English

روحانی در جمع مردم یزد:

نگذاریم خواسته آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود

رئیس‌ جمهور گفت: نگذاریم خواسته آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود، گرچه آن عده بسیار معدود در کشور هستند ولی در عین حال آن گروه کوچک را به وحدت و اسلام و پیامبر وحدت دعوت می‌کنیم چراکه در شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم.

نگذاریم خواسته آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که صبح امروز (یکشنبه) به استان یزد سفر کرده است، در میدان امیرچخماق شهر یزد گفت: در تمام مراحل بعد از انقلاب، مردم یزد در صف مقدم بودند، از دفاع مقدس گرفته تا سازندگی این کشور. من یادم نمی رود فداکاری لشکر غدیر در میدان‌های نبرد و بویژه عملیات خیبر که این تیپ را جوانان غیور این سرزمین در آنجا با سختی‌های فراوان ایستادند و مبارزه کردند.

رئیس‌ جمهور افزود: امروز روزی است که ما در هفته رسول خدا و پیامبر اسلام و امام صادق(ع) قرار گرفتیم. امروز دوازدهم ربیع المولود روز میلاد پیامبر اسلام به نقل برادران اهل سنت و برخی علمای شیعه است و ۱۷ ربیع هم روز مشهور برای میلاد پیامبر اسلام است. این هفته هفته اتحاد و هفته قرب بیشتر به راه و مسیر پیامبر(ص) است.

وی تاکید کرد: باید همدردی خودم و همه مردم استان یزد را به مردم آذربایجان شرقی بخاطر حادثه زلزله اعلام کنم و از همه دست اندرکاران تشکر کنم که در روزهای سخت مردم در کنار هم و در خط همکاری و یاری یکدیگر قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید:

روحانی وارد یزد شد

طرح‌ هایی در این سفر اجرایی و به مردم اعلام می شود

 

* در شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم

روحانی گفت: صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست، شما مردم بزرگ و مهربان و درخط انقلاب هستید. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست. نگذاریم خواسته آمریکا از حنجره عده ای معدود بلند شود، گرچه آن عده بسیار معدود در کشور هستند ولی در عین حال آن گروه کوچک را به وحدت و اسلام و پیامبر وحدت دعوت می‌کنیم چراکه در شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم.

روحانی با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: همه ما امروز در یک شرایط تاریخی و بسیار مهمی قرار داریم. امروز در شرایطی هستیم که در برابر فشار بیگانگان، ملت ما یکپارچه ایستاده اند و علیرغم همه تلاش هایی که آمریکا و دشمنان ما علیه ملت ما انجام داده اند، امروز ملت ما از هر زمان دیگری برای فداکاری نسبت به کشور و دیارشان آماده تر هستند.

رئیس جمهور افزود: ما در طول یک سال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کردیم. روزهای سختی بر مردم ما گذشت. در طول سال ۹۷ و ۹۸ فشار اقتصادی بر کشور ما فراوان بود. مردم روزهای مشکلی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال ایستادگی مردم و وحدت آنها و البته تلاش پیگیر آنها ما را به نقطه ای رسانده که به اعتقاد من، آمریکا مأیوس شده است. آمریکا امروز به خوبی می داند که روزی است که ملت بزرگ ما در برابر فشار آنها ایستادگی و مقاومت کرده اند.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز به نقطه ای رسیدیم که دشمن را مأیوس کنیم، اظهار داشت: آمار و ارقام اقتصادی با ما سخن می گوید؛ از ماه اردیبهشت امسال شرایط ما بهتر و بهتر شده است. این روند در ماه های گذشته همچنان پیش روی ما بوده است.

* صادرات غیرنفتی رونق دارد

وی افزود: این که علیرغم فشار دشمن، ملت بزرگ ما می تواند در ماه های اردیبهشت تا مهر هر ماه فشار تورم را کنترل کند و براساس آمار بانک مرکزی تورم ماه اردیبهشت ۳ درصد و تورم خرداد ۲.۳ درصد و تیرماه ۲.۲، مرداد ۰.۸ درصد و شهریور نیز ۰.۸ درصد است به این معناست که کارآفرینان، کشاورزان، کارگران و مهندسین در سراسر کشور تلاش شان را افزایش داده اند و علیرغم تمام فشارها می بینیم صادرات غیرنفتی رونق دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه مردم در مسیر رونق اقتصادی کشور حرکت کرده اند و اگر ما در کنار هم و برای آبادانی کشور تلاش مضاعف داشته باشیم و در این شرایط بتوانیم در برابر دنیا در زمینه علم و دانش و همچنین فعال کردن شرکت های دانش بنیان شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم، به خوبی دشمنان را منکوب می کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش و فعالیت همه ما برای مبارزه با فساد است، تصریح کرد: دولت در سه لایحه مهم، راه های اصلی مبارزه با فساد را روشن کرده است و دو لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است. مهمترین مسئله برای مبارزه با فساد، شفافیت است. همه مردم، مسئولان، شرکت ها و دستگاه ها باید با شفافیت کاری را که انجام می دهند، برای مردم تشریح کنند. درآمد شرکت ها و فعالیت آنها و کار نهادها کاملاً باید روشن باشد. مشخص باشد از بودجه بیت المال چه چیزی را مصرف کرده اند و برای آبادانی کشور چه کاری را انجام داده اند.

روحانی در مورد لایحه شفافیت گفت: لایحه شفافیت یکی از لوایح بسیار مهمی است که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده و امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک بتوانند این لایحه را به تصویب برسانند.

رئیس جمهور ادامه داد: لایحه دومی که بسیار  مهم است لایحه مبارزه با فساد است که آن نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و لایحه سوم، لایحه تعارض منافع است که در دولت مشغول بررسی آن هستیم و در آینده ای نزدیک تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

* همه جناح ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند

روحانیبا بیان اینکه همه ما باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در این جامعه مبارزه کنیم، اظهار داشت: هرکس در این کشور دستش آلوده به فساد باشد باید با او برخورد شود. ما در زمینه مبارزه با فساد نه جناح را باید بشناسیم نه حزب را باید بشناسیم، همه مردم و جناح ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من در اینجا اعلام می‌کنم و از قوه قضائیه می‌خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند، مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح بدهد. اینکه هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول این مردم را خورد و او را دستگیر کردند و حکم اعدام هم صادر کردند و الان در زندان است، این پول کجا رفت و چه کسانی مسئول هستند؟ چرا آنهایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود.

وی افزود: من از همه مسئولین می‌خواهم که این دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند، این پول نفت بوده است، این پول خزانه بوده است، این پول بیت المال بوده است. من از همه مسئولین و ارگان‌ها می خواهم که ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت که این پول را از حلقوم آمریکا درآورد و دست روی دست گذاشت و چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی کند اما تا امروز خبری نشده است.

روحانی تصریح کرد: ما می‌خواهیم پرونده ۲ میلیارد دلاری برای مردم روشن شود. امروز اگر روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح دهید تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزم امروز ما جزم است. من از مسئولین می‌خواهم که پرونده ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح بدهند. یک نهاد ۹۴۷ میلیون دلار گرفته است و حساب پس نداده است. این مساله باید حسابرسی شود و حساب را پس دهد. 

رئیس‌جمهور گفت: من از آن نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند، از دستگاهها می‌خواهم برای مردم توضیح بدهند. در همه این زمینه‌ها وزیر نفت را مسئول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهند. رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد. دستگاه های نظارتی را مسئول می‌کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند. به وزیر نفت می‌گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح بدهند.

وی افزود: فساد دانه درشت ها کجاست؟ چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ اینکه چند نفر را به دادگاه ببرند و تبلیغ و سروصدا کنند سر مردم کلاه نمی‌رود. باید مردم بدانند پولی که از جیب بیت المال رفته است، چگونه رفته است، کجا رفته است و چه کسانی مسئول بودند؟ قضات شریف ما نترسند، دادستان های شریف ما نترسند، به این جناح و آن جناح نگاه نکنند.

روحانی تاکید کرد: این پول‌هایی که من امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح بدهند والا مورد به مورد را من به مناسبت در استان های مختلف این رقم ها را اعلام می‌کنم.

* میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: الان می خواهم در کنار این بحث دو خبر خوش هم به شما بدهم. اولین خبر خوش من این است که کارگران شرکت ملی نفت ایران و بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تلاش‌های چند ساله خودشان و بویژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافتند که من این خبر را در یزد به محضر ملت ایران اعلام می کنم.

وی افزود: این هدیه کوچک دولت و هدیه شرکت ملی نفت و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است. ما یک میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم. این در یک میدان نفتی بزرگ که از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیک امیدیه ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این لایه نفتی ۸۰ متر عمق دارد و نفت درجای آن ۵۳ میلیارد بشکه است.

روحانی خاطرنشان کرد: علیرغم دشمنی‌های آمریکا، به کاخ سفید را اعلام می‌کنیم، به کوری چشم همه دشمنان ملت ایران، در آن ایامی که شما فروش نفت ایران را تحریم کردید و بر ملت ما فشار آوردید، کارگران عزیز ما و مهندسین عزیز ما توانستند ۵۳ میلیارد بشکه نفت را در یک مخزن بزرگ کشف کنند.

وی افزود: آنچه در این میدان نفتی اهمیت دارد، ضریب و نحوه بازیافت است. یعنی از این ۵۳ میلیارد بشکه چه مقدار از آن را می‌توانیم استخراج کنیم و بفروشیم، این بسیار اهمیت دارد و اینجاست که دانش و تکنولوژی حرف می‌زند. من به شما بگویم اگر یک درصد بازیافت میدان نفتی بیشتر شود، ۳۲ میلیارد دلار درآمد ما بیشتر می‌شود. آنهایی که در این دو سه سال اخیر مرتب می‌گویند شرکت‌های خارجی و فناوری خارجی نباید وارد کشور شوند، ما باید از فناوری‌های پیشرفته جهان استفاده کنیم. هرکجای دنیا باشد، ما باید از علم و فناوری آن استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر ضریب بازیافت این میدان ۱۰ درصد باشد یعنی ۳۲۰ هزار میلیارد  درآمد ماست. اگر ضریب ما بیشتر باشد درآمد بیشتر در می‌آوریم بنابراین ما باید با علم و دانش و با تکنولوژی مردم را ثروتمند کنیم و راه و مسیر درست آینده را مشخص کنیم. 

روحانی در ادامه گفت: یک عده از آدم هایی که کمی بد اخلاق هستند، در طول ماه‌های گذشته در برخی روزنامه‌ها نوشتند که این دولت در سال گذشته یعنی سال ۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد. من به رئیس بانک مرکزی دستور دادم که تمام پول‌هایی که سال گذشته در شش ماه اول داده شده است، به هر نرخی بوده است آنها را لیست کند و اعلام کند. البته چند روز پیش نامه آن را به من نوشتند و من به بانک مرکزی می‌گویم که این نامه را پخش کند تا همه مردم مطلع باشند. 

وی افزود: می‌گویند سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار گم شده است، یک عده آدمی که نه اخلاق می شناسند نه ایمان می شناسند و نه منافع ملی را بلدند، امروز بانک مرکزی ما این آمار را منتشر کرده است. از این ۱۸ میلیارد سال گذشته، ۷.۳ میلیارد دلار کالای اساسی وارد شده است. یعنی کالای اساسی مورد نیاز مردم ازجمله جو و ذرت و کنجاله با کالاهای دارویی و پزشکی. ۷.۳ میلیارد برای کالاهای اساسی و درمانی و پزشکی وارد شده است و مورد به مورد روشن است.

وی گفت: کنکور به خوبی نشان می‌دهد فرزندان شما یزدی‌ها در آن اول شده اند پس خداوند به شما استعداد داده است. سخت کوشی مردم یزد جزو ذات مردم یزد است. همه این قنات‌های یزد حکایت از سخت کوشی این مردم دارد. از دل زمین و در بیابان خشک، آب را بیرون آورده و با سختی کشاورزی کرده اند. دهان خود را شیرین کرده و با شیرینی‌های خودشان، دهان مردم را نیز شیرین کرده اند. ملت یزد، ملتی بزرگ و فداکار هستند اما برای این استان دو کار بزرگ باید انجام شود و ما امروز در این سفر اعلام می کنیم اولین کار مهم برای مردم یزد، مسئله آب است. هم آب کشاورزی و آب آشامیدنی.

روحانی افزود: در شورای عالی آب تصویب کردیم آب آشامیدنی ۳۰ سال آینده استان یزد تأمین است. تمام جزئیات این مصوبات روشن است و مشخص است که از کدام حوزه آبریز، آب آشامیدنی مردم یزد در طول سالهای آینده و تا ۳۰ سال آینده چگونه تأمین شود. مسئله دیگر آب صنعت است. همانطور که در سفر قبل قول داده بودم آب جنوب شیرین سازی خواهد شد و به عمق فلات قاره و یزد و کرمان و سایر شهرها خواهد رسید. ان شاءالله سال آینده ۲۰ میلیون لیتر از این آب وارد سرزمین ما می شود. امروز اعلام می کنم در شورای عالی آب تصویب شده تمام نیازمندی های آب صنعتی و کشاورزی از خلیج فارس و دریای عمان تأمین می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر سرمایه گذاری می تواند برای اجرای انتقال آب از دریای عمان به یزد سرمایه گذاری کند. این یک کار بزرگ برای این استان است و مطمئنم اگر آب کافی به این استان برسد، در صنعت و کشاورزی و دیگر امور و به ویژه گردشگری که شهر یزد از نمادهای گردشگری است و در یونسکو ثبت شده می توانیم مردم دنیا را به این شهر جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با گردشگری و شرکت های دانش بنیان باید ریشه های بیکاری را ریشه کن کرد. استان یزد جز استان های پیشتاز در زمینه کشت گلخانه ای است و کشت گلخانه ای می تواند تحول بزرگی در زمینه کشاورزی ایجاد کند.

روحانی مسئله انتقال راه آهن یزد به اقلید را یکی دیگر از مسائل مورد توجه دولت در سفر استانی دانست و گفت: اعتبارات لازم برای تکمیل این راه‌آهن پیش بینی شده است و امیدوارم تا پایان سال آینده شاهد آن باشیم که این راه آهن تکمیل شده و موجب رونق برای زندگی و مسافرت مردم شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در سفر قبلی به استان یزد ۴۶ طرح و مصوبه با مبلغ ۹۷۰ میلیارد تومان داشتیم و قول دادیم که آنها را انجام دهیم. بیش از هزار میلیارد تومان بودجه برای اتمام مصوبه های سفر پیشین به استان یزد اختصاص دادیم. تاکنون بیش از هزار و ۹۱ میلیارد تومان بودجه پرداخت شده است اما تنها ۲۲ طرح تکمیل و افتتاح شده است و ۱۶ طرح امروز بالای ۷۰درصد پیشرفت داشته و در آینده تکمیل خواهد شدو ۸ طرح نیز پیشرفتشان زیر ۷۰ درصد است و ما بودجه این طرح ها را تأمین خواهیم کرد.

وی افزود: با وجود اختصاص بودجه پیش بینی شده همچنان ۳۷ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا مصوبه های سفر قبلی به اتمام برسد و دولت این بودجه را تأمین خواهد کرد تا طرح ها تکمیل شود. در این سفر نیز بیش از هزار میلیارد تومان برای ۳۷ طرح و پروژه اختصاص دادیم که ان شاءالله امروز در شورای اداری جزئیات آن را برای مردم عزیز، بزرگ و مومن یزد اعلام خواهیم کرد.

* دو طرح بزرگ در سفر امروز افتتاح خواهد شد

روحانی خاطرنشان کرد: دو طرح بزرگ در سفر امروز افتتاح خواهد شد که یکی از آنها در چادرملو و دیگری در شهر یزد است که در شهر یزد مسئله ساخت کمپرسورها به عنوان یک کارخانه عظیم افتتاح می شود. البته دهها طرح و پروژه دیگر نیز به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد شد. امیدوارم این سفری پربرکت برای مردم یزدی که عالمانی چون سید کاظم یزدی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم داشته اند و دو استاد عزیز مرحوم آیت الله العظمی محقق داماد و آیت الله حائری  اهل این استان بودند. همچنین درود و سلام ما به روح آیت الله صدوقی و فرزند گرامی اش شیخ محمد علی صدوقی و نیز به روح آیت الله سید روح الله خاتمی درود می فرستیم و سلام می کنیم به فرزند برومندش حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، افتخار این دیار و افتخار ایران.

بیشتر بخوانید:

طرح‌ هایی در این سفر اجرایی و به مردم اعلام می شود

روحانی وارد یزد شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه