English

جاجی بابایی در گفتگو با خبرگزاری موج:

در بودجه ۱۴۰۰ برداشت از صندوق توسعه ملی به حداقل، کاهش پیدا کرد/ بودجه ۱۴۰۰ بودجه قابل تحملی شده است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بودجه 1400 بودجه قابل تحملی شده است.

در بودجه 1400 برداشت از صندوق توسعه ملی به حداقل، کاهش پیدا کرد/ بودجه 1400 بودجه قابل تحملی شده است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به شرط مجلس برای برداشت از صندوق توسعه ملی ، اظهار کرد:در لایحه دولت پیش بینی شده بود که 75 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شود و آن 38 درصدی که طبق قانون باید به این صندوق واریز می شد؛  که اذن مقام معظم رهبری را لازم داشت؛  با توجه به اینکه رهبری تنها تا سقف فروش یک میلیون بشکه را مجوز دادند بنابراین آن سقف از 75 هزار به 36 هزار کاهش یافت.

وی ادامه داد: مطابق تبصره 4 هم باید از 8 میلیارد یورو برای مواردی مثل صدا و سیما، مباحث کشاورزی، مسائل دفاعی و...برداشت شود که رهبری این اجازه را ندادند و فرمودند از بودجه عمومی باید تامین شود که بودجه در این رابطه اصلاح شد و از بودجه عمومی تامین شد یعنی 40 هزار میلیارد تومان از هزینه ها کاهش یافت و 53 هزار میلیارد تومان در منابع و درآمدها جابه جایی پذیرفت و اصلاح شد و تراز کسری بودجه از 319 هزار میلیارد تومان 40 هزار میلیارد تومان کسر شد که این موضوع نکته مثبتی بود که دولت در اصلاحیه اش انجام داده بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی به حداقل، کاهش پیدا کرد و اگر بالاتر از یک میلیون فروش نفت داشته باشیم دولت باید بدهی های خود را که از صندوق برداشته است، به صندوق بازگرداند.

وی گفت: انتقادهای شدیدی به لایحه دولت وجود داشت چرا که جامعه کشش  ارز 17/5 هزار تومان را ندارد.

حاجی بابایی افزود: اتکا به نفتی که دولت  در لایحه بودجه 1400 داشت و همچنین بحث فروش اوراق،  جز اشکالات اساسی بود که همه آنها در اصلاحیه دولت کاهش پیدا کرد و البته این به معنای خوب شدن بودجه نیست بلکه بودجه قابل تحملی شده است.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق در مرحله دوم اصلاحات خوبی را در یارانه ها ، قیمت ارز، تولید نفت انجام دادیم که شدت تورمی این بودجه را در سال 1400 کاهش دادیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اصلاحات انجام شده در لایحه بودجه در مورد یارانه ها، افزود: کمک های خوبی به اقشار کم درامد جامعه شده است و برای کمیته امداد حدود 7 هزار میلیارد تومان، بهزیستی 4هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

حاجی بابایی با اشاره به افزایش حقوق ها در لایحه بودجه 1400 بیان کرد: در اینباره همان 25 درصدی است که دولت آورده است و تغییری نکرده است اما سقف مالیات ها تغییر کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چقدر مردم می توانند تغییرات لایحه بودجه را در معیشت خود احساس کنند، تصریح کرد: بودجه سال 1400 می خواهد مشکلات در جامعه را کاهش دهد و گشایشی ایجاد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه