English

جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت:

کسری بودجه یک واقعیت است/ تحریم ظریف غیر عقلانی بود

معاون اول رئیس جمهور درباره کسری بودجه گفت: کسری بودجه یک واقعیت است، امسال با توجه به شرایط تحریمی کشور، منابع کاهش پیدا کرده است.

کسری بودجه یک واقعیت است/ تحریم ظریف غیر عقلانی بود

به گزارش خبرگزاری موج، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار، درباره کسری بودجه گفت: وضعیت دولت خوب است؛ اختیارات من خوب است و روابط خوبی با آقای روحانی دارم.

جهانگیری گفت: برخی در فضای مجازی قسمت‌هایی از سخنان من را در سال ۹۶ منتشر می‌کنند که من می‌گویم ما تورم را کاهش و اقتصاد را رونق می‌دهیم؛ درست است، اما به معنای آن است که این کار‌ها را کرده ایم. امروز شرایط دیگری برای کشور رقم خورده و به دلیل حساسیت دشمن نمی‌ توانیم آن را باز کنیم و بگوییم چه اتفاقاتی افتاد و چه شد که ثبات و آرامشی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، دچار تلاطم شد. این تلاطم و دلایل آن استدلال‌های قوی دارد که به دلایل رعایت حال مردم و شرایط کشور و جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم نمی‌توانیم آن را بیان کنیم. حالا اگر کسی تردیدی دارد دلیل بیاورد. کسری بودجه یک واقعیت است، امسال باتوجه به شرایط تحریمی کشور، منابع کاهش پیدا کرده است. سال قبل در جلسه شورای عالی سه قوه مصوبه ۵ هزار میلیارد دلار تصویب شد که این مقدار برای شرایط سخت پس‌انداز شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اقدامات دولت در شرایط جنگ اقتصادی اقدامات خوب و درستی بوده و قابل دفاع است و حامیان دولت نباید با دیدن برخی مشکلات خودشان را نسبت به کاری که انجام دادند کم تأثیر بدانند. دولت با برنامه‌هایی که انجام داده شرایط بهتری را در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی به وجود خواهد آورد.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که دولت چه رویکردی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارد؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های دولت در بخش سیاست داخلی برگزاری انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته باید زمینه رقابت همه جریان‌ها به وجود آید و همه جریان‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ ما تلاش می‌کنیم چنین شرایطی را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره نظر هیئت حل اختلاف قوا درباره اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک ساله دولت به مجلس، تصریح کرد: در این موارد اختلافی رهبری هماهنگ کننده سه قو هستند و هیئت حل اختلاف قوا نیز به بررسی اختلاف می‌پردازد. من فکر می‌کنم در این زمینه مشکلی نداریم و دولت هر زمانی نیاز باشد و خودش تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه می‌دهد.

جهانگیری ادامه داد: اقدام آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان و اینکه آیا این تحریم تاثیری در سفر وزیر امور خارجه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت، آمریکایی‌ها اقدام غیر عقلانی انجام دادند. آقای ظریف یک شخصیت بسیار فعال، دانشمند و تأثیرگذار در مجامع بین المللی است و همگان از جمله خود ترامپ به نقش ارزنده آقای ظریف اعتراف کرد. خود ترامپ می‌گوید زمانی که دیدم وزیر امور خارجه ایران با منطق و استدلال در مذاکرات صحبت می‌کند گفتم نیرو‌های آمریکایی حریف او نمی‌شوند.

او افزود: حتی وزیر امور خارجه آمریکا از آقای ظریف به عنوان شخصی متین، مودب و دانشمند نام می‌برد، این‌ها نشان دهنده منطق جمهوری اسلامی است و کسانی که به دنبال گفتگو با جمهوری اسلامی باشند از طریق وزارت خارجه و شخص وزیر باید اقدام کنند و تحریم کردن آقای ظریف اقدام بسیار اشتباهی بود که دولت آمریکا انجام داد و این اقدامات نمی‌تواند جایگاه یک کشور بزرگ و قدرتمند مانند ایران را در سازمان ملل تضعیف کند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان افزود: آمریکا مجبور است حتی اگر شده به صورت موردی با ورود آقای ظریف در آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل موافقت کنند. امیدوارم هیچ اخلالی در کار اعزام هیئت‌هایمان برای شرکت در نشست سازمان ملل به ویژه وزیر خارجه به وجود نیاید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه