English

موسوی درنشست خبری:

اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، گام سوم را هم برمی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اگر عمل اروپا در انجام تعهدات راضی کننده نباشد، گام سوم را هم برمی داریم.

اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، گام سوم را هم برمی داریم

به گزارش خبرگزاری موج، نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

وی در ابتدای این نشست به تشریح جزییات سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و گفت: با سفر ظریف به نیویورک و آمریکای لاتین که به سنگال ختم شد، تحولاتی رخ داد.

موسوی سفر ظریف را بسیار پربار دانست و خاطرنشان کرد: این سفر به اهداف تعییین شده دست پیدا کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفر وزیر خارجه عمان و نخست وزیر عراق را هم داشتیم که در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام شد.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک برجام به خواست طرفین برگزار شد و سفر مقامات چینی و هندی هم در این هفته انجام می‌شود.

موسوی با بیان اینکه تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام از سوی همه طرف‌های باقی مانده در توافق ادامه دارد، خاطرنشان کرد: روزنه‌های دیپلماتیک برای ما و طرف‌های برجامی ادامه دارد که در چارچوب کمیسیون‌های مشترک و رایزنی‌های طرفین انجام می‌ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: طرف‌ های اروپایی در رابطه با اقدامات ایران در قبال بی عملی آن‌ها معترض بودند، ایران هم به این امر هم نسبت به بازداشت برخی از ایرانی‌ها بخاطر نقض تحریم های آمریکا معترض است.

وی ادامه داد: همچنین اقدام انگلیس‌ها در جبل الطارق هم در کمیسیون برجام مطرح کردیم که توافق خاصی انجام نشد.

موسوی تصریح کرد: اگر عمل اروپا در انجام تعهدات راضی کننده نباشد، گام سوم را هم برمی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در کمیسیون دیروز، طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران کمی معترض بودند و ایران هم نسبت به رفتار آن‌ها و دستگیری برخی ایرانیان در اروپا توسط آمریکا اعتراض کرد.

وی ادامه داد: همچنین ما اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی را به عنوان نقض برجام در کمیسیون دیروز مطرح کردیم.

 موسوی با بیان اینکه توافق خاصی صورت نگرفته است، اظهار کرد: همه این رفت و آمد‌ها اگر به نتیجه خوبی نینجامد، ایران گام سوم را بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ ها در حرف‌ زدن کم نمی‌ آورند و تعهداتی را می‌ پذیرند، خاطرنشان کرد: این دفعه در نشست وین احساس این بود که قدری جدی‌تر است، ولی تا اقدام عملی در این خصوص صورت نگیرد، خیلی نمی‌شود روی حرف‌ها حساب کنیم.

موسوی  درمورد دیدار یک نماینده مجلس باسفیر انگلیس گفت: از خودشان بپرسید، مجلس اعلام موضع خواهد کرد.

وی ضمن تایید نامه وزیر خارجه کشورمان درمورد سریال گاندو به رهبری خاطرنشان کرد: رهبری پاسخ دادند و گفتند مطلقا راضی نیستند به مجموعه و ظریف توهینی بشود، امیدوارم گوش شنوایی باشد.

موسوی در رابطه با دریافت پول ایران از طریق اینستکس تصریح کرد: اروپا ادعا می‌کند اینستکس برای همین کار است. این یک مقدمه برای اجرای تعهداتی است که بعد از خروج آمریکا وعده داند و برای ما اصل نیست. اروپا ادعا می‌کند در مراحل مختلف می‌توانیم پول حاصل از خرید نفت را دریافت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در اخبار آمده است که همزمان با سفر بن علوی به تهران، انگلیس می‌خواست نفتکش خود را آزاد کند، اظهار کرد: من چنین موضوعی را نشنیدم، ولی جای نگرانی نیست، چون آن‌ها قدرت و اراده ما را دیده‌اند.

موسوی در پاسخ به اینکه ظریف برای مذاکره با آمریکا به مراجع نوشته است،خاطرنشان کرد: ظریف نظرات کارشناسی خود را در اظهار نظر‌های رسانه‌ای انجام می‌دهند و همیشه نظرات خود را به صراحت اعلام کرده اند، فکر نمی‌کنم صحبت‌های شما درست باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آقای ظریف یکشنبه هفته آینده به مناسبت روز خبرنگار  برای اولین بار یک نشست خبری را با رسانه‌های داخلی و خارجی خواهند داشت.

موسوی درباره آخرین وضعیت رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد:  وزارت خارجه به صورت جدی پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی است، رایزنی‌های زیادی برای تغییر شرایط او و خانواده اش انجام شده است، اما اگر آن را اعلام نمی‌کنیم به دلیل این است که به روند پیگیری‌ها لطمه نزنیم و وضعیت او را بد‌تر نکند و اهل تبلیغ نیستیم.

وی ادامه داد: در سفر به سنگال و منطقه موضوع زکزارکی را پیگیری کردیم. رایزنی‌هایی با برخی کشور‌ها انجام دادیم. قرار است امروز دادگاهی برگزار شود که امیدواریم شرایط او بهتر شود.

وی در مورد مخالفت ایران با مصاحبه پمپئو با رسانه‌های آمریکا خاطرنشان کرد: اقدام آن‌ها منفعلانه بوده است و صداقت و جدیتی در آن نمی‌بینیم،  قطعا آن‌ها به دنبال تواقق جدی نیستند بلکه این بیشتر بازی تبلیغات رسانه‌ای است چراکه بار‌ها رسانه‌های ایرانی برای مصاحبه از او دعوت کردند، ولی او رد کرد.

موسوی در ادامه تاکید کرد: باید به آن‌ها یادآوری کرد سفر ظریف سفری دوجانبه به آمریکا نیست بلکه سفر به مقر سازمان ملل است.

وی در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی ظریف در نیویورک گفت: ما به آمریکا پیشنهاد دادیم پروتکل الحاقی را که قرار بود در سال ۲۰۲۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اکنون تصویب کنیم و در ازای آن دولت آمریکا هم لغو همه تحریم‌ها را در کنکره این کشور به تصویب برساند که این پیشنهاد ایران با مخالفت دولت آمریکا رو به رو شد.

وی درمورد محدودیت‌های اعمال شده برای دیپلمات‌های ایران گفت: به محض اعمال محدودیت‌های عجیب و غریب برای ظریف، اعضای نمایندگی  و خانواده های آنان در نیویوک، در  یاداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و به دبیرکل سازمان ملل هم اعتراض کردیم.

موسوی خاطرنشان کرد: این کار غیر انسانی است و اگر فرزند یک دیپلمات مریض شوند، باید حتما در روز کاری از وزارت خارجه آمریکا اجازه بگیرند و امیدواریم دست از اقدامات بچگانه بردارند

موسوی در مورد ورود ناو دانکن به خلیج فارس تحت عنوان ایجاد امنیت تصریح کرد: منشأ همه بی ثباتی‌ها حضور نیرو‌های بیگانه در منطقه است و کشور‌های منطقه می‌توانند از امنیت خود دفاع کنند و نیازی به حضور نیرو‌های خارجی نیست.

وی درمورد نامه عراقچی به فرانسه خاطرنشان کرد : فعلا در حد بررسی پیغام‌ها و پاسخ‌هاست و طرح پیچیده‌ای نیست.

موسوی در مورد توقف صدور پرتغال برای ایرانی‌ها گفت:مشکلات فنی و پرسنلی است که گفته شده به زودی صدور روادید را از سر خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد مرزبانان ربوده شده در میرجاوه نیز اعلام کرد: اکثر آن‌ها ازاد شدند، دو یا سه نفر باقی ماندند که پیگیری‌های وزارت خارجه بی وقفه ادامه دارد.

وی دربخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، غذا و دارو جز تحریم نیست، اگر نیست چرا دو کشتی ایرانی که برای ما غلات حمل می‌کردند، از ترس تحریم نتوانستند سوخت دریافت کنند؟هیچ شرکتی جرات نمی‌کند بخاطر تهدید‌های آمریکا به کشتی‌های ما سوخت بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ظریف در سفر اخیر خود درمورد سوخت رسانی به کشتی‌های ایرانی صحبت کرد که با موافقت طرف مقابل روبرو شد ولی رای دادگاه باعث شد که سوختگیری کشتی ما انجام شود و در حال حاضر در مسیر بازگشت به کشور است.

موسوی درباره توقیف کشتی چینی به جرم حمل گاز مایع از ایران توسط سنگاپور خاطرنشان کرد: منتظر گزارش‌های رسمی از دوستان در سفارتمان در چین هستیم.

وی ادامه داد: اگر این ادعا صحت داشته باشد جای تاسف دارد که کشور‌هایی به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک کرده و به قلدری آمریکا علیه آن‌ها گردن بنهند. برای ما غیرقابل قبول است، منتظر گزارش رسمی هستیم تا بعد موضع‌گیری کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه