English

سرلشکر صفوی:

امنیت تهران را باید در امنیت مرز و اقدامات مرزبانی‌ مان ببینیم

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: امروز امنیت تهران را باید در امنیت مرز و اقدامات مرزبانی‌مان ببینیم.

امنیت تهران را باید در امنیت مرز و اقدامات مرزبانی‌ مان ببینیم

به گزارش خبرگزاری موج، سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در هشتمین گردهمایی موسسات حفاظتی و مراقبتی کشور اظهار کرد: نیروی انتظامی در سال‌های اخیر به یک نیروی هوشمند، کارآمد و مقتدر در منطقه غرب آسیا بدل شده بطوری‌که می‌تواند به پلیس دیگر کشورها نیز آموزش دهد.

وی با بیان اینکه امروز جوانان افتخار می‌کنند که در نیروی انتظامی پذیرفته شوند گفت: مردم و جوانان این پلیس را نیرویی کارآمد در برخورد با مجرمان و مردم دار در مواجهه با شهروندان می‌شناسند.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور عراق اظهار کرد: گروه‌هایی در این کشور ناامنی ایجاد کردند تا مردم بترسند و به راهپیمایی اربعین نروند. در حالیکه اگر از آسمان تیر و سنگ هم ببارد این عاشقان حسینی به زیارت کربلا خواهند رفت. عاشقان حسین(ع) شجاع هستند و جانشان را نیز در این راه می‌دهند.

وی ادامه داد: در زمان متوکل عباسی لعنت الله علیه هر فردی که می‌خواست به کربلا سفر کند باید یک دستش را قطع می‌کرد اما افراد زیادی به این سفر رفتند.

رحیم صفوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروزه امنیت در برخی از کشورها به یک معمای امنیتی بدل شده است گفت: شرایط امنیتی ما در سال‌های اخیر بسیار متفاوت شده است. این در تمام کشورها نیز وجود دارد. در همین فرانسه پلیس این کشور با آن همه ادعا و امکانات بیش از 50 هفته است که نتوانسته است مسائل امنیتی این کشور را حل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امنیت سه رکن دارد، گفت: تهدید امنیتی حوزه تهدید با موضوع تهدید سه عاملی است که در تامین امنیت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در تهدید امنیتی باید به شاخص‌ها و نوع تهدید اشرافیت وجود داشته باشد مثل مغازه دارها که با یک نوع روانشناسی متوجه می‌شوند که آیا فرد خریدار است یا خیر، ماموران ما چه در پلیس و چه در یگان حفاظت می‌توانند از طریق چهره تشخیص دهند که فرد چه قصد و نیتی دارد.

وی با اشاره به شهری شدن جمعیت خاطرنشان کرد: امروز تهدیدات محیط جغرافیایی شهری زیاد است. امروز 70 درصد جمعیت کشور ما جمعیت شهری شده است در حالیکه در قرن 19 حدود 10 درصد از جمعیت جهان شهرنشین بودند.

وی با بیان اینکه آینده امنیت شهرها در گرو جمعیت شهرنشین است خاطرنشان کرد: اگر جمعیت شهر نشین ما قانون مدار نباشد مشکلاتی در تامین امنیت ایجاد می‌شود که این مشکلات مخصوصا در کلانشهرها بسیار مهم است.

رحیم صفوی با اشاره به ضرورت امنیت تهران خاطرنشان کرد: امنیت تهران یعنی امنیت ایران و اگر تهران امن باشد یعنی ایران امن است، به همین دلیل امنیت این شهر برای ما مهم است.

مشاور عالی رهبر انقلاب در امور نیروهای مسلح همسایگی با کشورهای مختلف را یکی دیگر از عوامل تأمین امنیت برشمرد و گفت: ایران بیش از هشت هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و با 15 کشور نیز همسایه است. طبیعی است که در منطقه‌ای که بسیاری از کشورهای آن امنیت مطلوبی ندارند بسیاری از ساکنان آن کشورها بخواهند به منطقه‌ای باثبات و با امنیت بروند.

* امنیت تهران سوای امنیت مرز نیست

رحیم صفوی با بیان اینکه امنیت تهران سوای امنیت مرز نیست، گفت: امروز امنیت تهران را باید در امنیت مرز و اقدامات مرزبانی‌مان ببینیم. تهران وقتی امن است که مرزبانی ما امنیت مرزها را تأمین کند. این نیز همان مسئله‌ای که در مورد حوزه  تهدید یعنی جغرافیای تهدید مورد توجه است.

وی با اشاره به موضوع تهدید خاطر نشان کرد: تهدید موضوعات و شاخه‌های متفاوتی دارد. از ربایش یک کیف گرفته تا سرقت از بانک و اقدام تروریستی و قتل و جنایت همه جزو موضوع تهدید است. بنابراین باید مأموران یگان حفاظت بتوانند موضوع تهدید را نیز به خوبی تشخیص دهند چرا که شناسایی موضوع تهدید قدرت پیشگیری را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه رویکرد پیشگیری ارزان‌تر از رویکرد مقابله‌ای است، گفت: طبیعی است که با انجام اقدامات پیشگیرانه هزینه‌ای که صرف این امور می‌شود کمتر از هزینه برای اقدامات مقابله‌ای است. البته رویکرد پیشگیرانه را باید از مراکز آموزشی‌مان شروع کنیم و فرزندانمان در مدرسه و دانشگاه با این رویکرد آشنا شوند.

* امنیت و اقتصاد باید به فرزندانمان آموزش داده شود

رحیم صفوی با بیان اینکه امنیت و اقتصاد باید به فرزندانمان آموزش داده شود، گفت: دو چیز را در دانشگاه و مدارس به فرزندانمان یاد نمی‌دهند و من نمی‌دانم آن‌ها کجا باید این موضوع را یاد بگیرند؛ یکی امنیت و دیگری اقتصاد که امیدوارم این مسائل نیز آموزش داده شود.

وی بر ضرورت تأمین امنیت با استفاده از مشارکت مساجد و فعالان محله‌ها تأکید کرد و گفت: باید مأموران یگان حفاظت ما با کلانتری محل نیز ارتباط مستقیم داشته باشند و بتوانند بیشتر در تعامل با هم باشند.

وی با اشاره به فضای مجازی نیز اظهار کرد: فضای مجازی مانند شمشیری دو لبه است که هم کاربرد مثبت دارد و هم کاربرد منفی اما مصیبتی شده این فضا چرا که از کاربردهای منفی آن بیشتر استفاده می‌شود.

وی در پایان به نیروی انتظامی پیشنهاد داد که با انجام پروژه تحقیقاتی بررسی کند که ببیند این دزدها و مجرمان چطور آدم‌هایی هستند،‌سطح هوشی‌شان چقدر است و در چه خانواده‌هایی رشد کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی