English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد:

روایت عمویی از نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس/صالحی: زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصد می‌رسیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس محتوای نشست فوق العاده بعد از ظهر امروز این کمیسیون با موضوع پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تشریح کرد.

روایت عمویی از نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس/صالحی: زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصد می‌رسیم

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به جلسه کمیسیون متبوع خود اظهار داشت: جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، با حضور صالحی، رئیس و آقای کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز برگزار شد. 

وی ادامه داد: در این جلسه دکتر صالحی با ارائه گزارشی از روند اجرای مواد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: ما برای اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی عزم راسخ داریم. در قانون ما مکلف به تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم غنی شده بیست درصد در طول یک سال شده ایم که در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم تولید شده است و زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصد می رسیم. 

وی ادامه داد: رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به روند نصب سانتریفیوژهای نسل جدید IR2M و IR6 در تأسیسات فردو و نطنز، تاکید کرد که در موعد مقرر شده قانونی، نصب آبشارهای این نوع از سانتریفیوژها نیز تکمیل و گازدهی خواهد شد.

عمویی افزود: صالحی درباره اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تصریح کرد که سازمان انرژی اتمی از ۲۷ بهمن ماه در اجرای قانون، دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ۵ اسفندماه آگاه کرده است و پس از آن مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی نحوه ادامه همکاری ایران و آژانس بر اساس پادمان، درخواست سفر به تهران کرد. صالحی همچنین اظهار کرد که ضمن تاکید بر اجرای قانون در موعد مقرر، با این سفر، برخورد ایجابی کردیم و پیشنهادهای مدیرکل را دریافت کردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفته‌هایش بیان کرد که پس از هماهنگی با نهادهای مربوطه و بعد از مذاکرات طولانی در روز ۳ اسفند، بر سر یک تفاهم فنی درباره نحوه اجرای قانون مجلس توافق شد و بر اساس آن، ضمن توقف اجرای پروتکل الحاقی در موعد مقرر، ایران تا ۳ ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره می کند. در صورتی که خواسته‌های ایران در این مدت تامین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده با نظر ما، به رویت آنها خواهد رسید.

وی بیان کرد: صالحی تاکید کرد  در صورت تامین نشدن خواسته‌های کشورمان، ایران پس از ۳ ماه این اطلاعات را پاک خواهد کرد.

عمویی در توضیح گفته‌های کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کمالوندی در این جلسه به مروری بر جزییات متن بیانیه مشترک و ضمیمه آن که به دلایل ملاحظات حفاظتی محرمانه است، پرداخت و گفت که حدود ۷۰ درصد بازرسی ها از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده است و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی ها آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  اظهار کرد: در ادامه جلسه نمایندگان عضو کمیسیون به طرح دیدگاه‌ها و سوالات خود درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی پرداختند و تأکید کردند که این قانون باعث تقویت مواضع کشورمان است و مجلس بر اجرای دقیق این قانون اصرار دارد. بر اساس جمع‌بندی رئیس کمیسیون، نمایندگان در آینده نزدیک با بازدید میدانی از تأسیسات هسته‌ای بر روند اجرای دقیق این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی نظارت خواهند کرد. همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط برای تدبیر مواجهه قاطع با زیادی خواهی‌های غربی ها در روزهای پیش رو تشکیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه