English

به مناسبت سفر وزیر امور خارجه به فنلاند؛

فنلاند، سرزمین جنگل و یخ

کشور فنلاند یکی از کشورهای توسعه یافته در شمال اروپا است که از جایگاه خوبی در اتحادیه اروپا برخوردار بوده و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور، می تواند به تامین منافع تهران و هلسینکی کمک قابل توجهی داشته باشد.

فنلاند، سرزمین جنگل و یخ

به گزارش خبرگزاری موج، فنلاند با نام رسمی جمهوری فنلاند کشوری است در شمال اروپا. این کشور ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان ‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

واحد پول این کشور یورو است.

فنلاند سرزمینی است پست، مشتمل بر چندین دریاچه ( معروف به کشور هزار دریاچه با پوشش ۱۰ درصد از مساحت کل کشور) و ۸۶ درصد کشور پوشیده از جنگل های توندرا و تایگا است.

رشته کوه‌های آن اغلب در نیمه شمالی واقع شده‌اند. بزرگ‌ترین دریاچه فنلاند سایمای بزرگ نام دارد که ۴۳۷۷ کیلومتر مربع مساحت آن است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با ۴۸۳ کیلومتر طول که در بسیاری از مناطق فنلاند جاری میباشد.

قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار شمالگان، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ترین کشور جهان مبدل ساخته‌است. بر طبق همین موضوع که جزو کشورهای شمالی جهان میباشد؛ در فنلاند هوا در فصل زمستان سرد است و برف می بارد. برف معمولا در کل طول مدت زمستان بر روی زمین می ماند. درجه حرارت هوا معمولاً زیر صفر درجه سلسیوس است. درجه حرارت هوا در روز می تواند مثلا 10 درجه سلسیوس زیر صفر و برخی اوقات حتی 20 درجه سلسیوس زیر صفر باشد. درجه حرارت هوا در شمال فنلاند می تواند حتی 30 درجه سلسیوس زیر صفر باشد. چنانچه برف و یخ روی زمین باشد، زمین لغزنده است.

درجه حرارت هوا در فصل تابستان در مناطق جنوبی فنلاند تقریبا 20 درجه بالای صفر و در مناطق شمالی فنلاند تقریبا 15 درجه بالای صفر است. ماه های فصل تابستان در فنلاند عبارتند از ژوئن، ژوئیه و آگوست. گرمترین ماه ژوئیه است که در آن درجه حرارت هوا در روز معمولا به بالای 20 درجه می رسد.

در شمالی‌ترین نقطه فنلاند تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت روز هوا روشن است. در زمستان نیز ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند. به علت نامساعد بودن آب و هوای شمال فنلاند، جمعیت بسیار کمی در این مناطق زندگی می‌کند.

تابستان فنلاند بسیار درخشنده و گرم و کوتاه و زمستان آن بسیار تاریک، سرد و بسیار بلند است. در منطقه ای به نام لاپلند در شمال فنلاند به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی‌کند و در تابستان نیز دو ماه غروب آفتاب وجود ندارد. البته همان طور که گفته شد در این مناطق فنلاند جمعیت بسیار کمی زندگی می کنند.

در کشور فنلاند بهار و پاییز فصل های کوتاهی محسوب می شوند. و اصولا در فنلاند فصل بهار در مناطق جنوبی فنلاند در اواخر ماه مارس و در مناطق شمالی فنلاند در اواخر ماه آوریل آغاز می شود.

دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند. ۸۹٫۳۳ درصد از مردم کشور فنلاندی ‌زبان هستند و سوئدی در چند منطقهٔ ساحلی در غرب، جنوب، و منطقهٔ خودگردان اُلند صحبت می‌شود.

حدود ۷۸ درصد از مردم این کشور پیرو آیین لوتری از دین مسیحیت هستند.

از نظر مساحت، فنلاند هشتمین کشور در اروپا و پس از جمهوری کنگو شصت و پنجمین کشور در جهان است. فنلاند از نظر جمعیت کم‌ تراکم ‌ترین کشور در اتحادیه اروپا به‌ شمار می‌آید.

فنلاند از سدهٔ دوازدهم تا آغاز سدهٔ نوزدهم جزیی از سوئد بود و پس از آن در دوره‌ای تبدیل به یک دوک‌نشین بزرگ خودگردان در امپراتوری روسیه شد و این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه یافت.

فنلاند یکی از کشورهایی است که هر ساله در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد.

نظام سیاسی فنلاند جمهوری است که بر اساس مجلس اداره می‌شود. رییس جمهور مسئول معرفی نخست ‌وزیر است و کابینه را نخست ‌وزیر اداره می‌کند. نخست‌ وزیر و کابینه‌ اش باید بتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس ‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی برگزیده می‌شود. سن رأی در این کشور ۱۸ سالگی است و رأی دادن حق عمومی است.

در حال حاضر سالی نینیسته رئیس‌ جمهور این کشور است که در سال ۲۰۱۲ به ریاست جمهوری انتخاب شد. نخست‌وزیر فنلاند یوها سیپیلا است که در سال ۲۰۱۵ به این سِمت برگزیده شد.

جمعیت فنلاند پنج میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۲۴ نفر است که میانگین سنی آن‌ها ۴۱٫۶ سال است.

امید به زندگی برای زنان ۸۲٫۳۱ سال و برای مردان ۷۵٫۱۵ سال است.

کمتر از ۰٫۱ درصد از جمعیت این کشور (حدود هزار و پانصد نفر) به بیماری ایدز مبتلا هستند.

 ۹۳٫۴ درصد از جمعیت آن فینی، ۵٫۷ درصد سوئدی و ۰٫۴ درصد روسی هستند. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند.

۸۴٫۲ درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند. دین اسلام نیز به ویژه میان مهاجران فنلاند رایج است.

بیشتر مردم فنلاند به زبان فنلاندی که از زبان‌های فینو اوگریایی است صحبت می‌کنند. این زبان که تا حدودی با زبان مجاری نیز نزدیکی دارد و به همراه زبان‌های استونیایی، مجاری و مالتی، زبان‌های رسمی غیر هندو اروپایی اتحادیه اروپا می‌باشند.

گاهی اوقات فنلاند را به دلیل تناسبات فرهنگی زیاد با کشورهای سوئد، نروژ و دانمارک، در رده کشورهای اسکاندیناوی قرار می‌دهند که گذشته آن‌ها به وایکینگ‌ها برمی‌گردد.

سیستم تلویزیون در فنلاند پیشرفته‌ است. در حال حاضر تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی در این کشور دیجیتال است و آخرین سیستم آنالوگ از رده خارج شده ‌است.

بر طبق قانون اساسی فنلاند، هر شهروندی حق انتشار مطالب چاپی را دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصی اداره می‌کند و تأثیر زیادی در آرای سیاسی دارد.

در فنلاند یک میلیون و ۹۲۰ هزار خط تلفن ثابت و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار خط تلفن همراه و دو میلیون و ۳۲۳ هزار میزبان اینترنتی و دو میلیون و ۹۲۵ هزار کاربر اینترنت وجود دارد.

با اینکه فنلاند به ‌عنوان یکی از کشورهای عضو منطقه یورو به‌ صورت رسمی در رکود اقتصادی به سر می‌برد، ولی وضع اقتصاد این کشور بهتر از سایر کشورهای منطقه یورو است.

اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تأثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته ‌است.

فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، از وضع باثبات برخوردار است.

بحران بدهی‌ها، دست‌کم در سال ۲۰۱۲ میلادی مهمترین موضوعی بود که بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فنلاند سایه افکند. فنلاند یکی از کشورهای حوزه پولی یورو است که بحران جهانی اقتصاد آن را بی‌نصیب نگذاشت. صادرات این کشور که ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد در سال ۲۰۰۹، ۳۲ درصد کاهش یافت.

از نظر شاخص فساد اقتصادی، فنلاند (به همراه کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته، معرفی شده‌ است.

دو میلیون و ۶۸ هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۶٫۶ درصد است. نرخ تورم فنلاند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲٫۷ درصد بود.

تولید ناخالص داخلی فنلاند ۱۸۵٫۹ میلیارد دلار است که ۲٫۵ درصد آن در بخش کشاورزی، ۳۱٫۷ درصد آن در بخش صنعت و ۶۵٫۹ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

صادرات این کشور شامل ماشین ‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان (۱۱٫۳ درصد)، سوئد (۱۰٫۵ درصد)، روسیه (۱۰٫۱ درصد)، بریتانیا (۵٫۶ درصد)، ایالات متحده آمریکا (۶٫۵ درصد) و هلند (۵٫۱ درصد) صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت خام و فراورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، پارچه و الیاف پارچه و پشم است که از کشورهای آلمان (۱۵٫۶ درصد)، روسیه (۱۴ درصد)، سوئد (۱۳٫۷ درصد)، هلند (۶٫۶ درصد)، چین (۵٫۴ درصد)، بریتانیا (۴٫۷ درصد) و دانمارک (۴٫۵ درصد) است.

با مشخصات ذکر شده که تنها بخشی از توانمندی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور فنلاند است، به طور قطع می توان گفت که گسترش مبادلات بین الملی تهران – هلسینکی، می تواند نقش مهمی در افزایش منافع دو کشور داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه