English

تحریم ظریف یک اقدام غیراصولی و غیرعقلانی است

سفیر ایران در مکزیک گفت: تحریم ظریف یک اقدام غیراصولی و غیرعقلانی است که منتج به بسته‌تر شدن دریچه دیپلماسی و گفت‌وگو می‌گردد.

تحریم ظریف یک اقدام غیراصولی و غیرعقلانی است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد تقی حسینی سفیر ایران در مکزیک در گفتگویی با رادیو سراسری ABC مکزیک در ارتباط با تحریم ظریف وزیر امور خارجه کشورمان توسط آمریکا، اظهار کرد: این اقدام را قویاً محکوم می‌ کنیم. این اقدام یک اقدام غیراصولی و غیرعقلانی است که منتج به بسته‌تر شدن دریچه دیپلماسی و گفت‌وگو می‌گردد. دریچه‌ای که پیش‌ از این و با اقدامات غیرمسئولانه آمریکا محدود شده و به خطر افتاده است.

*آمریکا و سیستم تصمیم‌ گیریش گرفتار آشفتگی، توهم و سردرگمی است

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه اقدامات نشان می‌دهد که آمریکا و سیستم تصمیم‌گیری در داخل ایالات ‌متحده آمریکا گرفتار آشفتگی، توهم و سردرگمی است. باید اضافه کنم اینگونه اقدامات مانند تحریم وزیر امور خارجه و از آن مهم‌تر تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران به حل مسائل موجود کمکی نخواهد کرد و تنها مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند.

این دیپلمات کشورمان درباره اینکه محمدجواد ظریف در دنیا به‌عنوان معمار توافق هسته‌ای ( برجام ) جمهوری اسلامی ایران با کشورهای قدرتمند جهانی شناخته می‌شود، توافقی که در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای اهمیت زیادی دارد، این تحریم چه پیام و یا پیامدهایی با خود به همراه دارد؟ اظهار کرد: همان‌طور که به‌ درستی اشاره کردید وزیر امور خارجه ایران ظریف در خصوص توافق هسته‌ای (برجام) یک شخصیت بنیان‌گذار و مذاکره کننده‌ای تأثیرگذار است، اما بیشتر از این باید اشاره کنم که وزیر خارجه ایران یک دیپلمات شناخته‌ شده در سطح بین‌المللی است و در طول دوران خدمت دیپلماتیک حرفه‌ای خود در حل‌ و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نقش مؤثر و مهمی داشته است.

*ظریف برای جامعه جهانی به خوبی شناخته شده است

حسینی تصریح کرد: ظریف برای جامعه جهانی به خوبی شناخته شده است. وی یکی از توسعه دهندگان فرهنگ گفت‌وگو در جهان است. تحریم چنین شخصیتی نشان‌دهنده این موضوع است که تصمیم‌گیرندگان در ایالات متحده تا چه میزان از گفت‌وگو وحشت دارند و از این طریق هر روز دریچه‌های دیپلماسی را محدودتر می‌کنند. این اقدام هرگز به مذاکره و دیپلماسی کمک نمی‌کند.

سفیر ایران در مکزیک در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید به زمان برخورد نظامی بین آمریکا و ایران نزدیک‌تر شده‌ایم؟ گفت: من امیدوار هستم که هرگز به این نقطه برخورد نظامی نرسیم، اما واقع بینانه باید بگویم که وضعیت بسیار شکننده است. ما در خانه خود نشسته‌ایم و زندگی خودمان را داریم. این آمریکایی‌ها هستند که از هزاران مایل دورتر در منطقه ما و در خلیج‌ فارس حضور پیداکرده و یک صف آرایی نظامی خطرناک در منطقه به وجود آورده‌اند.

وی با بیان این‌که فکر می‌کنم هرگز نیاز به برخورد نظامی میان ایران و ایالات متحده آمریکا وجود نداشته و ندارد، ابراز کرد: گفت‌وگوهای برجام و رسیدن به توافق در آن گفتگوها نشان داد که دشوارترین موضوعات هم می‌توانند از طریق گفت‌وگو و دیالوگ حل شوند، البته در نظر داشته باشید که دولت کنونی آمریکا عمدتا به خاطر دشمنی با رئیس‌جمهور قبلی آمریکا از برجام خارج شد و سرنوشت توافقی که ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت تائید شد و مورد حمایت کل جامعه بین‌المللی از جمله مکزیک قرار داشت را به خطر انداخت. آمریکا متعاقب آن تحریم‌ها را علیه مردم ایران بازگرداند و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران شروع کرد و همچنان به این روش خود ادامه می‌دهد.

حسینی در پایان بیان کرد: این یک واقعیتی است که متأسفانه گروهی در داخل دولت آمریکا و برخی افراد در داخل منطقه ما که با آن‌ها همراهی می کنند، به دنبال آن هستند که آمریکا را وارد باتلاق مرگبار دیگری کنند. باتلاقی که مطمئنا بسیار خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی است. آمریکا با اقدامات اخیر خود هرچه بیشتر خود را منزوی کرده است و روزنه‌های دیپلماسی را بسته است. امیدواریم به این ماجرا و سردرگمی غلبه کنند و تسلیم اراده جنگ‌طلبانی که قصد دارند آمریکا را وارد یک باتلاق بزرگ‌تر کنند، نشوند. چنانچه عقلانیت بازگردد و در سیاست‌های خصمانه کنونی آمریکا در قبال ایران تجدیدنظری صورت بگیرد، مطمئناً در هیچ نقطه‌ای از تاریخ ضرورتی به برخورد نظامی بین ایران و ایالات متحده آمریکا وجود نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه