English

وزرای خارجه عضو برجام در بیانیه ‌ای تاکید کردند؛

تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ‌ها

وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در بیانیه‌ای بر تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها تاکید کردند.

تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ‌ها

به گزارش خبرگزاری موج، نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از حدود دو ساعت و نیم دقایقی پیش پایان یافت و در پایان آن بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

«۱. نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد.

٢. اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آن‌ها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­‌ها و پرداختن به چالش‌­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

٣. وزرا بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین­‌المللی مستقل و بی­طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم­ اشاعه هسته­‌ای ذیل برجام نظارت و آن‌ها را راستی­ آزمایی کند، تاکید کردند. آن‌ها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

۴. وزرای خارجه خاطرنشان کردند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم­ اشاعه هسته­‌ای جهانی و یک دستآورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید کردند. آن‌ها تاکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم الاجراست.

۵. وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی