English

خبرگزاری موج بررسی می کند؛

چرایی حمایت بی قید و شرط اروپا از سیاست های خصمانه آمریکا

تعاملات اروپا و آمریکا در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به حدی است که اتحادیه اروپا را وادار به حمایت بی قید و شرط از سیاست های خصمانه آمریکا می کند.

چرایی حمایت بی قید و شرط اروپا از سیاست های خصمانه آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با امضای توافقنامه برجام میان ایران و 5 + 1 ، طرفین متعهد شدند که مفاد این توافقنامه را به طور کامل و بی چون و چرا اجرا کنند.

از نخستین روز امضای برجام، ایران به تمام تعهدات خود پایبند بود و حتی اقداماتی را با هدف اثبات حسن نیت به صورت داوطلبانه انجام داد.

نتیجه اقدامات ایران این بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار حداقل 15 گزارش، پایبندی کشورمان به تعهدات برجام را تایید کند.

با این وجود، نه تنها تحریم ها که نقطه کلیدی برجام برای ایران به شمار می آمد لغو نشد، بلکه دولت اوباما به بهانه هایی چون فعالیت های دفاعی و موشکی ایران، تحریم های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرد.

با روی کارآمدن دولت غیر منطقی دونالد ترامپ ، آمریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج شد. ترامپ پیش از حضور در کاخ سفید وعده داده بود که در صورت پیروزی، برجام را پاره خواهد کرد.

در تمام این مدت، دولت ایران انتظار داشت که با خروج یک طرفه آمریکا از برجام، اروپا ضمن عمل به تعهدات خود، بر اساس مفاد برجام، مانع از اعمال سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران شود. انتظاری که تاکنون محقق نشده است.

اروپایی ها فقط به ایران وعده می دهند

در همین رابطه یحیی کمالی پور عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، گفت: اروپایی ها از ابتدای برجام به طور مکرر وعده دادند که با سیاست های آمریکا همراهی نکرده و در صورت تداوم حضور ایران در برجام، آنها مانع از اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان می شوند.

وی افزود: ضمن اینکه مدعی بودند با راه اندازی ساز و کارهایی مانند اینستکس، شرایط تجارت بین المللی را برای ایران فراهم کرده و تعهدات خود در قبال برجام را به طور کامل انجام می دهند.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: اما تمام حرف های اروپایی ها در حد همان وعده باقی ماند و در تمام این مدت تنها به ایران وعده دادند و هیچ اقدامی که نشان دهنده حسن نیت آنها باشد را شاهد نبوده ایم.

کمالی پور گفت: درست زمانی که ترامپ اعلام کرد در آینده نزدیک تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کند، نخستین شرکت هایی که ایران را ترک کردند، شرکت های تابع کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان بودند و حتی حاضر نشدند تا زمان اعمال تحریم های آمریکا در ایران بمانند.

وی گفت: هر زمانی که ایران به سران کشورهای اروپایی عضو 5 + 1 اعتراض می کرد که چرا شرکت های شما ایران را ترک کرده و حاضر به معامله با ایران نیستند، آنها ایران را دعوت به صبر کرده و مدعی بودند که توان کنترل شرکت های اقتصادی خود را ندارند.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان داشت: رفتارهای اروپایی ها نشان می دهد که نه تنها حامی سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران هستند، بلکه از این سیاست ها استقبال کرده و حتی یک قدم در جهت همراهی با ایران بر نمی دارند.

کمالی پور تاکید کرد: بنابراین مسوولان سیاست خارجی ایران باید بدانند که اروپایی ها هرگز با کشورمان همراهی نکرده و نباید منتظر حمایت و کمک آنها بود.

اروپایی ها حاضر به تهدید معاملات تجاری خود با آمریکا نیستند

در همین ارتباط سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرنگار پارلمانی موج می گوید: باید واقعیت ها را قبول کنیم و بدانیم که اروپایی ها هرگز از نظر اقتصادی و حتی سیاسی و اجتماعی توان مقابله با آمریکایی ها را ندارند.

وی تصریح کرد: در سال 2016 و بر اساس آمارهای رسمی که نهادهای بین المللی منتشر کرده اند، اتحادیه اروپا 362 میلیارد یورو کالا به آمریکا صادر کرده و در همین مدت 246 میلیارد یورو نیز از آمریکا کالا وارد  کرده اند. مجموع تجارت مالی اتحادیه اروپا و آمریکا در سال 206 به بیش از 608 میلیارد یورو می رسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: این در حالی است که در همین مدت ایران از اتحادیه اروپا حدود 8 میلیارد یورو کالا وارد کرده و حدود 5 میلیارد یورو نیز به کشورهای عضو این اتحادیه، کالا صادر کرده است. مجموع این تعامل بیش از 13  میلیارد یورو می رسد.

نقوی حسینی متذکر شد: طبیعی است که اروپایی ها حاضر نیستند معاملات تجاری 600 میلیارد یورویی خود با آمریکا را فدای تعاملات اقتصادی 13 میلیارد یورویی با ایران کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که در موضوع برجام، به صورت کورکورانه از سیاست های خصمانه ترامپ علیه کشورمان حمایت کرده و می کنند.

وی متذکر شد: بنابراین در این شرایط انتظار بی دلیلی است که بخواهیم اروپایی ها در مقابل آمریکا از ایران حمایت کنند. آنها از ابتدا هم چنین قصدی نداشتند و طرح مسائلی چون اینستکس، تنها برای سرگرم کردن ایران و خریدن وقت برای ترامپ است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین تنها راه تحقق اهداف ایران در برجام، اتخاذ سیاست مقاومت و بهره مندی از ظرفیت های اقتدار کشورمان برای مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه