English

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰منتشر شد/ نکات مهم بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰ منتشر شد همچنین در این مطلب به نکات مهم لایحه بودجه 1400 پرداخته شده است.

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰منتشر شد/ نکات مهم بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

به گزارش خبرگزاری موج، معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، متن لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

ماده ۱۸۶ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند: «دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند».

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شرح زیر منتشر شد:

متن ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه

پیوست شماره یک: اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ ای

پیوست شماره دو: درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی

پیوست شماره سه: بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت (به انضمام برنامه، فعالیت و بهای تمام شده و بودجه مناطق آزاد تجاری - صنعتی

پیوست شماره چهار (قسمت اول): بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، خروجی و بهای تمام شده

(دستگاه‌های مشمول بند (پ) ماده (۷) قانون برنامه ششم)

پیوست شماره چهار (قسمت دوم): بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، خروجی و بهای تمام شده

(دستگاه‌های مشمول بند (پ) ماده (۷) قانون برنامه ششم)

گزارش بودجه استان‌ها

 

درنگاهی کلی به بودجه ۱۴۰۰ به این موارد می توان اشاره کرد:

* افزایش بودجه شرکت ‌های دولتی بودجه ۱۴۰۰

بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۹۹ به عدد یک هزار  و ۴۸۴ میلیارد تومان مصوب شده بود که این رقم امسال به یک هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان رسیده است.

* یارانه نقدی و معیشتی ثابت ماند

یارانه نقدی که به عنوان مهم‌ترین بحث عمومی تلقی می‌شود در سال ۱۴۰۰ هم مبالغی را به خود اختصاص داده است. 

در بند ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیار‌ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

* اعلام عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض خروج برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان در سال آینده خواهد بود. بر این اساس عوارض خروج زائرین حج تمتع و حج عمره برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

خروج زائران عتبات عالیات زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف است .

در سایر ایام سال عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان عوارض خروج زمینی و دریایی آن‌ها برابر با ۱۵ هزار تومان تعیین شده است. 

* سقف وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ بدون تغییر ماند

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت و در صورت تصویب مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت کند.

بر اساس این گزارش این تسهیلات به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از دوره‌ها در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۰۰ میلیون ریال یعنی ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله تعیین شده است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک نامه معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافی است.

*سقف معافیت مالیاتی حقوق ۴ میلیون تومان تعیین شد

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده، موضوع ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست درصد و نسبت به مازاد چهار برای مشمول مالیات بیست و پنج درصد ۲۵ اصلاح می‌شود.

* پیش بینی ۳۵۰ میلیارد تومان برای تنظیم بازار کالاهای اساسی وضروری

بررسی تبصره ۱۴ جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه ۳,۵۰۰ میلیارد ریال و برای شیر مدارس ۵,۰۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی کرده است.

در مجموع دولت برای منابع این بخش مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال یعنی ۸۵۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

* سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بدون تغییر ۲۰ درصد ماند

بر اساس بند الف تبصره یک این لایحه، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز بدون تغییر نسبت به سال ۹۹ معادل ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

در بند «الف» تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است:

«‌سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰ درصد تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم ۳ درصد موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره ۵ این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. اختلاف سهم ۲۰ درصدی تعیین شده تا سهم قانونی ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به نسبت سهم صندوق و دیگر اجزا در سال ۱۴۰۰ به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می‌شود و بازپرداخت آن به صندوق با سازوکاری است که هیئت امنای صندوق توسعه ملی مشخص می‌کند.

گزارش هزینه کرد وجوه سهم ۱۴.۵ درصدی مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یک بار توسط وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه می‌شود.»

*دولت دو میلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو از صندوق توسعه برداشت می کند

در بند ه تبصره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، در صورت دریافت مجوز از مقام معظم رهبری، به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ دو میلیارد و هشتصد و چهل و پنج میلیون یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به شرح جدول زیر برداشت کند و این منابع را با رعایت شرایط مندرج در ذیل جدول به مصرف برساند:

صندوق توسعه

* وام قرض الحسنه ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی برای خانوارهای با ۳ فرزند

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده تا در راستای حمایت از فرزندآوری، بانک مرکزی مکلف به اختصاص ۲,۱۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه بانک‌ها، تسهیلات قرض الحسنه به میزان ۷۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله به خانوارهایی که امسال و سال آینده صاحب فرزند سوم می‌شوند، شده است.

در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است:

«در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزند آوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا می‌شوند، اقدام نماید.»

* درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰ مشخص شد

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مجموع درآمدهای مالیاتی کل کشور در بودجه سال آینده ۲,۵۱۵,۲۲۸,۱۳۵ (میلیون ریال) در نظر گرفته شده است.

* افزایش یارانه نان در بودجه ۱۴۰۰ 

دولت سالانه رقمی برای حمایت از اقشار ضعیف به عنوان یارانه اقلام اساسی در نظر می گیرد  انواع مختلف دارد. امسال نیز رقمی را طبق جدول به عنوان یارانه نان در سال آینده در نظر گرفته است.

* سازمان هدفمندی مکلف به ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی شد

در بند ۵ تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰ آمده است، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است امکان ثبت نام برای افرادی که موفق به ثبت نام برای بهره‌مندی از یارانه نشده‌اند را فراهم کند.

* درآمد ۲.۷ هزار میلیارد تومانی دولت از مصرف سیگار

 بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت بابت درآمد وزارت صمت از حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

همچنین درآمد دولت در سال آینده از مالیات بر فروش سیگار، بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیرضرور مصوب ۲۲ شهریور ۱۳۷۴ و مجاز بودن تأمین کسری سیگار از طریق واردات، هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مالیات بر مصرف سیگار نیز بیش از ۲ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

* کمک بلاعوض ۸۰۰ میلیارد تومانی وزارت نفت به ساخت داخل

بر اساس بند «د» تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به شرکت‌های تابعه وزارت نفت اجازه داده می‌شود با تائید وزیر نفت تا مبلغ ۸,۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و تولید بار اول در حوزه‌های مختلف صنعت نفت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت کمک بلاعوض، وجوه اداره شده یا تسهیلات ترجیحی بر اساس آئین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند.

* ETF‌ ها سال آینده چگونه عرضه می ‌شوند؟

 

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی واگذار و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند.

بر اساس بند الف تبصره دو لایحه بودجه، علاوه بر روش‌های فوق، واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و عرضه سهام به روش ثبت سفارش نیز مجاز است.

بر این اساس این وزارتخانه مجاز است تا سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرائی یا شرکت‌های تابعه آن‌ها و یا بانک‌های دولتی قرار دارند، واگذار کند.

* عوارض خروج از کشور سال آینده تغییر نمی کند

 

 بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که جزئیات جدول شماره ۵ که با عنوان جدول دارایی‌ها و درآمدهای سرمایه‌ای شناخته می‌شود، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان در سال آینده در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، عوارض خروج زائران حج تمتع و حج عمره برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

خروج زائران عتبات عالیات زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف است.

در سایر ایام سال عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان عوارض خروج زمینی و دریایی آنها برابر با ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

دریافت عوارض پلکانی برای سفرهای دوم و سوم به بعد

ارقام تعیین شده در اجزای الف و ب این بند (الف: خروج از کشور / ‬ب: خروج برای حج عمره و تمتع) برای سفر دوم به میزان ٥٠ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ١٠٠ درصد افزایش خواهد یافت.

مبلغ ۸۰۰ هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص می‌یابد.

گفتنی است، ارقام پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای عوارض خروج از کشور، عیناً در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده است و این ارقام برای سال آینده افزایش نخواهد یافت.

* ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای صندوق توسعه حمل و نقل

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز صندوق توسعه حمل و نقل از محل فروش دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته است.

این اعتبار، ذیل ردیف ۲۱۰۲۱۹ جدول شماره ۵ که به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد، تعریف شده است.

گفتنی است تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل بر اساس تعدادی از مواد مندرج در بخش ۱۱ قانون برنامه ششم توسعه (بخش مسکن و حمل و نقل) به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تیر ماه سال گذشته از تصویب اساسنامه این صندوق در هیئت دولت و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از قانون بودجه سال ۹۸ برای راه اندازی این صندوق خبر داده بود.

اسلامی ۲۸ مهر ماه نیز داوود دانش جعفری را به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و مسئول راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل منصوب کرده بود.

* دولت ۸ برابر قانون بودجه امسال شرکت‌های خود را واگذار خواهد کرد

طبق جز ۲ بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم واگذار نماید. علاوه بر روش‌های فوق، واگذاری سهام در قالب صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش با شرایطی مجاز است.

در جداول بودجه، رقم ۹۵ هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکت‌های دولتی پیش بینی شده است که با توجه به اینکه این رقم در قانون بودجه امسال ۱۱.۵ هزار میلیاردتومان است، رشد ۸.۲ برابری را نشان می‌دهد.

واگذاری شرکت های دولتی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه