English

مخالفت نمایندگان با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

نمایندگان مجلس با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مخالفت کردند.

مخالفت نمایندگان با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، محمد حسین فرهنگی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی در خصوص طرح اصلاح تبصره (1) ماده (38) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه این تبصره به دوره دهم مجلس اختصاص داشت، مشکلاتی را در این دوره ایجاد کرد از این رو این تبصره باید بر اساس دوره یازدهم تغییر کند چرا که تعدادی از همکاران هنوز به مجلس وارد نشده و در شهریور ماه به جمع ما اضافه می‌شوند و طبیعتا باید وارد یکی از کمیسیون‌های تخصصی شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به حد نصاب نرسیده است، گفت: متأسفانه این کمیسیون به لحاظ تعداد نماینده به حد نصاب نرسیده و نمی‌تواند برای بررسی ارجاعات تشکیل جلسه دهد از این رو طرح اصلاح این ماده مطرح شده است.

احد آزادیخواه در تذکری در رابطه با این طرح گفت: برای بررسی تعداد نمایندگان حاضر در کمیسیون‌ها باید قانون جامع و دائمی داشته باشیم از این رو از هیأت رئیسه درخواست می‌کنم برای تصویب قانون جامع در این خصوص پیشنهادی ارائه دهد.

محمد حسین حسین زاده بحرینی در توضیح دلایل ارائه اصلاح این ماده گفت: با توجه به اینکه برخی از کمیسیون‌ها به حد نصاب نرسیده قابلیت تشکیل ندارند. در حال حاضر کمیسیون حقوقی و قضایی به تعداد کافی نماینده نداشته و کمیسیون فرهنگی هم 19 نفر نماینده حاضر دارد، از این رو برای جلوگیری از وقوع مشکلات گذشته این ماده نیاز به اصلاح دارد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه حکم اصلاح ماده 38 آیین‌نامه مربوط به دوره دهم بوده و در این دوره قابل استفاده نیست، افزود: از نمایندگان درخواست می‌کنم به کلیات این طرح رأی موافق داده تا در خصوص جزئیات آن صحبت کنیم.

بر اساس این گزارش نمایندگان با 155 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع  با این طرح مخالفت کردند چرا که تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت.

تبصره (1) ماده (38) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره 1 - در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، هر کمیسیونی که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است یا نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک روسای شعب و هیات رئیسه مجلس می تواند تا یک هفته پس از تصویب این قانون و پانزده روز پس از تایید نهائی انتخابات مرحله دوم، حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را تا پنج کمیسیون و فقط برای یک بار در هر یک از مواعد مذکور تغییر دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه