English

خبرگزاری موج گزارش می دهد:

استیضاح روحانی «آری» یا «نه»؟

استیضاح رییس دولت این پیام را به مردم می‌دهد که مصلحت‌اندیشی کاذب در نظام وجود ندارد. آنگاه که شخصی صلاحیت پستی را نداشت، باید کنار گذاشته شود و کنار گذاشته می‌شود؛ اما آیا اکنون شرایط استیضاح فراهم است؟

استیضاح روحانی «آری» یا «نه»؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، مدتی است اکثر طیف های سیاسی و حتی عامه مردم به این نتیجه رسیدند که حسن روحانی باید استیضاح شود، از طیف اصول گرا گرفته تا برخی اصلاح طلب های حامی دولت؛ اما حالا  با تشکیل مجلس یازدهم، این موضوع داغ تر شده است و تعداد نماینده امضا کننده ی طرح استیضاح روحانی روز به روز بیشتر می شود. اما یک سوال جدی مطرح است که آیا استیضاح روحانی در «زمان» و «شرایط» فعلی صحیح است یا نه ؟

*کلید واژه های معنی دار رهبری به مجلس یازدهم

-از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

-مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به شدت با مجادله و گریبانگیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رأس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.

-اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

-در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.

-روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی  سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

در این میان، سؤال مهم این است که دستاوردهای ملموس و واقعی استیضاح رئیس‌جمهور چیست و آیا استیضاح و عزل رئیس‌جمهور به سود کشور  و مردم خواهد بود یا بالعکس؟ 

موافقان و مخالفان استیضاح در پاسخ به موج، استدلال‌های قابل تأملی را مطرح می‌کنند.

*استیضاح روحانی و درایت سیاسی

عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص استیضاح روحانی گفت: برهم زدن نظم جامعه سیاست آمریکایی‌ است تا بتوانند از این طریق تحریم‌های بی‌سابقه خود را به نتیجه برسانند. دشمن در صحنه داخلی عراق، لبنان، لیبی، سوریه و... نشان داد اهدافش را در برهم زدن نظم جامعه پیگیری می‌کند. دشمن قانونمندی و جایگاه‌های قانونی را نقطه مقابل اهداف زیاده‌خواهانه خود یافته است و ملت ایران با فهم این مسئله سختی‌های ناشی از تحریم‌ها و برخی کم‌کاری‌ها در دولت را تحمل می‌کنند تا فرصت را از دشمن بگیرند.

وی ادامه داد: در پیگیری استیضاح روحانی چهار سناریو متصور است. نخست اینکه روحانی با کمال صداقت انتقادهای مردم به خود را بپذیرد و بعد از آن استیضاح رأی بیاورد که اگر بپذیریم چنین صداقتی در روحانی وجود دارد، قطعاً این صداقت در تندروهایی که روحانی توسط آنان رئیس جمهور شد، وجود ندارد و به طور حتم جامعه را به سمت التهاب سوق می‌دهند.

سلیمی نمین اظهار داشت: احتمال دیگر آن است که روحانی با تبلیغات هنرمندانه‌ای که نمونه‌های آن در انتخابات گذشته دیده شد، دیگران را مقصر کم‌کاری دولت خودش معرفی و التهاب ایجاد می‌کند که در آن صورت اگر استیضاحش هم رأی بیاورد، خود روحانی هم همراه با جریان تندرویی که توسط آنان سرکار آمده به التهاب جامعه دامن می‌زند.

وی افزود: احتمال سوم اینکه رئیس جمهور یک دعوای کاذب در پاسخ به استیضاح به وجود بیاورد تا جامعه متشنج شود تا استیضاح رأی نیاورد.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گمانه پایانی این است که شاید روحانی منطقی عمل کند و استیضاح را در چهارچوب روابط قوای مجریه و مقننه نگه دارد و در نهایت هم استیضاح رأی نیاورد. اما مسلماً در هر چهار روش التهاب در جامعه پیش خواهد آمد. حتی اگر شخص روحانی هم تمکین کند و موضوع را به درگیری کاذب نکشاند باز هم عده‌ای شیطان در داخل و خارج از این فضا بهره می‌جویند تا جامعه را به آشوب بکشانند. از این رو چرا باید با کاری نابخردانه سوژه به دست دشمنان داخلی و خارجی بدهیم تا با آن نظم جامعه را به هم بریزند؟

*مجلس به دولت فرصت داد اما بازهم تحرکی دیده نشد!

حسین حاتمی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:  بخش عمده ای از نمایندگان مجلس مصمم بودند تا سوال از رییس جمهور  را جدی بگیرند و دولت را از وضعیت کنونی بیرون بیاورند.

وی با اشاره به فرمایشات و توصیه های مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس وارد فضای هیجانی نشود و وظایف خود را در بخش نظارتی به خوبی انجام دهند لذا مجلس این فرصت را به دولت داد تا به تحرک در بیاید اما متاسفانه باز هم تحرکی از سوی دولت دیده نشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی گفت: متاسفانه تاکنون دولت هیچ اراده و تلاشی جهت برون رفت کشور از وضعیت کنونی ندارد.

حاتمی افزود: روسای دوقوه مقننه و قضاییه وسط میدان هستند اما متاسفانه رییس جمهور که باید وسط میدان باشد در خانه نشسته است و از ترس کرونا کاری نمی کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اراده قوی و قدرتمندی برای پیمایش این مسیر باقی مانده در دولت دیده نمی شود،  اظهار کرد:  مجلس بر اساس نصح صریح قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را انجام خواهد داد.

نماینده  کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس تصریح کرد: اگر کار به استیضاح رییس جمهور بکشد مجلس باید قانع شود در غیر اینصورت عدم کفایت سیاسی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به تاثیر استیضاح روحانی بر کاهش قیمت ها،  افزود: از روز گذشته که بحث استیضاح روحانی مطرح شده است شاهد کاهش قیمت ها در حوزه ارز و طلا و سکه  هستیم که این واکنش مثبتی است.

*ایجاد وقفه در مشکلات مردم با اشتیضاح روحانی

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: درگیر کردن مجلس در موضوع استیضاح حسن روحانی به جای بررسی مشکلات و ارائه راهکار و نظارت بر عملکرد دولت باعث ایجاد وقفه در امر رسیدگی به مشکلات مردم شده و از طرف دیگر در فضای اجرایی کشور هم وقفه‌ای به وجود خواهد آمد.

وی افزود: اگر استیضاح موفق شود در شرایط فعلی ایجاد وقفه در عملکرد دولت در امر خدمت رسانی می‌تواند مشکلات را مضاعف کرده و مسیر کند فعلی و لنگان خدمت‌رسانی به مردم هم دچار خلل کند.

الهیان همچنین گفت: استیضاح حسن روحانی در شرایط فعلی ممکن است بهانه‌ای به دست برخی مسئولین بدهد که بگویند مجلس اجازه فعالیت را به قوه مجریه نداده است.

*و اما استیضاح روحانی آری یه نه؟

در مجموع اغلب شرایط برای استیضاح روحانی آماده است اما ...، اما زمان برای این کار مناسب نیست. اگر چنین شرایط مساعدی دو سه سال قبل فراهم می شد، یک روز هم تأخیر در برکناری روحانی جایز نبود و لیکن زمان فعلی که تقریباً چیزی به پایان این دولت باقی نمانده، ضرر « بیدولتی» یا «دولت موقت» برای کشور بسیار بیشتر از ادامه حیات این دولت در حال احتضار است.

از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به خوبی می توان فهمید که: بهتر است مجلس با استفاده از ابزار نظارتی و قانونی، دولت را به تحرک وا دارد و تا پایان دوره قانونی اش کج دار و مریز با او برخورد کند. به تعبیر روشن تر،  هرچند استیضاح رئیس جمهور حق مجلس و برای این دولت اقدامی صحیح است، ولی زمان انجام آن مناسب نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • هاشم احدی

    نه/ سلام
    دولت خدمتگزار است
    خودتان را اصلاح کنید.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه