English

روحانی در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی:

قول ها را در شرایط صلح وعده دادیم/ دوران تحریم به پایان خواهد رسید

رئیس‌جمهور گفت: برخی به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند که آن وعده‌هایی که به مردم دادید چرا نمی‌توانید عمل کنید؟ خب ما در شرایط صلح آن قول‌ها را دادیم.

قول ها را در شرایط صلح وعده دادیم/ دوران تحریم به پایان خواهد رسید

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشور در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: دوران تحریم و فشار به ملت ایران به سر خواهد آمد.

وی ادامه داد: همه هدف آمریکا این بوده که ما به سر میز مذاکره برویم و هرچه آنها می گویند را انجام دهیم که این کار برای ملت ما انجام نشدنی است.

رئیس جمهور افزود: برخی به دولت دوازدهم خطاب می کنند که به قول های خود عمل نمی کنید ، ما در شرایط صلح آن قول ها را دادیم اما وارد جنگ شدیم.

روحانی گفت: علیرغم همه  فشارها و تحریم ها روند اشتغال ما درست است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه) پس از بازدید از نمایشگاه تازه‌ترین تولیدات و دستاوردها، فناوری‌های‌نو و پژوهش‌های جدید در حوزه پتروشیمی که به مناسبت روز صنعت پتروشیمی برپا شده است، اظهار کرد: در شرایط فشار و تحریم دشمن، مسیر و راهی را که صنعتگران و کارآفرینان ما انتخاب کردند، به خوبی توانستند ادامه مسیر دهند و این یک افتخار بزرگ برای تاریخ کشور ماست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: بنده در این جا به صراحت عرض می‌کنم که دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سر خواهد آمد، به این دلیل که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شدند با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند.

وی متذکر شد: همه هدف آنان این بود که ما سر میز مذاکره برویم تا هر چه آنان بگویند، ما قبول کنیم اما این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و مردم ما در سال ۹۷ و ۹۸ و مخصوصاً از ۱۳ آبان سال گذشته که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد، در این مدت به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

روحانی تصریح کرد: البته بخشی از این ایستادگی به خود مردم بازمی‌گردد که تحمل و صبر مردم بالا برود و بتوانند در شرایط سخت، زندگی‌شان را پیش ببرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیداست که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، اظهار داشت: برخی به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که در ابتدای دولت دادید، چرا عین آن قول‌ها عملیاتی نمی‌شود؟ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم اما بعداً وارد یک جنگ شدیم و این جنگ را ما انتخاب نکردیم، شروع نکردیم و حتی ما به طرف مقابل بهانه هم ندادیم بلکه آنان این جنگ را آغاز کردند و به دنبال آن بودند که قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ما را بشکنند.

وی بیان کرد: این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند شما در سال ۹۵ و ۹۶ چه وعده‌هایی دادید و چرا در فروردین ۹۸ لحن شما فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود اما الان در شرایط جنگ هستیم و شرایط جنگ، شرایط خودش را دارد و در همه دنیا شرایط جنگ، شرایط ویژه خودش را دارد.

روحانی تصریح کرد: دشمنان از سال ۹۷ یک جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی را علیه ما آغاز کردند و می‌خواستند این جنگ، سیاسی هم بشود و همه دنیا را وادار به تقابل با ایران کند اما ناموفق بودند و همچنین می‌خواستند این جنگ حقوقی هم شود. به این معنا که سازمان ملل و نهادهای بین المللی ما را محکوم کنند که در این زمینه هم ناموفق بودند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در جنگ اقتصادی نیز آنچه هدف آنان بود، حاصل نشده و نخواهد شد و ما در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خودش، دچار مشکل شود.

وی تأکید کرد: آمارهای ما در بهار و تابستان نشان داد که روند اشتغال ما علیرغم فشار و تحریم‌های دشمن درست است و زمانی که اشتغال مسیر خودش را طی می‌کند، به این معناست که تولید در مسیر خودش است و اگر تولید نباشد، اشتغال هم نخواهد بود.

روحانی افزود: ما توانستیم تورم شدیدی را که پایان سال گذشته آغاز شد، در اردیبهشت مهار کنیم و نگذاشتیم که با آن سرعت حرکت کند که به معنای ناموفق بودن دشمن است.

رئیس جمهور یادآور شد: حتی در رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود، امسال شرایط ما متفاوت است و امیدمان این است که در سال آینده، رشد اقتصادی کشور منفی نباشد که به معنای آن است که دشمنان ما ناموفق بوده اند.

وی با اشاره به اینکه همه رهبران بزرگ دنیا در خارج از کشور در ملاقات با ما به صراحت اعلام می‌کنند آمریکا هم اشتباه کرده و هم ناموفق بوده است، گفت: نزدیکترین دوستان آمریکا این مطلب را به ما می‌گویند.

روحانی بیان کرد: دشمنان محاسبه کرده بودند که چند ماه به مردم ایران فشار وارد کنند و سپس باعث شوند که مردم ایران به خیابان بیایند و علیه نظام خودشان شورش کنند و تصورشان این بود که مردم از آنان دعوت می‌کنند که به ایران بیایند و برایشان فرش قرمز پهن کنند. این حداکثر نادانی و بدمحاسبه کردن است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم ما به خوبی می‌فهمند که چه کسی به آنان فشار آورده است و این افراد چه کسانی هستند. اگر ما آغازگر این جنگ بودیم، ممکن بود ما مورد سوال و ایراد قرار می‌گرفتیم اما ما تعهدات خودمان را به خوبی عمل کردیم.

وی با بیان اینکه اولین عاملی که ما را موفق کرده، حضور شجاعانه مردم در صحنه است، افزود: مردم راه خودشان را تشخیص دادند. دوست را از دشمن به خوبی تشخیص دادند و علیرغم آنکه دشمنان ابزار و وسایل مختلفی از لحاظ تبلیغاتی در اختیار دارند، اما نتوانستند ملت ما را منحرف کنند.

روحانی با اشاره به اینکه سرداران جبهه اقتصاد عامل دوم موفقیت کشور هستند، خاطرنشان کرد: این افراد در مرز آمدند و این بار را بر دوش گرفتند. دشمنان فکر می‌کردند که اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود و روی نفت خام فشار آوردند اما همه صنعتگران و کارآفرینان ما تلاش‌های زیادی کردند و در میان درآمدهای صادراتی غیر نفتی ما پتروشیمی در خط مقدم است.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق گفته همتی، ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور را پتروشیمی تأمین می‌کند و در سامانه نیما هم بالای ۵۰ درصد این سامانه را صنعت پتروشیمی تأمین می‌کند که به این معناست که صنعت پتروشیمی در خط مقدم است.

وی بیان کرد: زمانی که صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما حمایت از آن صنعت است و مردم، افکار عمومی، دستگاه‌های اجرایی، مجلس و قوه قضائیه باید از آن حمایت کنند چرا که آنان به صحنه آمدند و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کردند.

روحانی با اشاره به اینکه کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: وقتی ما در صنعتی از کلمه جهش استفاده می‌کنیم به این معناست که حرکت آن صنعت از حالت عادی بسیار سریع‌تر و شتابان‌تر است و این صنعت راه نمی‌رود بلکه شتابان و با جهش حرکت می‌کند.

وی افزود: در آغاز دولت یازدهم، محصولات پتروشیمی نزدیک به ۵۰ میلیون تن بود اما در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن و تقریباً دو برابر می‌رسد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی می‌توانیم در صنعتی در عرض ۸ سال به دو برابر محصول برسیم معنایش جهش است. کار دیگری که انجام دادیم آماده‌سازی برای جهش سوم است. زمانی ما صنعتی را اداره می‌کنیم و زمانی صنعت را علاوه بر اداره، توسعه می‌دهیم که قدم دوم است. زمانی هم علاوه بر توسعه با یک جهش حرکت می‌کنیم که قدم سوم است.

وی افزود: قدم چهارم این است که شرایط را برای قدم بعدی آماده کنیم یعنی ریل‌های لازم را برای جهش سوم بگذاریم. آمار و ارقام که در نمایشگاه ارائه داده شد نشان می‌دهد خط توسعه در همه جا آغاز شده نه اینکه صفر است. بعضی جاها ۵، ۱۰و ۲۰ درصد حرکت شروع شده است اما تکمیل آن برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است و به تدریج جلو می‌رود تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد که حرکت بسیار بزرگی است.

روحانی با تاکید براینکه درآمد ما در حال حاضر حدود ۱۷ میلیارد است که با جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار در سال می‌رسیم، عنوان کرد: در گام و جهش بعدی یعنی بعد از سال ۱۴۰۰ که جهش سوم ما به ثمر می‌نشیند ارزش محصولات ما ۳۷ میلیارد دلار می‌شود که اگر قیمت جهانی هم افزایش یابد این رقم نیز می‌تواند افزایش یابد.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که ما در این مسیر موفق بودیم. ما در شرایط تحریم موفق بودیم. گاهی در شرایط فشار و مشکلات قرار داریم که برای جذب سرمایه با مشکلاتی مواجه هستیم. گاهی می‌خواهیم جنسی را صادر یا پول آن را برگردانیم که با مشکل مواجه هستیم. پس شرایط ما شرایط کار در شرایط بسیار سخت و مشکل است که این یکی از افتخارات ما در صنعتی پتروشیمی کشور است. ما در زمینه تولید در منطقه در رده دوم هستیم و با جهش سوم تولیدگر اول پتروشیمی در منطقه می‌شویم و این افتخار بزرگی است که شامل صنعت پتروشیمی کشور می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: لازم است چند نکته را مطرح کنم. اول می‌خواهم از طرف ملت ایران و به عنوان نماینده آنها از همه مدیران، کارآفرینان، بخش‌ها و واحدهای مختلف از غرب تا جنوب کشور که این صنعت در آنها فعال است سپاسگزاری و تشکر کنم. شما کار و خدمت بزرگی انجام دادید، وقتی ۲۰ درصد واردات کشور ما متکی به صنعت پتروشیمی می‌شود یا وقتی بازار نیمایی ما ۵۰ درصد و گاهی بیشتر به این صنعت متکی می‌شود یعنی این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند.

وی افزود: حالا برای این کار و حرکت بزرگی که در حال انجام است و به دلیل شرایطی که داریم باید بخش عمده‌ای از ارز صادراتی این صنعت به سامانه نیما بیاید و بخش زیادی از درآمد حاصل شده آن باید در اختیار خود این صنعت قرار گیرد. ما به دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم بلکه به دنبال کاشت بذر آن در آینده هستیم تا آیندگان توسعه این صنعت را به خوبی مشاهده کنند.

روحانی با بیان اینکه برای این کار، یک هماهنگی میان دولت، بانک مرکزی و ارگان‌های دیگر نیاز است، گفت: ما مهندس زنگنه را گذاشتیم که موضوع پتروشیمی را ساماندهی و هماهنگ کند. در دولت وزرایی بودند که با این صنعت سر و کار داشتند. ما همه اختیارات را به ایشان دادیم و از ایشان تشکر و سپاسگزاری می‌کنم که کار بزرگی انجام دادند. البته به دست شما انجام شده اما حضور ایشان اطمینان بخش بوده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: از همان روزهای اول که ایشان مسئول شدند گفتند همه این صنعت‌ها خوب کار می‌کنند و این نگرانی‌هایی که برخی نسبت به این‌ها در جامعه پخش می‌کنند درست نیست. ایشان هر زمان در دولت صحبت کرد همین را تاکید کرد و این برای ما مهم است. پشتوانه کل دولت برای صنعت پتروشیمی و از آن مهمتر برای کل نظام اهمیت دارد.

وی افزود: مردم عزیز ما هم وقتی که این آمار و ارقام را بشنوند و ببینند که جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان در این یک سال و چند ماه به خوبی ایستاده و مقاومت کرده است این صنعت، مدیران، مهندسین و کارگران و همه فعالین آن هستند. ملت ما وقتی قهرمانی، مقاومت و ایستادگی را می‌بیند و وقتی پیشرفت و بعد خودکفایی را می‌بیند، خوشحال می‌شود. ما در بخشی از نمایشگاه دیدیم که بخش اعظمی از «کاتالیست‌ها» که در گذشته نیاز داشتیم و از خارج تهیه می‌کردیم به دست کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان خودمان تهیه می‌شود.

روحانی با بیان اینکه تأمین این موارد توسط کارآفرینان خودمان افتخار دومی است که ما روی پای خود ایستادیم و به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: اینکه این صنعت همه خوراک خود را، خودش تأمین کرده و نیازهای داخلی و بیرونی را در بازار بیرون تأمین می‌کند معنایش این است که صنعت قوی و قدرتمندی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وقتی می‌گوئیم در نفت و گاز به دنبال خام فروشی نباشیم یکی از راه‌هایش توسعه صنعت پتروشیمی است، گفت: روز گذشته به مهندس زنگنه می‌گفتم آیا این شوقی که در پتروشیمی وجود دارد در ساخت پالایشگاه هم هست؟ گفتند در پالایشگاه در این حد نیست زیرا سود در اینجا بیشتر از پالایشگاه است ولی به هر حال ما در زمینه خام فروشی همه جا باید اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما در جهش سوم و چهارم به جایی می‌رسیم که خوراک صنعت پتروشیمی به حدود ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد، بیان کرد: این به معنای آن است که ما در حال فاصله گرفتن از خام فروشی هستیم و این مساله انرژی ما را به ارزش افزوده و یک محصول جدید تبدیل می‌کند. نکته دیگر که باید به آن تاکید کنیم اقدامات پایین دستی است. پتروشیمی بعضی مواقع زنجیره است یعنی بخشی از پتروشیمی، خوراک بخش دیگری را تأمین می‌کند و در مجموع هم به محصول نهایی مانند محصولاتی که در بسته بندی‌ها، کشاورزی و فرش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد می‌رسد که هم اشتغال و هم ارزش افزوده را بالا می‌برد.

روحانی ادامه داد: باید در دو بخش پتروشیمی و صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری را تقویت کنیم. در افتتاح‌ها کامل دیده می‌شود که محصولات پتروشیمی چطور در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. گاهی مصرف کننده معمولی نمی‌تواند از محصولی استفاده کند و ما باید تا وقتی محصول نهایی به دست مردم می‌رسد تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: چند مورد هم در این جلسه مطرح شد که باید در موردشان فکر و کمک شود. مهندس زنگنه گفتند باید در زمینه خوراک مایع قدم‌هایی برداریم و گفتند برای تنوع، به محصولات مختلف نیاز داریم. صنعت پتروشیمی ما باید با خوراک مایع هم حرکت خود را ادامه دهد. البته گفتند ممکن است از لحاظ سود و درآمد کمتر و بیشتر باشد. دولت می‌تواند مشوق‌ها را برای تأمین درنظر بگیرد.

وی افزود: خبر خوشحال کننده دیگری که آقای زنگنه داد این بود که در زمستان امسال دست ما برای گاز به قدری باز بود که به پتروشیمی‌ها فشار نیاوردیم. این هم خبر بسیار خوبی بود. در سال‌های آینده هم همینطور خواهدبود. ما دیگر روی به خود متکی شدیم و می‌توانیم گاز مصرفی کشور و خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که در صادرات این محصول چه گام‌هایی باید برداشته شود؟ بحث شد که ما تعرفه ترجیحی را به کار بگیریم. با کشورهای مختلف، چه اوراسیا چه کشورهای مختلف و چه کشورهایی که هفته‌های اخیر در مورد تعرفه‌های ترجیحی با آنها صحبت کردیم، می‌توانیم تعامل کنیم و این قدم بزرگی بوده و لازم است در صنعت، وزارت بازرگانی، کمیسیون‌های مشترک و تمام دولت تلاش‌هایی در این زمینه انجام شود.

رئیس جمهور با اشاره به مهم بودن قراردادهای «ترجیحات متقابل»، گفت: این قدم‌ها باید از سوی وزارت صنعت، بازرگانی و کمیسیون‌های مشترک و به طور کلی دولت برداشته شده و تحرک بیشتری نشان داده شود تا با تعرفه ترجیحی بتوانیم زمینه را برای رونق صادرات و آسان‌تر و پر سود کردن آن فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: مسئله بعدی که ما باید در دولت آن را بحث کنیم، موضوع گمرکات است و من از آقای زنگنه می‌خواهم این موضوع را در هیئت دولت مطرح کنند تا با بحث در این زمینه مشکل حل شود. صنعتی که به این حد به کشور کمک می‌کند و بار سنگین اقتصاد ملی را بر دوش می‌کشد، باید مشکلاتش در گمرک حل شود. باید مشکلاتی که هست را حل و فصل کنیم.

وی اظهار داشت: در زمینه مالیات و به ویژه در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکلاتی وجود دارد که هر دوی این بخش‌ها مرتبط با وزارت اقتصاد و دارایی است که باید این موضوع را نیز حل کنیم

رئیس جمهور افزود: موضوع بعدی بحث وام ارزی و ریالی است که باید در هر دو، مشکلاتی که دوستان دارند را با گفتگو با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی حل کنیم. مشکل وام ارزی را باید هم با صندوق توسعه ملی و هم با بانک مرکزی صحبت کنیم تا بتوانیم نحوه کاهش یا حل این مشکل را پیدا کنیم.

روحانی عنوان کرد: رقمی که اینجا مطرح شد، بالا بود و اگر قرار باشد در این صنعت با این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری شود، نمی‌تواند در عرصه جهانی رقابت کند. در بحث وام ریالی هم اعلام شده که رقم آنها کم است و آقای همتی باید با بانک‌ها صحبت کند. بالاخره این صنعت جای اعتماد و اطمینان است و بانک نسبت به بازگشت پول نگرانی ندارد و همین موضوع می‌تواند به حل مشکل کمک کند تا در این صنعت به پیش برویم.

وی اضافه کرد: این حرکت پرشوری که انجام می‌گیرد، به جز بحث صنعت، یک افتخار ملی را بر جای می‌گذارد. وقتی در چنین شرایطی این کار را به این صورت و با این روحیه انجام می‌دهیم، روحیه ملی، اعتماد ملی و امید به آینده می‌آفریند که برای ما بسیار ارزشمند است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: رسانه ملی و به طور کلی تمامی رسانه‌های کشور باید جهش دوم و سوم را تبلیغ کنند. این اقدامات برای جامعه ما امیدواری ایجاد می‌کند. نسل جوان، دانشجویان و مهندسانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند نسبت به آینده خود فکر و دغدغه دارند، وقتی حس می‌کنند در صنعت پتروشیمی تحول بزرگی رخ داده، امیدوار می‌شوند.

روحانی بیان کرد: وقتی همه می‌بینند که در صنعت پتروشیمی نه یک راه عادی بلکه یک جهش دوم و سوم بزرگ رخ می‌دهد و محصولات را به بیش از دو برابر افزایش می‌دهد، نشان می‌دهد که این حوزه یک محیط کار مناسب است. اگر صنایع پایین دستی رشد کند، بازار کار خوبی هم برای این حوزه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: جوانانی که راجع به کاتالیست‌ها کار کرده و ما را در این زمینه خودکفا کرده‌اند، به معنای این است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این حوزه وارد شده و سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر یزد، گفت: در این سفر وقتی از کارخانه‌های توربو کمپرسور بازدید کردم، آقا زنگنه گفتند که ما با این تولیدات می‌توانیم خودکفا شویم و من همیشه حرف ایشان را باور می‌کنم و مطمئن هستم که این خودکفایی رخ داده است.

روحانی افزود: خودکفایی در بخش‌های مختلف مهم و ارزشمند است و باید نسل جوان و شرکت‌های دانش بنیان دعوت شوند تا تحول در این زمینه‌ها آفریده شود.

وی خاطرنشان کرد: روز خوبی برای من بود و مطالبی که دوستان در نمایشگاه و این جلسه همفکری، اظهار داشتند بسیار خوب بود. همفکری‌ها، هماهنگی‌ها، امید به آینده و طراحی برای آینده بسیار خوب است و باید این هماهنگی‌ها میان شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و دولت وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه دوستان وام بیشتر می‌خواهند، نشانه تحرک شما بوده و ما نیز بیشتر کار خواهیم کرد. آقای همتی نیز در این جلسه حضور دارند و ما از ایشان می‌خواهیم تا در این زمینه‌ها کار بیشتری صورت گیرد.

روحانی در خاتمه افزود: نسبت به تعرفه ترجیحی، مالیات، گمرک و وام ان شاالله قدم‌های خوبی را برخواهیم داشت تا شما با امید و روحیه بیشتر این کار بزرگ را برای کشور و ملت خود انجام دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی