English

هانی زاده در گفتگو با خبرگزاری موج:

افغانستان در آینده شاهد یک بحران جدید خواهد بود/ مذاکره با طالبان راه حل اساسی است

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مذاکره با طالبان طبیعتا راه حل اساسی است اما برخی افراد خشونت طلب طالبان به دنبال گرفتن قدرت و تسلط بر افغانستان با استفاده از نیروی خشونت آمیز در افغانستان هستند.

افغانستان در آینده شاهد یک بحران جدید خواهد بود/ مذاکره با طالبان راه حل اساسی است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگوبا خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به پیشروی طالبان در مناطق مختلف افغانستان، اظهار داشت: پیشروی اخیر طالبان در شهرهای مختلف افغانستان نتیجه وجود شکافت در میان نیروهای طالبان است و برخی از اعضای آن معتقد به تحولگرایی و دولت سازی هستند لذا مذاکراتی را در اینباره با نیروهای آمریکا در دوحه و یکسری مذاکرات هم در تهران با ایران داشتند.

وی ادامه داد: تجربه برخی از اعضای طالبان در طول دو دهه گذشته این است که بتوانند بدون استفاده از ابزارهای خشونت آمیز در ساختار سیاسی کشور خودشان ایفای نقش کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: برخی از مجموعه های خشونت طلب و دارای تفکرات داعشی با استفاده از فضای موجود و خلاء ناشی از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در تلاشند تا با استفاده از ابزارهای نظامی به نوعی اراده خودشان را به دولت افغانستان تحمیل کنند لذا این مجموعه اقدام به پیشروی در برخی از مناطق افغانستان کرده که احتمالا در روزهای آینده نیز به سمت پایتخت افغانستان یعنی کابل پیشروی کنند.

هانی زاده با بیان اینکه طبیعی است که دولت افغانستان قادر به تقابل نظامی نیست لذا این امر یکسری نگرانی هایی برای کشورهای منطقه از جمله ایران بوجود آورده است، تصریح کرد: تسلط طالبان خشونت طلب در شهرهای مختلف افغانستان می تواند بحران داخلی از جمله مهاجرت صدها هزار نفر از افغان ها به سمت ایران را برای این کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بنظر می رسد افغانستان در آینده شاهد یک بحران جدید خواهد بود، اظهار کرد: آمریکایی ها هم به دنبال ایجاد یک بحران جدیدی در منطقه هستند.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که راه حل گزینه نظامی است یا مذاکره، افزود: اختلاف نظر بین مجموعه طالبان وجود دارد برخی معتقد به مذاکره و برخی اعضای طالبان معتقد به خشونت و استفاده از ابزارهای نظامی هستند لذا راه حل این است که دولت افغانستان طالبان را وارد پروسه دولت سازی کند ولی طبیعی است به دلیل وجود شکاف در طالبان این امر بسیار مشکل است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکره با طالبان طبیعتا راه حل اساسی است اما برخی افراد خشونت طلب طالبان به دنبال گرفتن قدرت و تسلط بر افغانستان با استفاده از نیروی خشونت آمیز در افغانستان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • فرد

    ایران باید بیشتر و بیشتر میزبانی مذاکرات را بعهده بگیرد . باید فرهنگ خونریزی از افغانستان رخت ببندد و در ضمن دهن کجی به ایران بعنوان سرزمین واقعی و مادری افغانها به اتمام برسه. عده ای از افغانها باید سیاست طلبکاری از ایران را کنار بگذارند و شرایط دنیای اسلام و کفر را درک کنند . ایران حد اکثر میتواند در شرایط کنونی برای مساوات وصلح میزبان باشد و شاید هم ارتش را برای همکاری با پلیس افغانستان و مرخص کردند پلیس یهودی ترکیه بفرستد. ترکیه پادوی اسرائیلی ها و ناتو است - چرا که امریکا این عثمانها را تربیت کرده و جایگزین خود کرده اند. پاکستان هم توسط سازمان سیا کنترل میشه - بنابراین افغانستان تنها راه ثبات و نظم را از طریق همکاری با ایران بدست میآورد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه