English

رضایی کوچی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری موج:

احتکار زمین توسط دولت باعث گرانی مسکن شده است/ عدم توجه هیات رییسه مجلس به طرح «جهش تولید وتامین مسکن»

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: احتکار زمین توسط دولت باعث گرانی مسکن شده است.

احتکار زمین توسط دولت باعث گرانی مسکن شده است/ عدم توجه هیات رییسه مجلس به طرح «جهش تولید وتامین مسکن»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، دوم مهر ماه بود که مجلس کلیات طرح « جهش تولید و تامین مسکن » را با هدف تولید و تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب رساند و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع داد این طرح در کمیسیون مذکور به تصویب رسیده است؛ اما در هیات رییسه در نوبت بررسی قرار گرفته است.

در رابطه با جزئیات بیشتر این طرح و چرایی عدم در دستور کار قرار گرفتن این طرح در هیات رییسه مجلس  با محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران به گفتگو نشستیم؛ متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:

مستحضرید اخیراً قانون دریافت مالیات از خانه های خالی تصویب و ابلاغ شد اما ظاهراً دولت بنای اجرای ندارد چرا که وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در حالی پاس کاری هستند و هر کدام معتقدند طرف مقابل به درستی کارش را انجام نداده است. به هر روی اگر بناست قانون مصوب مجلس به هر دلیلی اجرا نشود، نگارش آن چه فایده ای دارد؟ آیا مجلس بنای ورود ندارد؟

وقتی قانونی مصوب می شود دستگاه های اجرایی ملزم به اجرایی کردن آن قانون هستند چرا که برای هر ثانیه ای که کاری در مجلس انجام می شود، هزینه های زیادی صرف می شود.

شان و جایگاه مجلس این است که وقتی قانونی وضع کرد، حتما ضمانت اجرایی داشته باشد که ضمانت اجرایی قانون مجلس،  دیوان محاسبات مجلس است.

با تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی،  پیش بینی‌مان این است که تقریبا ۲ میلیون واحد در کشور وجود دارد که مشمول این قانون مجلس می شوند و باید مالیات پرداخت کنند. در این راستا سامانه ای در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است (که قرار است هفته آینده از این سامانه بازدیدی داشته باشیم)، برای شناسایی این خانه ها و راستی آزمایی هایی که انجام می شود.

تاکنون حدود یک میلیون واحد خالی شناسایی شده است که پرونده آنها به سازمان امور مالیاتی فرستاده شده که بایستی مالیات پرداخت کنند. اینکه چقدر سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد همراهی کنند موضوعی است که هفته آینده کمیسیون عمران طی بازدید از سامانه آنرا پیگیری خواهد کرد.

برای اینکه بتوانیم خانه های خالی را شناسایی کنیم نیاز به یک همراهی و هماهنگی میان اعضای دولتی که با این موضوع ارتباط دارند؛ مثل وزارت اقتصاد، شهرداری ها، وزارت ارتباطات، دستگاه های خدمت رسان و ... داریم.

در مجلس قبل هم ما این قانون را داشتیم اما چون شناسایی ها به طور کامل انجام نشد، نتوانستیم مالیات از این خانه ها را اخذ کنیم لذا در این دوره از مجلس برای اخذ مالیات از این واحدها  مصمم هستیم که البته باید دستگاه های متولی هم همراهی کنند تا این واحدهای خالی را شناسایی کنیم.

*عملکرد ضعیف دولت در حوزه مسکن

در حالی دولت از مسکن اجتماعی و... سخن گفته اما هنوز خبری از این طرح نشد به طوری که واحدهای باقیمانده مسکن مهر تکمیل و در قالب مسکن ملی به مردم غالب شد. با این حال بازهم مشکل مسکن حل نشده است. مجلس چه برنامه ای برای حل این معضل دارد؟

دولت طی ۸ سال گذشته در بحث مسکن بسیار ضعیف عمل کرده است و هیچ برنامه مشخصی برای مسکن نداشته است و همین سیاست های اشتباه بود که امروز ما میبینیم در کشور بیش از ۴ میلیون واحد کم داریم.

افزایش قیمت مسکن و همچنین قیمت اجاره بها ناشی از سوء مدیریت و نداشتن یک فهم از نیاز کشور به مسکن است. دولت در حوزه مسکن عملکرد قابل قبولی نداشته است، نه این وزیر و نه وزیر قبلی؛ همین امر باعث شده که امروز برای بسیاری از زوج ها تهیه مسکن به یک رویا تبدیل شده است.

دولت در بحث مسکن چه در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و چه در بحث تولید مسکن جدید و حتی تکمیل مسکن های مهر کار قابل قبولی انجام نداده است و همین موضوع باعث شده تا مجلس به سمت طرح جهش تولید مسکن برود. طرح جهش تولید مسکن در کمیسیون عمران تصویب شده اما در هیات رییسه باقی مانده است که در ایناره نیز نقد بسیار جدی به هیات رییسه مجلس داریم.

مجلس یازدهم در روزهای ابتدایی اولویت خود را بحث مسکن می دانست اما در حال حاضر هیات رییسه خلاف آیین نامه عمل می کند و به بحث های دیگر که هیچ اولویتی ندارد، می پردازد.

مسکن علاوه بر اینکه یک سرپناهی برای خانواده ها است می تواند مشکلات اشتغال کشور و تولید را حل کند. صدها هزار واحد تولیدی با مسکن ارتباط دارند اما متاسفانه هیات رییسه توجهی به این موضوع ندارد.

*آیا کمیسیون عمران به هیات رییسه تذکراتی در اینباره داده است؟

بله؛ بارها تذکراتی را به هیات رییسه داده ایم اما متاسفانه اراده هایی در آنجا وجود دارد که توجهی به این موضوع نمی شود. مجلس هم همانند دولت موضوع مسکن را رها کرده است و به مشکلات دولت دچار شده است.

 یکی از خسارت هایی که در حوزه مسکن به مردم وارد شد به دلیل بی عملی عباس آخوندی بود. کمیسیون عمران در آن هنگام اقداماتی برای به کار واداشتن آخوندی داشت؟ و اینکه نظرتان درباره محاکمه آخوندی به دلیل ترک فعل های مکرر چیست؟

آقای رییسی این مسیر را دنبال می کند.

البته کاری به شخص نداریم و کسی که وظایف خود در جایگاهی که قرار دارد را انجام ندهد باید مجازات شود.

اخیرا زمزمه طرح مسکن انقلاب اسلامی در مجلس شنیده می شود اما خبری از آن نیست. درباره آخرین وضعیت و ماهیت این طرح بفرمایید. بناست چه گامی برای مردم برداشته شود؟

در حال حاضر ما نیازی به طرح جدید در مجلس نداریم. ۷۰ درصد نمایندگان به طرح جهش تولید مسکن رای داده اند و نیازی به طرح جدید در حوزه مسکن نیست.

آقایانی که می خواهند طرح مسکن انقلاب اسلامی بدهند بروند نزد هیات رییسه و درخواست کنند که طرح جهش تولید مسکن هرچه سریعتر اجرایی شود. دوستانی که نگران مسکن مردم و نیازمندان هستند، از هیات رییسه مجلس بخواهند طرح جهش تولید مسکن را در دستور کار قرار دهد.

*بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن، سالانه باید یک میلیون خانه ساخته شود

مطابق با طرح جهش تولید و تامین مسکن، قرار است چند واحد مسکونی در سال ساخته شود؟

ما در این طرح قید کردیم که طی چهار سال، سالی یک میلیون واحد مسکن تولید شود و بعد از آن هم بر اساس شرایط کشور و اعلام وزارت راه و شهرسازی که چقدر مسکن نیاز داریم، این طرح می‌تواند ادامه پیدا کند اما در مرحله اول، این طرح چهار ساله است و در هر سال یک میلیون واحد مسکن ساخته می‌شود.

در هر شهر قرار است چند واحد مسکونی ساخته شود؟

طرح جهش تولید و تامین مسکن بر اساس طرح جامع مسکن تهیه شده است و در هر نقطه‌ای از کشور که نیاز باشد، اجرایی می‌شود. شاید در شهری هزار واحد مسکونی و در شهر دیگری ده هزار واحد مسکونی نیاز باشد و وزارت راه و شهرسازی موظف است که مطابق با نیاز هر شهری، زمین آن را تامین کند و در اختیار تولیدکنندگان مسکن قرار دهد.

چه برنامه مشخصی برای تأمین مسکن آحاد مردم با استناد به اصل ۳۱ قانون اساسی دارید؟

طرح جهش تولید مسکن برای تامین مسکن افرادی است که فاقد مسکن هستند که در این طرح سه عامل مهم در حوزه مسکن یعنی زمین، تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی را در نظر گرفته ایم.

۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی مربوط به قیمت زمین و ۳۰ درصد آن به قیمت مصالح ساختمانی بازمی‌گردد. متاسفانه زمین در دو سال اخیر به شدت گران شده است و به همین دلیل قیمت مسکن هم افزایش پیدا کرد.

 یعنی کمبود زمین داریم؟

خیر، ما کمبود زمین نداریم بلکه برخی افراد زمین‌ها را احتکار کرده‌اند.

چه کسانی؟

دولتی‌ها احتکار کردند. در واقع بسیاری از زمین‌ها در اختیار دولت است و برخی اشخاص هم هستند که زمین‌ها را خریداری و احتکار کرده‌اند که همین مسئله باعث گران شدن زمین شده است که باید از زمین‌هایی که رها شده است، مالیات دریافت شود.

در دومین مورد بحث تسهیلات بانکی هم تلاش کردیم بیش از ۲۵ درصد منابع بانکی در حوزه مسکن قرار بگیرند.

در مورد سومین عامل یعنی مصالح ساختمانی نیز تلاش کرده ایم مصالح با قیمت متعارف عرضه شود.

*کل مصالح ساختمانی مورد نیاز ما تولید داخلی است و هیچ گونه وابستگی ارزی ندارد

طبق گفته کارشناسان، یکی از علل گرانی مسکن افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی است. به نظر شما چرا مصالح ساختمانی تا این حد گران شد؟

در وهله اول صادرات مصالح ساختمانی باعث شده که بازار داخلی برای تامین مصالح با مشکل مواجه شود و کاهش عرضه و افزایش تقاضا منجر به گرانی مصالح شده است و بر این اساس باید صادرات مصالح کاهش یابد. یکی دیگر از دلایل گرانی مصالح ساختمانی، عرضه این محصولات در بازار بورس است و این مسئله هم اثرات منفی خود را روی قیمت مصالح ساختمانی گذاشته است. البته در شرایطی قیمت مصالح ساختمانی گران شده که کل مصالح مورد نیاز ما، تولید داخل است و هیچ گونه وابستگی ارزی ندارد.

بنابراین طرح جهش تولید مسکن می تواند مشکل کشور در حوزه مسکن را حل کند.

بعنوان صحبت پایانی اگر امری هست بفرمایید؟

انتظار داریم دولت در حوزه مسکن همراهی بیشتری داشته باشد بخصوص در بافت های فرسوده. طبق برنامه پنجم و ششم توسعه دولت باید سالی ۱۰ درصد بافت های فرسوده را احیا کند که دولت یازدهم آنرا رها کرده است. امیدوارم بتوانیم این مشکلات را حل کنیم تا برای افراد نیازمند تولید مسکن کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی