English

موج گزارش می دهد:

دولت؛ اصلی‌ترین مخالف راه اندازی کوپن الکترونیکی!

طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، طرحی که دولت صراحتا با آن مخالفت کرد!

دولت؛  اصلی‌ترین مخالف راه اندازی کوپن الکترونیکی!

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، 7 آبان ماه بود که وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی  با 215 رأی موافق از مجموع 249 نماینده حاضر به طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» رأی دادند. طرحی که از همان ابتدا با مخالفت دولت مواجه شد!

در ماده‌واحده این طرح آمده است: «دولت مکلف است، به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم‌برخوردار از ابتدای ۶‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف(۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک‌میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصدهزارریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام نماید.»

تحریم‌ها، تورم شدید و شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی مردم به خصوص اقشار پایین درآمدی را روز به روز افزایش داده به طوری که اغلب مردم و به خصوص دهک های پایین درآمدی حتی برای تامین اصلی‌ترین مایجتاج خود یعنی تأمین کالاهای اساسی با مشکل مواجهند. بنابراین در چنین شرایطی لازم است تا دولت به نحوی بخشی از معیشت مردم را تأمین کند.

* مخالفت معاون اول رئیس جمهور با اجرای طرح کالا برگ

علی‌رغم این که بسیاری از کارشناسان اقتصادی طرح مجلس در خصوص کالابرگ یا کارت هوشمند الکترونیک را مورد تأیید قرار داده‌اند و آن را یکی از راه‌های حمایت از مردم در شرایط فعلی اقتصاد کشور عنوان کرده‌اند، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه اخیر دولت صراحتا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و بیان داشت ما تا این لحظه با کالا برگ موافق نیستیم؛ علت هم این است که کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تأمین‌کننده و توزیع‌کننده باشد و کالا را به اقصا نقاط کشور برساند.

وی گفت: کسی که می‌خواهد موضوع کالابرگ را مطرح کند، باید سازوکار دولتی آن را ایجاد کند و ایجاد آن سازوکار به معنای هزینه سنگین و نیروی انسانی بسیار زیاد و یک شبکه توزیع مناسب است.

*واکنش سخنگوی دولت به بازگشت کالابرگ

از سوی دیگر، علی ربیعی سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود با خبرنگاران موضع رسمی دولت را مخالفت با طرح کالابرگ برای تامین کالای اساسی اعلام کرد و گفت: واضح اعلام می‌کنم دولت با این طرح مخالف است و معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان مدت و دراز مدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت بگیرد. در عین حال دولت از هر فرصتی برای ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استفاده خواهد کرد.

و اما...

طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی»  که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است می تواند به قدرت خرید مردم به ویژه دهک های پایین جامعه کمک کند بنابراین باید منتظر ماند و دید که دولت در نهایت برای رفع این مشکل و حمایت از قشر کم درآمد چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    اولا هنوز شوراي نگهبان تاييد نكرده است در ضمن ٣٤نماينده در تصويب ان حضور نداشته اند ! و دبير شوراي نگبان گفته منابع مالي مشخص نباشد طرح رد ميشود سوال ابنست كه ٢١٥ نفر كه هر كدام دهها مشاور و كارشناس دارند چرا طرحي را تصويب مي كند كه تعداد محدود ١٢ نفر در شورا ان را رد كنند ؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه