English

ساداتی‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری موج:

واردات گندم تابع بی‌توجهی شورای اقتصاد به قیمت گذاری است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: خودکفایی گندم در سایه قیمت‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد که شورای اقتصاد این پارامتر را رعایت نکرده است.

واردات گندم تابع بی‌توجهی شورای اقتصاد به قیمت گذاری است

سیدجواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج،  با اشاره به اهمیت جایگاه گندم در کشور، اظهار داشت: خودکفایی گندم در کشور با توجه به شرایط آب و خاک و سطح زمین‌های زیر کشت گندم در سال‌های گذشته اتفاق افتاده که نشان می‌دهد ظرفیت خودکفایی گندم به عنوان پارامتر مهم امنیت غذایی در کشور را داریم.

وی با تأکید بر اینکه گندم برای همه کشورها یک محصول استراتژیک و پارامتر امنیت غذایی است، افزود: خودکفایی گندم تابع تصمیم‌هایی است که دولت در حوزه اجرا می‌گیرد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه یکی از پارامترهای مهم در حرکت به سمت خودکفایی، حمایت از کشاورزان است، گفت: اگر قیمت گندم واقعی باشد کشاورز را تشویق به کاشت گندم می‌کند و کشور محصول در حد کفایت خواهد داشت.

ساداتی‌نژاد با اشاره به متناسب‌سازی قیمت خرید گندم بیان کرد: در تبصره 4 قانون خرید تضمینی گندم گفته شده، قیمت گندم براساس نرخ تورم تنظیم شود که متأسفانه شورای اقتصاد این پارامتر را رعایت نکرده است.

وی افزود: در سال 97 قیمت گندم صفر درصد رشد داشت، سال 96، 2 درصد و سال 95، 10 درصد؛ یعنی شورای اقتصاد براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی تنظیم قیمت گندم مطابق با تورم را رعایت نکرد.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس تصریح کرد: با رصد نمودار کشت گندم از سال 80 تا کنون متوجه می‌شوید که هرجا قیمت گندم خوب بوده، تولید تا حد خودکفایی بالا رفته است و آنجایی که قیمت گندم با تورم کاهش یافته و رشد نکرده، کشاورز هم گندم نکاشته است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: واردات گندم نتیجه کاهش تولید گندم در کشور و تابع نرخ قیمت‌گذاری است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با اصلاحی که در قانون خرید تضمینی گندم انجام دادیم، ساختار و سازوکار تعیین قیمت تغییر کرد و مقرر شد شورای سه جانبه خرید تضمینی محصولات اساسی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در این شورا 3 نفر کشاورز، 3 نماینده دولتی و 3 نفر از مسئولان تشکل‌ها حضور دارند، گفت: مگر می‌شود محصولات کشاورزی قیمت‌گذاری  شود و کشاورز در آن نقشی نداشته باشد؟ 

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه این اصلاح قانونی نوید بخش چشم‌اندازی نو در تولید گندم و محصولات اساسی است، اظهار کرد: گندمی که در داخل کشور برداشت می‌شود در دو نوع معمولی و دوروم است و به دلیل دارا بودن اقلیم‌های مختلف، کیفیت مناسبی دارد.

وی ادامه داد: کشاورز ایرانی 100 روز گندم می‌کارد و 100 روز نیز  گندم برداشت می‌کند؛ بنابراین گندم در کشور از تنوع فراوان برخوردار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی نبود کیفیت در نان‌های تولیدی را مربوط به تکنولوژی تولید و مکمل‌های آن نسبت داد و گفت: تولید نان در کشور نیازمند یک تحول جدی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال تقریباً 2.5 میلیون تن واردات گندم داشته‌ایم، اما امیدواریم با اصلاح ساختاری که برای خرید گندم صورت گرفت، سال آینده نیاز به واردات نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور توسط سعید حجاریان انجام شده است

حضور خاوازی در کمیسیون کشاورزی /بررسی چرایی افزایش قیمت کودهای شیمیایی و واردات گندم از قزاقستان

طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق اعتبارات دیگری حمایت می شود

اقناع مشروط خضریان از پاسخ های وزیر جهاد کشاوزی

صرفه جویی در خرید تضمینی گندم و خروج ارز از کشور!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه