English

موسوی در نشست خبری:

ایران برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران فعلاً هیچ گونه برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارند.

ایران برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد در خصوص خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر ایران، گفت: دیپلماسی ایران در این وضعیت وارد شرایط تازه‌ای شد و سفرهای آقای ظریف به کشورهای مختلف منطقه‌ای هم شکل دیگری به خود گرفته است. سفرهای وزیر امور خارجه به هند، ترکمنستان، سوریه، ژاپن، پاکستان و اخیراً هم عراق در راستای تبیین مواضع ایران صورت گرفت و ان شالله به زودی هم با همسایگان شمالی در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس جمهور تحرکات دیپلماتیک جدیدی را خواهیم داشت.

وی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد، مهم آن است که تغییر لفظ باعث تغییر رویکرد و عملکرد شود. ما نیز بر اساس عملکردها رفتار خود را ترسیم می‌کنیم.

تناقضی در رفتار و عملکرد ترکیه نمی‌بینیم

موسوی پیرامون عدم خرید نفت ایران از سوی ترکیه و تناقض گویی آنها، تصریح کرد: ترکیه به عنوان یکی از دوستان و همسایگان نزدیک ما بوده و هست و روابط ما با آنها همه جانبه و راهبردی است و یکی از مصادیق آن هم در حوزه انرژی است. فعلاً تناقضی در سطح رسمی در رفتار و عملکرد آنها نمی‌بینیم و باید منتظر آینده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد اخیر ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهم‌ترین کشورهای همسایه ما هستند، بنابراین ایده‌ای که جناب آقای ظریف مطرح کردند جدید نیست و چندی پیش هم بحث مجمع گفتگوهای منطقه‌ای را برای رفع سو تفاهم مطرح کرده بودند. ایران دوست ندارد در منطقه‌ای باشد که تنش آلود و ناامن باشد.

وی بیان کرد: ایران تلاش می‌کند هر گونه سوءتفاهم و ناامنی را با پیشنهادات خود از بین ببرد. ما امیدواریم طرف‌های مقابل با حُسن نیست آن را برداشت کنند و شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

مذاکره‌ای با آمریکا نداریم

موسوی در خصوص برخی موارد مطرح شده پیرامون شرایط مذاکره ایران و آمریکا ادامه داد: مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و مبنای ما هم احترام به توافقات بین المللی است که آنها می‌توانند به آن برگردند. با خروج غیر قانونی و بر اساس برخی توهمات آنها، این موضوع شکسته شد و ما دورنمایی از مذاکره در این شرایط نمی‌بینیم و باید منتظر تحولات بود.

وی در خصوص نحوه اجرای تعهدات اروپایی‌ ها به برجام، بیان کرد: اروپایی به برجام آنطور که باید و شاید عمل نکردند و ایران هم بارها این مورد را خاطرنشان کرده است. ایران همواره سعی کرده به دیپلماسی فرصت دهد و بر اساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی راه دیپلماسی را بر کسی نبسته است اما این به معنای امید داشتن به اروپا نیست.

موسوی در خصوص دیدار اخیر ظریف با یک مقام آمریکایی، گفت: صرف دیدار و گفتگو به معنای مذاکره نیست و باید در حوزه رسانه به این نکته توجه شود. ما اعضای کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم و البته آنها مجوز مذاکره هم ندارند. ایران هم فعلاً هیچ گونه برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی منطقه‌ای ایران، بیان کرد: ما با کشورهای منطقه در چارچوب مناسبات دو، سه و حتی پنج جانبه دیدارهای منظم و مستمری داریم. دیپلماسی فعال و متوازن ایران در منطقه کماکان ادامه خواهد داشت و تمرکز آن بر همسایگان خواهد بود.

برای تاریخ سفر نخست وزیر ژاپن در حال رایزنی هستیم

وی پیرامون سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به ایران، بیان کرد: در خصوص تاریخ سفر، طرفین در حال رایزنی هستند و امیدواریم در هفته‌های آینده این موضوع صورت بگیرد. قطعاً این سفر، مهم و نقطه عطفی در روابط میان ایران و ژاپن خواهد بود.

موسوی ادامه داد: طبیعی است که کشورهای مختلف نگرانی‌هایی را در خصوص شرایط منطقه ما داشته باشند. منطقه ما حیاتی و مهم است. هر گونه تنش و بی ثباتی در منطقه ما باعث نگرانی کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌شود. من از لفظ میانجیگری برای کاهش اختلافات استفاده نمی‌کنم ولی با حُسن نیت، شنونده نظرات کشورهای مختلف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همزمان با سفر آقای ظریف به عراق، آقای عراقچی هم به سه کشور حاشیه خلیج فارس سفر کرد تا دیدگاه‌های منطقه‌ای ایران را با این سه کشور در میان بگذارد.

وی بیان کرد: پیام ما در این سفر دوستی و برادری با کشورهای منطقه است و اینکه ایران آماده است برای رفع سوءتفاهمات در مناسبات خود با کشورهای منطقه‌ای اقدام کند.

میانجی‌گری بین ایران و آمریکا در کار نیست

موسوی افزود: فعلاً در مرحله میانجی‌گری نیستیم چرا که میانجی‌گری الزامات و مقدماتی دارد. باید به ریشه تنش‌هایی که میان ایران و آمریکا هست دقت کرد. ریشه آن در تشدید تحریم‌ها، خروج غیرقانونی از برجام و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران اعمال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهای مختلف تحولات را رصد می‌کنند و ما هم به نقطه نظرات آنها گوش می‌دهیم و امیدواریم آنها هم درک درستی از شرایط و تحولات داشته باشند.

وی در خصوص وضعیت برجام افزود: نامه‌ای که رئیس جمهور به سران کشورهای باقیمانده در برجام نوشتند و همینطور بیانیه شورای عالی امنیت ملی به وضوح بیان کننده خواست ایران است. ما حساب برخی کشورها مثل روسیه و چین را با طرف‌های اروپایی یکی نمی‌دانیم. ولی لازم بود به هر پنج کشور دیدگاه‌های لازم خود را بیان کنیم و نامه رئیس جمهور هم برای هر پنج کشور ارسال شد.

موسوی با بیان اینکه اروپایی‌ها واکنش‌هایی نسبت به این نامه و بیانیه ایران داشتند، ادامه داد: ایران انتظار دارد کشورهای اروپایی در مدت زمان تعیین شده تعهدات خود را اجرایی کنند.

اگر در ۶۰ روز فرصت به اروپا تحولی رخ ندهد، گام دوم را برخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اگر ببینم در این ۶۰ روز تحول خاصی رخ داده، ما به این اظهار تمایلات پاسخ می‌دهیم وگرنه گام دوم خود را برخواهیم داشت.

وی در خصوص اتهام زنی‌های اخیر به دولت سوریه در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی گفت: ما معتقدیم خاک سوریه کاملاً آزاد خواهد شد و حاکمیت ملی سوریه دیر یا زود بر همه خاک آن کشور اعمال خواهد شد. در خواست ما از برخی کشورها این است که سوریه را رها کنند و اجازه دهند دولت و ملت سوریه کار خود را پیش ببرند.

موسوی بیان کرد: ایران همواره مختلف دخالت کشورهای فرامنطقه ای و منطقه‌ای در قالب دخالت‌های خارجی بوده است. حتماً گام بعدی در این کشور گام سیاسی و تدوین قانون اساسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیام‌های کشورهای مختلف در سفرهای اخیر از سوی آمریکا برای ایران و برعکس تصریح کرد: ما پیامی برای کسی نداشتیم و کشوری هم پیامی در این سفرها برای ما نداشت و صرفاً گفتگوهای دوجانبه بود. سفر آقای عراقچی در چارچوب مناسبات منطقه‌ای ایران با کشورهای منطقه‌ای بوده است و ارتباطی با رد و بدل شدن پیام از سوی کشوری ندارد.

برجام هنوز زنده است!

وی در خصوص شروط وزیر خارجه آمریکا برای ایران اظهار داشت: ۱۲ شرط وزیر امور خارجه آمریکا برای ایران شروطی فضایی است و نه تنها ایران بلکه هیچ کشور مستقل دیگری این شروط را نمی‌پذیرد. مبنایی به نام برجام هنوز زنده‌است. ما مذاکرات لازم را قبلاً انجام دادیم و این آمریکا بود که مذاکره را ترک کرد. ایران نیز متقابلاً بر اساس رفتار و سیاست‌های آنها رویکرد خود را تنظیم می‌کند.

موسوی در خصوص سفر ظریف به پاکستان تصریح کرد: این سفر، از جمله سفرهای پر بُار وی بود. یکی از موضوعات مورد گفتگو میان دو طرف هم وضعیت مرزبانان ربوده شده ما بود. متأسفانه سه تن از مرزبانان ما همچنان دست گروه‌های تروریستی اسیر هستند و البته در سطوح مختلف دیپلماتیک، نظامی و امنیتی مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.

اولین تبادل ایران و اروپا در چارچوب اینستکس انجام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که برای آنکه در منطقه شرایط امن شود تمایل دارد با کشورهای منطقه وارد گفتگو شود تا برخی کشورهای فرا منطقه‌ای از وضعیت‌های پیش آمده سوءاستفاده نکنند.

موسوی در خصوص آخرین وضعیت اینستکس و تبادلات میان ایران و اروپا گفت: بخش اول تبادل ایران با اروپا انجام شد و دوستانی که متصدی امور هستند به اروپا رفتند و مذاکراتی صورت گرفت. گروهی از مدیران اینستکس به ایران خواهند آمد و مذاکراتی هم در اینجا خواهیم داشت. فرصت بسیار تنگ است و باید دید در بُعد عملیاتی این موضوع چطور پیش می‌رود.

وی با اشاره به موضوع فلسطین، بیان کرد: اشغال فلسطین به عنوان پاره تن اسلام معضلی است که هنوز حل نشده و این به دو دلیل عمده اعمال نفوذ آمریکا و بعضاً خوش خیالی‌های برخی کشورهای منطقه‌ای است که این موضوع همچنان به عنوان معضل باقی مانده است.

معامله قرن ابتر خواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران موضوع فلسطین را در رأس موضوعات جهان اسلام می‌داند. انشالله در روز قدس امسال همه آزادی خواهان جهان آزادی قدس را فریاد خواهند زد. متأسفانه در سال‌های اخیر کشورهای مسلمان را به یکدیگر مشغول کردند تا آرمان فلسطین و مظلومیت آنها به فراموشی سپرده شود.

موسوی تصریح کرد: موضوع دیگری که در این قالب مطرح است معامله قرن است. هرچند پیش بینی‌ها حکایت از این دارد که این موضوع ابتر خواهد ماند اما به هر حال باید کشورهای مختلف هشیاری خود را داشته باشند.

وی در خصوص آخرین وضعیت آقای اسدی دیپلمات بازداشت شده ما در اروپا بیان کرد: در موضوع آقای اسدی گشایش‌های خوبی حاصل شده، وکیل وی رایزنی‌های خود را انجام می‌دهد، سفارت ما هم تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه می‌دهد و انشالله به زودی خبرهای خوبی را از این موضوع خواهیم شنید. در سطوح مختلف دیپلماتیک، نظامی و امنیتی این موضوع پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون وضعیت روابط اقتصادی ایران با پاکستان گفت: ما بر اساس منافع متقابل دو کشور گام برداشته و گام بر خواهیم داشت. موضوعاتی در این راستا در حال رایزنی است که انشالله بتوانیم خط لوله صلح را که در آن رقابت و دشمنی نباشد، در منطقه گسترش دهیم. دستاوردهای اقتصادی این سفر هم به زودی قابل لمس خواهد بود.

وی پیرامون آخرین وضعیت آقای سلیمانی فرد بازداشت شده در آمریکا تصریح کرد: آمریکا به دنبال استرداد وی است که ما با این موضوع کاملاً مخالفیم و همه ظرفیت‌های ما برای رهایی آقای سلیمانی به کار گرفته شده است. امروز هم خانواده وی با آقای ظریف دیدار خواهند داشت و آخرین وضعیت پرونده آقای سلیمانی را بررسی خواهند کرد.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم به زودی تحرکات دیپلماتیک در سطوح عالی با کشورهای شمالی را آغاز می‌کنیم و بر این اساس انشالله در آینده‌ای نزدیک سفر آقای روحانی به دو سه کشور از کشورهای آسیای میانه و قفقاز را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص دستاوردهای سفر سه روزه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق اظهار داشت: دو کشور ایران و عراق روابط دیرینه و اشتراکات بسیار فرهنگی، تاریخی و مذهبی دارند و به آسانی نمی‌توان این دو کشور را از یکدیگر جدا کرد. ایران و عراق هم اجازه نخواهند داد که کشورهای ثالث و به ویژه کشورهای فرامنطقه‌ای بر این روابط دوستانه و تاریخی اثرگذار باشند.

وی گفت: باید کمی صبر کرد تا دستاوردهای این سفر خود را نشان دهد. همانطور که می‌دانید در سفر اخیر آقای ظریف به عراق دیدارهایی با مقامات عالی رتبه عراقی صورت گرفت و گفتگوهای خوبی انجام شد. پیش از این هم آقای ظریف و آقای رئیس جمهور در ماه‌های اخیر به عراق سفر کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از دستور کارهای سفر اخیر ظریف به عراق پیگیری نتایج سفر رئیس جمهور به عراق در اواخر سال گذشته بود، ادامه داد: بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل و تحولات دوجانبه و منطقه‌ای به طرف عراقی یکی دیگر از دستور کارهای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق به حساب می‌آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی