English

ظریف در گفتگو با شبکه ان بی سی نیوز:

ترامپ را باید به دلیل داشتن سیاست غلط در قبال ایران سرزنش کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط آمریکا و ایران بعد از حوادث ماه ژانویه هنوز تنش‌ب ار است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده را باید به دلیل داشتن سیاست غلط در قبال ایران سرزنش کرد.

ترامپ را باید به دلیل داشتن سیاست غلط در قبال ایران سرزنش کرد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می‌ گوید تهران و واشنگتن در برهه زمانی بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله تروریستی آمریکا، نامه‌های خشمگینانه‌ای را بین هم تبادل کردند.

ظریف در گفت‌وگو با شبکه اِن. بی. سی. نیوز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که بامداد شنبه منتشر شد، ضمن اشاره به کشیده شدن دو طرف تا آستانه جنگ، گفت: روابط آمریکا و ایران بعد از حوادث ماه ژانویه هنوز تنش‌ب ار است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده را باید به دلیل داشتن سیاست غلط در قبال ایران سرزنش کرد.

بر این اساس، او توضیح داد: تاسف برانگیز است که آمریکا بر مبنای اطلاعات غلط، جهالت و غرور در مسیری قدم گذاشت که منطقه را به شدت به [جنگ]نزدیک کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در ماه ژانویه و در اوج بحران ترور و شهادت سردار سلیمانی، نامه‌ای شدیداََ نامناسب به ایران ارسال کرد، اظهار داشت نامه او حاوی تهدید‌هایی بود که تهران نیز پاسخ محکمی به او داد. وی البته از تکرار آنچه که در نامه نوشته شده بود اجتناب کرده و گفت بگذارید خود پامپئو بگوید چه نوشته بود.

ظریف ضمن اشاره به اینکه پاسخ ایران مانند نامه پامپئو بی‌ادبانه نبود، تصریح کرد: قبلا [سطح تماس‌های دو کشور]اینگونه [بد]نبود... من هنوز همان وزیر خارجه‌ای هستم که با "جان کری" (وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا) به شکل محترمانه‌ای تعامل کرد.

به نوشته وبگاه اِن. بی. سی نیوز، وزارت خارجه آمریکا هنوز درباره این صحبت‌های ظریف، اظهار نظر نکرده است. این شبکه، اما نسخه‌ای از پاسخ ظریف به نامه پامپئو را مشاهده کرد.

او با سرزنش کردن دولت آمریکا به دلیل شروع کردن بحران با ایران، پایان آن را منوط به عقب‌نشینی ترامپ دانسته و گفت: ایالات متحده در جای غلط و زمان غلط ضربه زد، و این‌ها عواقب آن است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم، ایالات متحده هم نمی‌تواند. منظورم این است که افراد مسئول عواقب اعمالشان هستند و به نظرم کسانی که این را آغاز کردند باید عقب‌نشینی کنند.

وزیر خارجه ایران با تکذیب ادعای آمریکا مبنی بر کنترل تهران بر گروه‌های مقاومت عراقی یا لبنانی، تاکید کرد که سردار سلیمانی، پیش از ترور و شهید شدن، در تلاش بود تنش‌ها را در عراق کاهش داده و گروه‌های مسلح عراقی را از اقدام نظامی [علیه آمریکا]باز دارد.

ظریف در این باره توضیح داد: [سردار]سلیمانی تلاش می‌کرد افراد را از دخیل شدن در عملیات‌های نظامی واقعی علیه هر کسی باز دارد. این، کار او بود. این چیزی بود که تلاش می‌کرد انجام دهد، اوضاع را مهار کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع حادثه برای هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران پ پرداخته و اظهار داشت که ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را استخراج کند، اما جعبه سیاه را نیز به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد.

به نوشته اِن. بی. سی نیوز، وزیر خارجه ایران ضمن دفاع از تصمیم تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به کشور‌های خارجی، خاطر نشان کرد که ایران، طبق قوانین بین‌المللی هوانوردی، حق دارد تحقیقات را درباره این هواپیما هدایت کند.

ظریف با بیان اینکه ایران برای استخراج اطلاعات از جعبه سیاه به نرم‌افزار، کابل‌ها و تجهیزات تخصصی از آمریکا یا دیگر کشور‌های غربی نیاز دارد، افزود: ما از آن‌ها کمک خواسته‌ایم، چرا آمریکا کمکی به ما نکرد؟ این یک مسئله انسانی است. چرا آن‌ها نرم‌افزار را به ما ندادند؟ چرا تخصص آن را به ما ندادند؟

او ضمن اشاره به باقی ماندن سوالات بسیاری درباره حادثه هواپیما، گفت: به همین دلیل است که ما بیش از هر کسی می‌خواهیم بدانیم چه چیزی داخل جعبه سیاه است، تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی رخ داده است. فعلا که [جعبه سیاه]همینطوری آنجا است.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا کسی در حال حاضر برای استخراج اطلاعات روی جعبه سیاه کار می‌کند، اظهار کرد: نه، نه. ما تا ز مانی که همه طرف‌های ذی‌نفع حضور نداشته باشند، به جعبه سیاه دست نمی‌زنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی