراجع عظام تقلید حفظ خواهم کرد تا این مسیر فیض را برای خود نگاه دارم. لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و در صورت حضور در جلسات  هیأت دولت، به عنوان عضوی کوچک، مطالبات و نیازهای اساسی مردم عزیز، بصیر و صبور و قدرشناس قم را با مشورت دو نماینده عزیز و دو خادم دیگر آستان اهل‌البیت (علیهم السلام) دنبال خواهم نمود. در دیدارهایی که با افراد موثر این استان و مجموعه های فعال انقلابی شهر بویژه آیت الله حسینی بوشهری رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور، آیت الله آشتیانی نماینده ادوار مجلس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فضلای گرانقدر  داشتم، همگان به بزرگی و اهمیت تهران و کار در ام القرای جهان اسلام تاکید داشتند. گرچه در فضای رسانه ای عده ای کوشیدند خلاف این واقعیت را تبلیغ نمایند. 
از همکاران عزیزم در مرکز پژوهش‌های مجلس به‌ویژه جوانان متخصص ونخبه فعال در این مجموعه خدمتگزار تشکر می‌کنم و برای قصورها و کاستی‌ها از همه نمایندگان عزیز پوزش می‌طلبم. برنامه‌های تحولی یکسال اخیر که با معاضدت ریاست محترم و هیات رئیسه گرامی مجلس همراه بود، طبعا بدنه دانشمند و خدوم مرکز پژوهش‌ها را با فراز و فرودهایی مواجه ساخت که از تحمل و همراهی شان سپاسگزاری میکنم و برای مدیریت آینده آن، آرزوی توفیق و تکمیل راه طی شده را از خداوند متعال مسألت دارم و خود نیز با همه وجود در خدمت رشد و ارتقاء این مجموعه گرانسنگ و خدمت شایسته به شما همکاران عزیز خواهم بود.
خدمات متقابل مجلس و مجموعه‌های اجرائی در طی همه سالهای گذشته یک عرف پذیرفته شده و موفق بوده است. هرگاه ضرورتی ایجاب کرده بزرگانی چون مقام معظم رهبری از  نمایندگی مجلس به ریاست‌جمهوری رفته‌اند. همچنین مجلس شورای اسلامی تا کنون ده‌ها وزیر موفق به دولتهای مختلف هدیه کرده و انشاالله تقدیم خواهد کرد. امروز در جمع ما چندین نماینده با سابقه وزارت حضور دارند از جمله دکتر مصری، دکتر حاج‌بابایی، دکتر نیکزاد، دکتر حسینی، مهندس میرسلیم، دکتر زاهدی، دکتر پزشکیان و دکتر تقی‌پور، که برخی از این عزیزان در میانه خدمت نمایندگی به دعوت رئیس جمهور وقت به دولت رفته‌اند و برخی نیز پس از وزارت، تجربه اجرائی خویش را به پارلمان و خانه ملت آورده‌اند. همچنانکه امروز ریاست محترم مجلس،  تجربه گرانسنگ سالها خدمت در شهرداری تهران، ناجا و سپاه را پشتوانه خدمت در سنگر مجلس نموده است. تلقی ناتوانی نمایندگان برای انجام مسئولیتهای اجرائی امری نادرست و نفی همه تجارب گذشته و نادیده گرفتن توانمندی همه نمایندگان به ویژه معرفی دو وزیر فعلی از مجلس است. 
آنچه از نظر شرع و عقل مذموم  است تلاش و دست و پا زدن برای کسب مناصب دنیوی چه تقنینی، چه اجرایی و چه قضایی است و فرمایش رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مجازی خرداد 1400 با نمایندگان مجلس ناظر بر همین نکته بود که شخص نماینده نباید از همان ابتدا که به مجلس آمده چشم به مناصب بالاتر داشته باشد و خود را برای رسیدن به آن به آب و آتش بزند. البته هر کس باید به باطن خود رجوع نماید که «بل الانسان علی نفسه بصیره» 
زمان فرمایش رهبر انقلاب، بنده کمترین همراه برادرم دکتر قاضی‌زاده، 2 نماینده از مجلس شورای اسلامی بودیم که شورای محترم نگهبان صلاحیت و توانمندی اجرایی قرار گرفتن ما در جایگاه خطیر ریاست‌جمهوری را احراز کرده بود و عملا خروج از مجلس را مجاز شمرده بود.
خدا را شاهد می‌گیرم که در تمام سالهای عمرم جز برای رفتن به جبهه و دفاع از خاک کشور و ناموس و دین مردم و حضور در عرصه های مختلف سخت مورد نیاز انقلاب اسلامی، شخصا داوطلب هیچ کاری نشده‌ام و برای رسیدن به هیچ جایگاهی پا پیش نگذاشته‌ام و حتی بارها از پذیرش مسئولیت به دلیل وجود افراد بهتر استنکاف کرده‌ام. 
سال 1382 در بهشتِ بسیج دانشجویی بودم که برای انتخابات مجلس دعوتم کردند و سال نخست مجلس هفتم به عنوان عضو هیأت رئیسه انتخابم کردند؛ اما نمایندگان مجلس در دوره هفتم حتما یادشان هست. جناب آقای نوباوه! یادتان هست که با اراده و تصمیم خود، سال دوم  علیرغم اصرار آقای دکتر حداد عادل ریاست مجلس هفتم و موثرین از همه جناح های انقلاب، نامزد هیات رئیسه نشدم و تلاش خود را معطوف به متن مجلس کردم.
جناب آقای نبویان! یادتان هست که برای ریاست کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم، شخصا دنبال دیگران بودم اما شما و سایر دوستان گفتید که انجام این وظیفه در این کمترین متعین است.
در انتخابات ریاست جمهوری اخیر همگان دیدند که جز به ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع از حق و حقوق مردم و مقابله با جریانات غربگرا و ناکارآمد و نفی فساد و تبعیض، کار دیگری را دنبال نکردم و پس از انتخابات نیز با وجود ارتباط نزدیک و علاقه متقابل در هیچ یک از دیدارهایی که با آیت الله رئیسی داشتم، سخنی از داوطلبی برای تصدی کوچکترین مسوولیت در دولت بر زبان نیاوردم و تا قبل از دعوت برخی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران نیز به پذیرش مسوولیت شهرداری تهران نیندیشیدم.
اما پس از آن، باتوجه به ضرورت تحول در ام القرای جهان اسلام و ناکارآمدی های دوره اخیر و نیاز به چند اقدام عاجل بویژه در سازماندهی یک اقدام قرارگاهی در مقابله با کرونا و توقف نابسامانی فعلی در حوزه سلامت شهروندان و توسعه جهش گونه در تحقق الگویی از کلان شهر نمونه اسلامی، پذیرفتم، برنامه تدوین کرده و ارائه دهم که به لطف خدا مورد عنایت اکثریت قاطع اعضای محترم شورای شهر تهران قرار گرفت.
در ابتدا نیز به دلیل ضرورت هماهنگی با روسای قوا و به خدمت گرفتن توان آنها برای حل مشکلات تهران، به دیدار آقایان دکتر قالیباف و آیت الله رئیسی رفتم. 
جناب آقای قالیباف ابتدا خیرخواهی و پیشنهادات دیگری از جمله تاکید بر حضور در کابینه و کمک به دولت را داشتند اما نهایتا بیان کردند که اگر انتخاب شدم، از هیچ کمکی برای ارایه خدمت در شهر تهران دریغ نخواهند کرد و در همه دیدارهایمان نیز اظهار لطف و برادری نمودند، که از ایشان متشکرم.
جناب آقای رئیسی نیز ضمن اظهار محبت و بیان ترجیح اولیه خود برای حضور در کابینه و کمک به دولت، گفتند با اطلاع از مطرح شدن برای شهرداری تهران آنجا را مهم می دانند و چندین بار تاکید کردند صد در صد  در پیشبرد خدمت رسانی کمک خواهند کرد؛ علاوه براینکه با تاکید برحضور اینجانب بعنوان شهردار تهران در کابینه در صورت انتخابم توسط اعضای محترم شورای شهر تهران بیان ویژه ای برای کمک به پایتخت نظام اسلامی داشتند که از ایشان هم بواسطه همه محبت هایشان متشکرم. بنده نیز قول دادم با همه وجود تلاش کنم بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.
در فصل هفتم قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد توجه قرار گرفته است که از جمله در اصل یکصدم در کنار همه ابعاد زندگی شهری، امور بهداشتی، آموزشی و رفاهی نیز ذکر شده است که دانش عمومی پزشکی برای نظام سلامت و تامین اجتماعی، یک عرصه کاملا مرتبط با مدیریت شهری تلقی میشود و چنانچه در آیین نامه اجرایی و بخشنامه سال 97 وزارت کشور، بسیاری از رشته های غیرمرتبط آمده اما رشته های پزشکی نیامده، کم توجهی و غفلت و نقص بخشنامه است که درخواست برای تکمیل آن امری ضروریست و حتماً غیرقانونی یا امتیاز خاص تلقی نخواهد شد.
همچنین براساس آیین نامه هیات وزیران در 17 آبان 96، شهرداران کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت جزء مقامات سیاسی موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری محسوب شده که ماده 54 همین قانون، انتصاب این مقامات را بدون الزام به رعایت شرایط تصدی مشاغل، از اختیارات مقامات بالاتر دانسته است که در فقره شهرداری تهران، مقام بالاتر در مرحله انتخاب شهردار، شورای شهر و در مرحله صدور حکم، مقام بالاتر وزیر کشور است. لذا شاید از منظر حقوقی، نیازی به انطباق مدارک تحصیلی و سایر شرایط بخشنامه های موضوع نحوه تعیین شهرداران یا اضافه کردن رشته تحصیلی جدید نباشد که بررسی و ملاحظه این موضوع در نامه ریاست محترم کمیسیون شوراها به وزیر محترم کشور درخواست شده است.
رهبر حکیم اتقلاب فرمودند: «تهران نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور و الگو و خط دهنده برای شهرهای سراسر کشور است». لذا از همه شما نمایندگان محترم مردم شریف ایران مدد می‌طلبم این برادر کوچک خود را یاری نمایید تا با فعالیت جهادی و با محوریت نیروهای خدوم شهرداری و تکیه بر مردم بویژه نخبگان شهر بتوانیم الگویی از یک کلانشهر در جهان اسلام ارائه نماییم که در شأن گام دوم انقلاب اسلامی در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی باشد.
برادری در میان شما و مانند شما بزرگواران هستم که اکنون برای اداره کلانشهر تهران انتخاب شده ام که از همین جا از اعتماد اعضاء محترم شورای شهر تهران تشکر می نمایم. اگر صلاح بدانید آماده خدمتگزاری در سنگری دیگر هستم و چنانچه مصلحت ندانید همچنان برادر شما در مجلس شورای اسلامی خواهم بود.
خدای بزرگ تو شاهدی که در این میدان جز برای رضای تو گام برنداشتم و امروز عرصه جهاد دیگری را پیش روی خود می بینم و با همه وجود طعنه ها و ناسزاها را از سوی بدخواهان انقلاب به جان خریده ام.
خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی