English

آیت الله احمد خاتمی:

عربستان بنای آدم شدن ندارد/ کار ترکیه تجاوز به یک کشور است

امام جمعه موقت تهران گفت: این کار ترکیه تجاوز به یک کشور است. موضع نظام در مقابل این اتفاق ناصحانه و توقف فوری حملات و خروج فوری از خاک سوریه است.

عربستان بنای آدم شدن ندارد/ کار ترکیه تجاوز به یک کشور است

به گزارش خبرگزاری موج،  آیت الله احمد خاتمی ، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته تهران (19 مهر)  در واکنش به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت: مطلب روشن این است، این کار ترکیه تجاوز به یک کشور است. موضع نظام در مقابل این اتفاق ناصحانه و توقف فوری حملات و خروج فوری از خاک سوریه است.

وی ادامه داد: یک نصیحت به دولت ترکیه دارم. نصیحتم این است که عربستان به عنوان نوکر آمریکا حرف آمریکا را شنید و در باتلاق افتاده است. یک هفته‌ای می‌خواست کار یمن را تمام کند و الان پنج سال است رزمندگان یمنی پیروز هستند. ترکیه به این دام نیافتد. بلافاصله بعد از خروج آمریکا از سوریه نیروهای ترکیه‌ای جای آنان را پر می‌کنند، مراقب باشید باتلاق جدید برای خودتان درست نکنید.

خاتمی در بخشی از سخنرانی امروز خود به مسائل پیش آمده در کشور عراق اشاره کرد و گفت: یکی دو هفته پیش شنیدید که اغتشاشاتی در عراق صورت گرفت که متاسفانه بیش از صد نفر در این اغتشاشات کشته شدند. برای ما خیلی خبر تلخی بود که کشوری که دیر زمانی نیست از شر دیکتاتور خلاص شده این بلاها سرش بیاید.

وی تاکید کرد: خواسته‌ای که معترضین داشتند به تعبیر خود مسئولین خواسته به حقی بوده است. اصلاح خدمات اداری، قطعی مکرر برق و آب غیر بهداشتی. مسئولین قول دادند این مشکلات را حل کنند. اصل این اعتراضات ریشه به جایی داشته است، اما بی تردید دشمنان مردم عراق سوار این موج شدند. چرا الان این موج سواری را کردند؟ یکی اینکه مردم بترسند و واهمه بگیرند و به زیارت اربعین نروند. بیش از سه میلیون نفر امسال به زیارت اربعین می روند. تا کنون یک میلیون و نیم رفته‌اند و یک میلیون نیم دیگر هم می‌روند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: هدف بعدی دشمنان تفرقه بین دو ملت ایران و عراق بوده است.

وی سپس به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: مردم عراق قاطعانه مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستادند و آنان خواستند انتقام بگیرند.

خاتمی با بیان اینکه این اغتشاشات سه ضلع اساسی داشت گفت: ضلع اساسی اول امریکا انگلیس و رژیم صهیونیستی است؛ این معرکه گردانان شیطان اول. ضلع دوم رژیم های مرتجع عرب بخصوص عربستان است. 79 درصد پیام‌های توئیتری از عربستان بوده است؛ بنای آدم شدن ندارد می خواهد همه جا آدم کشی کند. ضلع سوم هم پس مانده‌های حزب  بعث و برخی از خبرگزاری ها مثل العربیه  هستند که باید بگوییم العریه، بی بی سی و سی  ان‌ ان و فضای مجازی آلوده بودند که این آتش را افروختند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های سیاسی این هفته نماز جمعه یادآور شد که هفته گذشته مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ کردند و ادامه داد: تحلیل این کلمات فرصت زیادی می خواهد.

 

* انتخابات جشن سیاسی است

خاتمی گفت: تحلیلی که در رابطه با مسائل داخلی دارم این است که 5 اسفند امسال یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری ان‌شاءالله برگزار می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که شور و نشاط انتخاباتی آغاز شده باشد. انتخابات در حقیقت جشن سیاسی است. جشنی که چهل سال قبل طاغوتی‌ها اجازه نمی دادند برگزار شود. قبل از آن‌ها هم اجازه نمی دادند. خودشان را همه کاره می دانستند. این حرف من نیست حرف خودشان است. ساواک لیستی تهیه می کرد به نخست وزیر می داد و نخست وزیر به شاه لیست را می داد. شاه اسم هرکسی را که نمی خواست خط می کشید و بدون حضور مردم یا با حضور مردم آن‌ها نماینده بودند. انتخابات جشن سیاسی است و قدر بدانید.

 

وی گفت: هرکس که دلداده این انقلاب است باید برای حضور باشکوه مردم پای صندوق های رای تلاش داشته باشد. اینجا جای اهداف سیاسی نیست جای عزت نظام است. برای برپایی انتخابات باشکوه همه باید قانون مدار باشیم. مجریان و مردم باید قانون مدار باشند. قانون شکنی تحقیر قانون در شان هیچ کس و در شان مسئولان نیست.

امام جمعه این هفته تهران گفت: ما نه اولین کشوری هستیم که انتخابات برگزار می کنیم و نه آخرین کشور. همه جای دنیا انتخابات هست. در دنیا هرکس که گفت می‌خواهم نامزد شوم اسمش را می‌نویسند یا قانونی برای کار هست؟ مردم به این قانون رای دادند و این قانون گفته شورای نگهبان ناظر به انتخابات است. اصل 98 هم می گوید تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان هم گفته است که این نظارت نظارت استصوابی است.

وی افزود: ما هم قبول داریم که باید رای مردم را تمکین کرد اما این به این معنا است که نظارت نباشد؟ هر کسی از راه رسید بگوییم بفرما؟ این نظارت استصوابی چیز جدیدی نیست. می گویند شورای نگهبان نبوده؛ خب شورای نگهبان نبود اما در زمان امام، هیئتی ایجاد شد و آن‌ها نظارت استصوابی را انجام دادند. کدش را بگویم؟ مسعود رجبی خبیث را رد کردند؛ دستشان هم درد نکنند.

* برخی از ابلاغ‌ ها و اظهارات بوی دو قطبی کردن می دهد

خاتمی یادآور شد: از رفتارهای ناپسند دو قطبی کردن جامعه است. من به وضوح دارم می بینم و میشنوم که برخی از ابلاغ‌ها و اظهارات بوی دو قطبی کردن می دهد. همه می‌فهمند. ما هم می فهمیم و به جایش پاسخ می‌دهیم. اما نکنید این کار را. اگر مصلحت کشور را می خواهید این کار را نکنید به مصلحت اتحاد جامعه اسلامی نیست.

وی در بخش دیگر نیز با اشاره به اهمیت راهپیمایی اربعین گفت: بیش از 20میلیون نفر با مدیریت کاملا مردمی و با شعار لبیک یا حسین در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.این راهپیمایی بیعت با حسین است. بیعت با حسین بعیت با پیغمبر است. این عاشقانی که من می بینم اگر از آسمان تیر و سنگ هم ببارد می روند راهپیمایی. این راهپیمایی جلوه تبری و تولی عاشقانه است. اعتصام به حبل‌الله است. این راهپیمایی فقط برای شیعه نیست. برای همه مسلمانان است. راهپیمایی اربعین محل تجمع الهیون عالم است. آن کشیش مسیحی گفت درست است پیغمبر ما دو تا است اما حسین ما یک نفر است. حب الحسین یجمعون.

امام جمعه تهران ادامه داد: بیش از سه میلیون نفر ، چهار برابر بیش از سال گذشته ثبت نام کردند. مواکب حسینی با کرامت تحویلشان می گیرند. رسم حسینی همین است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی