English

خطیب زاده در پاسخ به موج:

هیچ گفتگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم/ توافقاتی برای ازادسازی پول های بلوکه شده ایران از کره جنوبی انجام شده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت:هیچ گفتگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم.

هیچ گفتگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم/ توافقاتی برای ازادسازی پول های بلوکه شده ایران از کره جنوبی انجام شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور  خارجه  در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به نشست شورای حکام، اظهار کرد: اینکه امریکا در مسیر غلطی گام برداشته است روشن است و جای تاسف است که دولت اقای بایدن اغاز بدی را در عمل به تعهدات خودشان داشتند.

وی با اشاره به سفر فواد حسین به ایران، ادامه داد: وزیر امور خارجه عراق در این سفر درخصوص اخرین وضعیت امنیتی عراق توضیحاتی ارائه کرد.

خطیب زاده با اشاره به خرید واکسن کرونا افزود: جزییات فنی خرید واکسن کرونا را از وزارت بهداشت پرس وجو کنید اما هرکجا از ما کمکی خواسته شده ما انجام داده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرگزاری موج مبنی بر اینکه اخیرا موضوعی درباره ازاد سازی صرفا یک میلیارد دلار اموال بلوکه شده ملت ایران در کره جنوبی با چراغ سبز امریکا مطرح شده، درباره جزییات این موضوع و تکلیف سایر اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی بفرمایید، گفت: گفتگوها در سطح کارشناسی و بانک مرکزی پیگیری شده است. از رییس بانک مرکزی باید جزییات را جویا شوید.

وی گفت: توافقاتی صورت گرفته و باید ببینیم در عمل این توافقات به کجا می رسد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا ایران در نشست ۱+۵ و حضور آمریکا به عنوان مهمان شرکت نخواهد کرد،، گفت: مواضع ایران را صریح، آشکار، کامل اعلام کردیم. هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است. مسیر آمریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی آمریکاست و هیچ تغییری در این سیاست ضدایرانی  و فشار حداکثری رخ نداده است. حتی آمریکا رسما اعلام به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نکرده است. 

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسئله نیاز به بده بستان ندارد. دولت آمریکا براثر اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ موفق نشده، با چند جانبه‌گرایی پیش ببرد که موفق نخواهد شد. ایران بارها اعلام کرده باز هم اعلام می‌کنیم؛ ما عمل را با عمل و اقدام مثبت و را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر رفتار متفاوتی را از طرف مقابل چه در آمریکا و چه در اروپا ببینیم پاسخ ما نیز متناسب با آن خواهد بود.

وی درباره همکاری ایران و  اروپا در خصوص برجام نیز اظهار داشت: مسیری که قبلاً طی شده است، مسیر همکاری بوده و بهتر جواب می‌دهد. زبان اتهام‌زنی و تهدید زبانی نیست که در مقابل جمهوری اسلامی ایران کارگر باشد. ما مسیری را یکبار امتحان کرده‌ایم و آن هم همکاری همراه با احترام متقابل است، که اکنون نیز جواب خواهد داد. بازگشت آنها به تعهداتشان را ایران بلافاصله پاسخ خواهد داد، همانگونه که پیشتر این اتفاق افتاده است. 

خطیب‌زاده در واکنش به اتهامات اخیر رژیم صهیونیستی به ایران، با بیان اینکه وسواس بیمار گونه‌ای که رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد چیز جدیدی نیست، یادآور شد: این رفتارها همه حاکی از آشفتگی بسیار عجیبی در سرزمین‌های اشتغال  است که حاصل رفتارهای ماجراجویانه در داخل و خارج از این سرزمین‌هاست. رژیم اشغالگر قدس ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها، ناامنی‌ها و مشکلات در منطقه و به ویژه غرب آسیا است. این اظهارات فقط به درد نخست وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست‌هایش را بر اساس منافع و دکترین خودش پیگیری کرده است؛ در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای به دلایل متعدد هیچگاه جایگاهی نداشته است اما در مقابل این دنیای غرب و ایالات متحده است که چشمش را به ده‌ها و صدها بمب اتمی که در سرزمین‌های اشغالی انبار شده و هر روز گسترش پیدا می‌کند بسته است. رژیم صهیونیستی رژیمی است که دستش به خون ملل منطقه آغشته شده است و فکر می‌کنم که اینها فقط به درد مصارف داخلی نخست وزیر می‌خورد.

سخنگوی دستگاه دپلماسی درباره امکان تصویب قطعنامه‌‌ای علیه کشورمان در جلسه شورای حکام، با تاکید بر اینکه ایالات متحده گام برداشتن در مسیر غلطی را آغاز کرده است، گفت: بسیار جای تاسف دارد و آقای بایدن و دولت او آغاز بسیار ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهدات خود داشته‌اند.

وی ادامه داد:  آنچه که در مورد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مطرح است، این است که مسیر همکاری ما در چارچوب پادمان روشن است و در همان چارچوب ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر این حسن نیت ایران برای تفاهم سه ماهه با آژانس را باید  طرف‌های دیگر قدر بدانند و آن را دریچه ای برای بازگشت به تعهداتشان در نظر بگیرند. ایران اقدام در مقابل اقدام و عمل در مقابل عمل را مسیر خود می‌داند.

خطیب‌زاده درباره سفر فواد حسین به ایران و رایزنی درباره مسائل امنیتی گفت: یکی از موضوعات رایزنی‌ها با فواد حسین، برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی است. شهادت سردار سلیمانی از جمله موضوعات رایزنی‌ها بوده است. آقای فواد حسین نیز از آخرین وضعیت عراق گزارشی دادند. طبیعی است که رابطه ایران و عراق به عنوان یک رابطه چند لایه نیاز به رایزنی‌های نزدیک  در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه مشترک مبارزه‌ با تروریست دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دلایل عدم مذاکره دولت ایران با دولت بایدن در شرایط سخت کشور آنهم در حالی که شعار دولت دیپلماسی بوده، اظهار داشت: دیپلماسی یک واژه نیست بلکه یک مفهوم است. با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد و سیاست فشار حداکثری دولت قبلی را ادامه داد و دو ماه مسیر ارسال دارو و غذا را مسدود کرد. نمی‌شود با اسم دموکراسی همان گردنکشی های دولت قبلی را در زورق بپیچانند و ارائه دهند و ما کشوری با پیشینه مشخص هستیم. 

وی تصریح کرد: همان تیمی که  مذاکرات را انجام داد، با قوت می گوید که مسیر دموکراسی روشن است. مذاکرات بسیار فشرده انجام شده و این مذاکرات تبدیل به ۱۵۶ صفحه قرارداد شده است. هیچ چیزی به آینده موکول نشده است. امروز وقت عمل است؛ نمی‌توانیم به خاطر منافع ملت ایران اجازه بدهیم همان گروهی که در برجام مذاکره کرده و فکت‌شیپ دروغ منتشر کرده و گفته بهترین قرار داده بود که ایالات متحده می‌توانست ببندد اما در کنگره اعلام کرد که سر  آنها را کلاه گذاشتیم، به محاق برود. 

خطیب زاده با تاکید بر اینکه نگاه ما در حل مسائل باید در داخل باشد و نگاه به خارج آسیب زاده بوده است، گفت: ایران همواره مسیر دیپلماسی را باز و روشن کرده است. سه گام باید انجام شود؛ اعلام بازگشت به توافق، رفع موثر تحریم‌ها و بازگشت به میز مذاکره. مسیر برعکس نیست که فکر کنند تحریم‌ها ادامه یابد، گردن‌کشی‌ها ادامه یابد و میز مذاکره نیز باشند. 

وی افزود: همه مباحث به صراحت گفته شده است. برای اینکه مسیر دیپلماسی و نه خدعه و نیرنگ باز باشد، باید مسیر تغییر در دولت آمریکا باشد. دولت آمریکا مسیر خود را در قبال ایران نه تنها اصلاح نکرده بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خودشان فشار را علیه ایران افزایش دهد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا با توجه به تاکید ایران بر باز بودن مسیر دیپلماسی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و وقتی آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح نکند، تغییری در سیاست ایران رخ نمی‌دهد. در دو ماهه گذشته، دولت بایدن رسما بازگشت خود را به تعهدات در کلام اعلام نکرده است. 

وی ادامه داد: این شرم برای دولت بایدن است که کارزار انتخاباتی با عمل ایشان متفاوت است. حرف‌های خوبی زده شده است و ما هم آنها را شنیده‌ایم ولی تا عمل مشاهده نکنیم، سیاست خود را با براساس حرف تنظیم نمی‌کنیم. تلخ است برجام توسط آمریکا و تیم مذاکره‌کننده‌ای که آن را گفت‌وگو کرد، در محاق نابودی است. تاریخ این مسئله را فراموش نمی‌کند. 

خطیب‌زاده درباره آینده رایزنی‌های ایران با اتحادیه اروپا با توجه به رد پیشنهاد جوزپ بوررل گفت: مسیر دیپلماسی همواره باز است؛ در مسیر کمیسیون مشترک اتفاقی رخ نداده و این نشست‌ها ادامه می‌یابد. آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره باید تعهدات خود را انجام دهد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزئیات خرید واکسن کرونا نیز گفت: جزئیات فنی را باید از وزارت بهداشت بپرسید؛ هر وقت در این زمینه درخواست از ما داشته‌اند، جلوتر عملیاتی کرده‌ایم. مسیرهای متعددی درباره خرید واکسن طی شده و مبالغ پرداخت و خریداری‌ها انجام شده است. برخی به تدریج وارد شده و برخی در ماه‌های ابتدایی بهار سال آینده وارد می‌شوند.

وی درباره انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان و اتهام‌زنی نتانیاهو در این باره به ایران با یادآوری اینکه رژیم اشغالگر قدس مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها است و این فرافکنی‌ها خط روشنی دارد، ادامه داد: خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ما است و اجازه هراس‌افکنی را به آنها نمی‌دهیم. نتانیاهو دچار بیماری هراس‌گونه‌ای درباره ایران است و فکر می‌کند مسیر مشکلات داخلی‌شان همین فرافکنی است. در مسیر امینت ملی، اسرائیل می‌داند پاسخ ایران دقیق و فنی است.

طیب‌زاده  درباره  چرایی اعتراض نکردن ایران به وضعیت مسلمانان چین در استان اویغور با تاکید بر اینکه بدترین رویکرد در قبال این گونه مسائل، سیاسی کردن این موضوعات است که آمریکا و اروپا با این رویکرد آن را پیگیری می‌کنند، گفت: اینکه برخی طرف‌ها تلاش کنند این مسئله را تبدیل به یک ابزار سیاسی و چانه‌زنی برای خود کنند، غلط است. ما مسیر گفت‌وگو با چین را در همه زمینه‌ها داشته‌ایم.

وی درباره  اینکه چگونه ایران چین را دوست خود می‌داند در حالی که آنها هم تحریم‌های آمریکا را اجرایی کرده‌اند و به قعطنامه‌های ضد ایرانی نیز رای می‌دهند، تصریح کرد: در دوران تحریم یکی از کشورهایی که روابط نزدیکی با ما داشت، چین بوده است. چین در طول یاغی‌گری آمریکا نفت ما را خریده و اعلام هم کرده است. مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه‌های مختلفی ادامه دارد که برخی از آنها را مردم می‌دانند، دیروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی نیز از چین به ایران داشتیم. روابط ایران و چین بدخواهانی دارد اما در پکن و تهران مدیریت درست روابط در دستورکار قرار دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات میان دولت‌های بایدن و ترامپ عنوان کرد: هیچ تغییری انجام نشده است. در حوزه صحبت و کلام، تغییرات زیادی انجام شده ولی در حوزه عمل، تفاوتی بین دولت بایدن و ترامپ انجام نشده و چه بسا در برخی از حوزه‌ها، برخی اقدامات دولت بایدن بدتر شده است. قبلا برخی از دول اروپایی مانند انگلیس پیشقدم می‌شدند ولی امروز خود آمریکا پیشقدم شده است. 

وی افزود: تصور آنها از چندجانبه‌گرایی به جای همکاری، توطئه است. آنها دچار اشتباه شناختی هستند و تا در این اشتباه هستند، دچار اشتباه محاسباتی هستند. مسیر دیپلماسی از منظر ایران باز است ولی تا زمانی که تفاوتی در اقدام آنها انجام نشود، تغییری از سیاست ایران رخ نمی‌دهد. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران به طور مشخص اتهام اسرائیل درباره دست داشتن در انفجار کشتی اسرائیلی در روز پنج‌شنبه را رد می‌کند، گفت: این اتهام‌زنی از سوی رژیم اشغالگر قدس است. ما نه تنها این اتهام‌زنی را قویا رد می‌کنیم و اقدامات چند ماه اخیر اسرائیل در حوزه پیرامونی خود رد کرده و به دقت آنها را رصد می‌کنیم. 

وی درباره ادعای روزنامه کیهان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان و سواستفاده از این موضوع از سوی صهیونیست‌ها اظهار داشت: اگر بخواهیم ادعای رسانه‌ها را مطرح کنیم، اتهام‌زنی و ادعای رسانه‌های صیهونیستی بسیار بیشتر است. در این موضوع خاص، منشا اتهام‌زنی خود بی‌اعتبار منبع است. اگر مبنای تنش‌‌آفرینی جدیدی قرار بدهند، این موضوع رصد کرده و آن را پیگیری می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده کره‌ای تصریح کرد: خدمه نفتکش کره‌ای با کمک قوه قضاییه امکان مسافرت را پیدا کردند. هر کمکی از نظر انسانی لازم بوده، کرده‌ایم. این موضوع مسیر حقوقی خود را طی می‌کند. 

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ خاطرنشان کرد: برجام یک معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفته و یک قعطنامه الزام‌آور حقوقی است. این قطعنامه تمامی مفاد مندرج در برجام را تصریح کرد. اقدامات آمریکا نقض آشکار این قطعنامه است. روابط ایران و آژانس روابط فنی و حرفه‌ای است. تنفسی از سوی ایران برای حسن‌نیت به طرف مقابل نشان داد که امیدوارم طرف مقابل ارزش آن را بداند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادسازی منابع ایران در عراق نیز بیان کرد: اینها منابع ماست و این گفت‌وگوها برای امروز و دیروز نیست. بسیاری از اینها در مسیر نهایی‌سازی است و مسیر خود را طی می‌کند. اینها به عنوان تعهدات قطعی دولت عراق است و هیچ وقت دولت عراق استنکاف نکرده برخی مسائل فنی بوده که در حال رفع شدن است.

خطیب‌زاده درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی یادآور شد: گفت‌وگوها در سطح دوجانبه و... انجام شده است و توافقاتی صورت گرفته و تحولاتی در جریان است. باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تمدید قرارداد راهبردی ایران و روسیه در اسفندماه ابراز داشت: سال ۹۱ سند همکاری‌ها امضا شده و تا پنج سال  یعنی تا فروردین ۱۴۰۱ قابل تمدید است. گفت‌وگوهای جدیدی آغاز شده و امیدواریم توافقات جدیدی را امضا کرده یا آن همان توافق قبلی را تا پنج سال دیگر تمدید کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سخنان سفیر ایران در عراق درباره دخالت‌های ترکیه در عراق و پاسخ مقامات ترکیه گفت: هم دولت ایران و هم دولت ترکیه بر اصل مقوم روابط بین‌الملل که حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق است، یک نظر داشته و هیچ تفاوتی با هم ندارند. برداشت نادرستی از سخنان سفیر ایران رخ داده بود که با گفت‌وگوهای انجام شده، موضوع برطرف شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی