English

نمایندگان مجلس به مونسان و حاجی‌ میرزایی رای اعتماد دادند

نمایندگان مجلس به مونسان با ۱۶۳ رأی موافق به عنوان وزیر میراث فرهنگی و حاجی‌ میرزایی با ۲۰۰ رای موافقبه عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد دادند.

نمایندگان مجلس به مونسان و حاجی‌ میرزایی رای اعتماد دادند

به گزارش خبرگزاری موج، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

موافقین و مخالفین علی‌ اصغر مونسان و محسن حاجی‌ میرزایی و همچنین دو وزیر پیشنهادی به ایراد نطق پرداختند و سپس رأی‌ گیری از نمایندگان مجلس انجام شد.

* مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نادر قاضی‌ پور در این جلسه به عنوان مخالف، گفت:‌ دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است. آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماه‌ها طول می‌ کشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست. آقای حاجی میرزایی برنامه ای برای رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد.  در برنامه آقای حاجی میرزایی اشاره‌ای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.

محمود نگهبان سلامی گفت: وزیر پیشنهادی طرحی میان‌مدت و بلندمدت برای رفع چالش‌های فرهنگیان ندارد و برنامه‌ هایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌ شود.

محمد اسماعیل سعیدی نیز به عنوان مخالف بیان کرد: برنامه شما برای سوق دادن تصمیمات در وزارت آموزش و پرورش از ستاد به صف و همچنین حل مشکل مدرک‌گرایی و مشکلات معیشتی فرهنگیان چیست؟ در برنامه شما بازنمایی نظام تأمین مالی با حرکت به سمت والدین برنامه‌ریزی شده، آیا می‌خواهید باز به سراغ جیب مردم بروید و بار دیگر جیب مردم خالی شود؟

سید تقی کبیری  اظهار کرد: با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی.چه برنامه‌ ای جز کلی‌ گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌ بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.

* موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حمید بنایی به عنوان موافق گفت: یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این است که تنوع مدارس را حذف خواهد کرد. ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین، پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش و اجرای طرح رتبه بندی معلمان هم از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. حاجی میرزایی توجه به دانشگاه فرهنگیان را اولویت اول خود می داند و به آسیب های اجتماعی مدارس کاملاً واقف است و حل این مشکلات را جزء برنامه های اصلی خود عنوان کرده است. حاجی میرزایی از بدنه وزارت آموزش و پرورش است و سختی های معلمان را به طور کامل حس کرده است و بهبود شرایط آموزش و پرورش را قطعاً سرلوحه کار خود قرار خواهد داد. توجه به معیشت فرهنگیان و شفاف سازی نظام پرداخت ها هم در برنامه های حاجی میرزایی است.

سید فاطمه ذوالقدر گفت: توسعه فعالیت های آموزشی و پرورشی، بازمهندسی نظام اداری و ارتقای سلامت، بهداشت و ایمنی دانش آموزان از برنامه ای اصلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. برقراری عدالت آموزشی هم یکی دیگر از برنامه های حاجی میرزایی است، توجه به دانش آموزان بازنده مانده از تحصیل، تعیین تکلیف حق التدریسی ها و اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان از برنامه های  اصلی وزیر پیشنهای آموزش و پرورش است. و این موارد را  پیگیری خواهد کرد.

محمد حسین فرهنگی اظهار کرد: حاجی میرزایی دارای مهارت ادارکی بسیار بالایی است و سوابق وی نشان می دهد که به خوبی می تواند مشکلات آموزش و پرورش را با مدیریت خویش حل و فصل کند. وی بدنبال تعیین تکلیف و ایجاد تغییراتی در این وزارتخانه است و شاخصه ها و ویژگی های یک مدیر عالی وسطح بالا را دارد.

محمدرضا منصوری بیان کرد: برنامه‌های آقای حاجی میرزایی می‌تواند راه گشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد. توجه آقای حاجی میرزایی به روش‌های آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامه‌های ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توان کارآفرینی ندارند.توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این می‌تواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.

به گزارش موج «محسن حاجی میرزایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجموع ۲۵۵ رأی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موفق به کسب مجوز مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش شد.

* مخالفان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری

جلال محمودزاده در این جلسه به عنوان مخالف، گفت:‌ آقای مونسان به دلیل ناکارآمدی مجموعه شما نه تنها گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری کشور ما مطلع نیستند بلکه گردشگردان داخلی نیز از این موضوع بی اطلاع مانده اند. لزوم انتخاب فردی تواناتر در این حوزه کملا مشهود است. ممکن است آقای مونسان به دلیل نزدیک بودن با آقای روحانی به عنوان کاندیدای این وزارت خانه معرفی شدند؛ اگرچه ایشان آنچه در توان داشتند انجام دادند ولی مشکلات در این حوزه در زمان ایشان نه تنها رفع نشده بلکه بدتر نیز شده است.

مرتضی خاتمی گفت: متاسفانه بحران ثبات مدیریتی از ایرادات این سازمان در زمان آقای مونسان بوده است. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بر آماری تکیه می کند که ناشی از عملکرد این سازمان نیست بلکه ناشی از افزایش نرخ ارز است. آقای مونسان چه مقدار توانستید نظر هیئت دولت را برای توسعه گردشگری جلب کنید؟

حجت‌الاسلام حسن نوروزی اظهار کرد: آقای مونسان توضیح دهد که چقدر تکالیف برنامه‌های بالادستی در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری را اجرایی کرده است از جمله هیات امنایی شدن اماکن تاریخی و موزه‌ها؛ مستثنی بودن سند گردشگری از شمول نظام صنفی و ارائه پیوستهای تخصصی برای طرح‌های توسعه ملی، اما آیا این تکالیف اجرایی شده است؟ آیا از ظرفیت خیران در حوزه گردشگری بهره برده‌اید؟  و چه برنامه ریزی برای جذب توریست در حوزه درمانی و کشاورزی داشته‌اید؟

پروانه سلحشوری بیان کرد: متأسفانه مونسان معاونت حقوقی و پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کرده است که این ادغام هم از نظر ما قابل قبول نیست و جزو نمرات منفی است. همچنین مونسان در برنامه‌های خود به تراز مثبت گردشگری اشاره کرده درحالی‌که واقعیت امر این‌گونه نیست. همچنین وی ادعا می‌کند که مدیران خود را از کیش نیاورده درحالی‌که چند مدیر سازمان میراث فرهنگی چون مهدوی، شقاقی، ابراهیمی، خدادادی و ... از کیش آمده‌اند. متأسفانه رابطه مونسان با بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوب نیست، وی با منتقدانش برخورد خوبی نداشته و برخی افراد در این سازمان رأی آوردن مونسان در این وزارتخانه را افتادن از چاله به چاه می‌دانند.

* موافقان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری

مهرداد لاهوتی در این جلسه به عنوان موافق گفت:  منتقدان مونسان به بحث کمبود نیرو در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ضرورت تبدیل نیروهای شرکتی به قراردادی اشاره کردند، این در حالی است که خود مونسان یکی از مشکلات این سازمان را کمبود نیروی انسانی می داند اما همه می دانیم که وی اجازه افزایش نیرو و تبدیل نیروهای شرکتی به قراردادی را ندارد و از حیطه وظایف وی خارج اشت.

وی افزود: طبق آمار، به طور کلی در زمان مدیریت مونسان میزان ورود گردشگران خارجی به کشور حدود ۵۲ درصد افزایش یافته و در چهارماهه نخست امسال هم حدود ۴۰ درصد ورود گردشگران خارجی به کشورمان افزایش یافته است. یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری این است که وی در مدت مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی به همه استان های کشور سفر کرد و توجه ویژه ای به حل مشکلات شهرستان ها و استان ها داشت.

یوناتن بت کلیا نیز به عنوان موافق در این جلسه اظهار کرد: مونسان فردی کارآمد، دلسوز، دور از جناح بندی های سیاسی و آشنا به میراث فرهنگی است و در سالهای مسئولیت خود به خوبی عمل کرده است. رشد ۵۲ درصدی گردشگران خارجی در سال ۹۷، رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران ورودی به کشورمان در ۴ ماهه نخست ۹۸ از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته مونسان است.

وی گفت: مونسان در دوران مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همواره بدنبال جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی  و بین المللی برای  بهبود گردشگری بوده است و مرمت و احیای بافت های تاریخی و تصویب قانون مرمت از دیگر اقدامات مونسان است.

حجت الاسلام احمد سالک بیان کرد: بیش از یک میلیون اثر میراث فرهنگی و گردشگری در کشور ما وجود دارد و ۲ هزار و ۸۱۵ اثر در زمان مدیریت آقای مونسان ثبت ملی شده است. همچنین آقای مونسان در این مدت حاشیه ها و رانت ها را کم کرده و در مقابل اشتغالزایی را افزایش داده است.

وی افزود: ۵۶ درصد برنامه های آقای مونسان با برنامه های مقام معظم رهبری و برنامه های بالادستی تطبیق دارد و ۳۷ درصد از برنامه های او هم با برنامه های دولت تطبیق دارد. ۲۰۱ پروژه در دوران مدیریتی مونسان افتتاح و بهره برداری شده است و ۴۲۵ واحد بوم گردی ایجاد شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی گفت: تسهیل در صدور ویزا، لغو روادید با برخی کشورها از اقدامات مؤثر آقای مونسان در افزایش گردشگری بوده است؛ نگاه او معطوف به استفاده از وقت خصوصی است. وی از نظر سیاسی با جریان‌های مختلف تعامل داشته ولی وارد بازی‌های سیاسی نشده است.

وی اظهار کرد: مونسان در امور گردشگری به محدودیت‌ها و شئونات اسلامی واقف بوده و رعایت می‌کند. وی در سال ۹۶ طرح تجاری‌سازی صنایع دستی از سوی آقای دکتر مونسان کلید خورده تا از فروش فله‌ای صنایع دستی جلوگیری شود.

بر این اساس، نمایندگان از مجموع ۲۵۵ رأی با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به «علی‌اصغر مونسان» برای تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رأی اعتماد دادند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه