English

ظریف:

درخصوص احیای برجام تلاش شده جای قربانی و مجرم عوض شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریف های بسیاری در مورد آنچه برای احیای برجام باید انجام شود، صورت گرفته است و تلاش شده جای قربانی و مجرم عوض شود.

درخصوص احیای برجام تلاش شده جای قربانی و مجرم عوض شود

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک پیام توییتری با انتشار "فکت شیت" زمان بندی اجرای توافق برجام از ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) ۲۰۱۶ تا ۲۵ مارس (پنجم فروردین) ۲۰۲۱ در صفحه توییتر خود نوشت: «در خصوص آنچه باید برای احیای برجام انجام گیرد، انبوهی از تحریفات صورت گرفته و تلاش شده تا جای قربانی و مجرمان عوض شود.

این گزاره‌برگ، به شکلی غیرقابل مناقشه این فراموشی تاریخی را تصحیح کرده و روند رخدادها را به درستی و شفافیت ارائه می‌کند.»

گزاره‌برگ وزارت خارجه ایران شامل فهرستی از اقدامات مغایر با برجام است که از روز اجرایی شدن این توافق از دوران «باراک اوباما» تا «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» ادامه یاقته است.

در این گزاره‌برگ آمده است:

۱۶ ژانویه ۲۰۱۶، روز اجرای برجام: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران کاملاً برجام را اجرا کرده است. گام‌های کلیدی ایران، اعمال محدودیت علیه برنامه هسته‌ای و افزایش نظارت‌ها را شامل می‌شود.

این گزارش آژانس اتمی در "روز اجرا" باید رفع مؤثر تحریم‌ها از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا / سه کشور اروپایی را آغاز می‌کرد، اما چنین نشد.

دولت باراک اوباما-آن‌طور که در گاه‌شمار وزارت خارجه ایران هم دیده می‌شود- از یک روز بعد از اجرایی شدن برجام، یعنی در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ تحریم‌های جدیدی علیه ۱۱ فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشکی ایران وضع کرد.

در سند وزارت خارجه ایران درباره این تحریم آمده است: «علیه این این برنامه دفاعی (برنامه موشکی ایران) نه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نه در ضمیمه B آن ممنوعیتی در نظر نگرفته شده. در این ضمیمه از ایران "خواسته شده" اقدام به ساخت موشک‌های «طراحی‌شده با قابلیت» حمل سلاح‌های هسته‌ای خودداری کند. موشک‌های ایران برای حمل سلاح هسته‌ای که ایران هرگز به سمت ساخت آنها نخواهد رفت، طراحی نشده‌اند.»

۲۵ مارس ۲۰۲۱:

علی‌رغم وعده‌های مطرح‌شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دولت او هیچ گامی برای پایبند شدن به برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ - که آمریکا خودش حامی آن بوده- برنداشته است.

همان‌طور که از گاه‌شمار بالا هم مشخص است ایران در برابر "فشار حداکثری"، "جنگ اقتصادی، " روزگویی، ترور، اقدامات بی‌ٰحمانه و تنبیه جمعی مردمش، خویشتنداری حداکثری نشان داده است.

امروز، توپ قطعاً در زمین آمریکا است. چنانچه آمریکا ادعا می‌کند در برجام نفعی دارد باید از غیرقانونی نقض این توافق دست کشیده و تحریم‌های اعمال‌شده، بازاعمال‌شده و دوباره برچسب‌گذاری شده از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ را به صورتی قابل راستی‌آزمایی رفع کند.

ایران به محض تأیید شدن بازگشت آمریکا به پایبندی، همه اقدامات جبرانی‌اش را متوقف خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی