English

زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت:

هیچ اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد وجود ندارد/ ETF در زمان مقرر عرضه می‌شود

وزیر نفت گفت: هیچ اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد و شخص من با وزیر اقتصاد وجود نداشته و ندارد.

هیچ اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد وجود ندارد/ ETF در زمان مقرر عرضه می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد اختلاف نظرها در موضوع ETF، گفت: من تعجب می‌کنم با یک ناپختگی که مسئولی در سازمان خصوصی سازی کرد، موجب نگرانی مردم شد. هیچ اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد و شخص من با وزیر اقتصاد وجود نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: اول گفته شد که برای پالایشگاه‌ها ETF تشکیل شود و بعد از آن گفته شد که نیازی به آن نیست و ما به صورت بلوکی عرضه می‌کنیم و ما مسئله را دنبال نکردیم. شب قبل از اظهارات مسئول سازمان خصوصی سازی، یعنی در یک‌شنبه شب در جلسه هیئت دولت با شخص وزیر اقتصاد بودم و به بنده چیزی نگفتند. روز گذشته نیز که بنده گفته شد ETF تشکیل می‌شود، من فوری دستور دادم تا این صندوق تشکیل شود.

وزیر نفت گفت: در این موارد اختلافی میان ما وجود نداشته و نیست و در حال حاضر هم ETF تشکیل می‌شود و در زمان مقرر خود با ترتیباتی که وزارت اقتصاد مسئول آن است، این کار انجام خواهد شد و مردم نیز از این بابت نگرانی نداشته باشند.

زنگنه افزود: ما همیشه موافق خصوصی سازی پالایشگاه‌های نفت بوده‌ایم و و در حال حاضر نیز موافق هستیم و تصمیمی که دولت داشته را اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اینکه این موضوع مطرح می‌شود که برخی از سهام پالایشگاه‌ها به بازماندگان سهام عدالت تخصیص خواهد یافت، عنوان کرد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و مربوط به هیئت واگذاری است. طبق قانون سهام در اختیار آنها بوده و به هر ترتیبی که قانون اجازه می‌دهد، واگذاری انجام خواهد گرفت.

وزیر نفت در مورد فروش اوراق نفتی اضافه کرد: در حال حاضر بنده هیچ صحبتی نمی‌توانم انجام دهم و شخص رئیس جمهور هر زمانی که قطعی شد، در این مورد صحبت می‌کنند. هنوز این موضوع قطعی نشده است.

زنگنه در مورد برنامه‌های پیش روی این وزارت برای آنکه در حوزه نفت گام‌های بزرگ‌تری برداشته شود، تصریح کرد: آنچه در شرایط کرونا برای ما مهم است، اگر شما آمار جهانی را نگاه کنید متوجه می‌شوید که در تمامی جهان فعالیت‌های مربوط به صنعت نفت دچار رکود شده و یا با تعطیلی روبرو می‌شود و تداد کارگران و دکل‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: ما تلاش کردیم در این شرایط و به رغم آنکه با شدیدترین تحریم‌های تاریخی روبرو هستیم، هیچ فعالیتی از فعالیت‌های نفت دچار نقصان نشود و با همان شدت قبلی انجام شود. ما برای تأمین منابع این کارها به بازار سرمایه رجوع کرده‌ایم و در همین هفته بالای دو هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌ایم و ادامه نیز خواهیم داد تا منابع را برای توسعه طرح‌های صنعت نفت در دریا و خشکی ادامه دهیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: دوشنبه هفته آینده هم مراسم امضای ۹ قرارداد نفتی را خواهیم داشت که نشان دهنده تداوم کار است. در پارس جنوبی نیز باید بگویم که سکوهای ۱۷ فاز ما در دریا تمام شده است، در مورد پالایشگاه‌ها هم ۱۵ فاز جدید تمام شده است و دو فاز نیز که فاز ۱۴ است، ان‌شالله پیش از پایان امسال اولین واحد پالایشگاهی آن به مدار بیاید. در واقع ما از نظر تولید گاز در وضعیت خوبی هستیم.

زنگنه یادآور شد: در پتروشیمی جهش دوم و سوم به موازات هم جلو می‌رود و امسال در جهش دوم ما ۱۷ طرح را با تولید ۲۵ میلیون تن ان‌شالله افتتاح خواهیم کرد و در زمینه گازرسانی روستایی، همانطور که می‌دانید، استان‌های ما به طور مرتب سبز می‌شوند، به این معنی که ظرفیت تحت پوشش شبکه گازرسانی آن استان به بالای ۹۵ درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: در زمینه پالایش و در زمینه تولید بنزین و گازوئیل چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی ما در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و ما به همسایگان و جاهای دور دست صادرات داریم. کیفیت بنزین و گازوئیل ما نیز نسبت به قبل بسیار تفاوت کرده است و در حال حاضر بنزین EURO4 و EURO5 داشته و گازوئیل با کیفیت خوب و گوگرد بسیار کم و در حد استاندارد داریم. به‌خصوص در شهرهای بزرگ این سوخت‌ها توزیع می‌شود.

وزیر نفت در مورد پتروپالایشگاه نیز اظهار داشت: کار ما به اتمام رسید، یعنی تقاضاهایی که داده‌اند بررسی شده و آنهایی که طبق قاعده بوده و پذیرفته شده‌اند، به آنها اعلام شده است. به آنهایی که رسماً رد شده‌اند نیز اعلام شده است. آنهایی که رد شده‌اند، شرایط را نداشتند و طرح توجیه اقتصادی کاملی نداشتند و یا آن میزانی که از نظر مالی باید توانایی خود را اثبات می‌کردند، نداشتند.

زنگنه ادامه داد: این موضوعات تمام شده است و ما فقط منتظر تشکیل جلسه هیئت امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک هستیم که از سقف تنفس خوراک را در سال‌های مختلف مشخص کنند تا ما مجوزها را بر اساس آن صادر کرده و با آنها بدهیم تا بر اساس آن، آنها کار خود را پیش ببرند.

وی گفت: به آنها گفته‌ایم که کار شما از نظر ما پذیرفته شده است و از نظر زمانی باید این فرآیند طی شود. در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون بشکه پذیرفته شده است که سه عدد سیصد هزار بشکه برای نفت، یک دویست هزار و خورده‌ای بشکه برای نفت و یک ۱۸۰ هزار بشکه میعانات گازی است که پذیرفته است که حدود یک و نیم میلیون بشکه طرح‌هایی است که پذیرفته شده است.

وزیر نفت در مورد طرح مجلس در موضوع تغییر سهمیه بندی بنزین، عنوان کرد: این طرح در دولت بررسی نشده است و هر موقع در دولت بحث شد، تصمیمی در مورد آن گرفته می‌شود.

زنگنه اظهار داشت: تا زمانی که هنوز طرحی پیشنهاد نشده و ظاهراً برخی از نمایندگان این طرح را در حال تنظیم هستند، نمی‌توان نظری دارد. آنچه به من گفته شده است، این بوده که ظاهراً ۲۰ لیتر در ماه به افراد داده شود که بر این اساس، به اندازه همین میزان سهمیه یارانه‌ای است که ما تخصیص می‌دهیم، بنزین توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: برای ما فرق ندارد و ما به یک قیمت می‌دهیم و مابقی باید در حساب یارانه‌ای افراد واریز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه