English

اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت:

امسال حدود ۸ هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت

وزیر نیرو گفت: امسال حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت که نیمی از آن به خاطر کم بارشی خواهد بود.

امسال حدود 8 هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت

به گزارش خبرگزاری موج، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت که نیمی از آن به خاطر کم بارشی خواهد بوداما با  بارندگی سال قبل به لطف خدا این کمبود جبران شده و مخازن سدهای چند منظوره که تولید انرژی می‌کنند به اندازه کافی آب دارند.

وزیر نیرو افزود: ما برای  تولید و مدیریت مصرف ۴ هزار مگاوات دیگر باید برنامه‌ریزی می کردیم که انجام شده است. یعنی هم تعداد قابل توجهی از نیروگاه‌ها تا ابتدای فصل گرم به مدار آمده و هم برنامه‌های مدیریت مصرف وزارتخانه شروع شده است.

اردکانیان در مورد چگونگی مدیریت مصرف گفت: اجرای تغییر ساعت ادارات جزیی از همین برنامه بوده که توانستیم سه هزار مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم و این کار را از خود مجموعه دولت آغاز کردیم.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۵۷ هزار مگاوات اوج بار، ۲۳ هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه های سرمایشی بود و از آن ۲۳ هزار مگاوات ۴ هزار مگاوات مصرف سازمان های دولتی و عمومی را شامل می شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته تغییر ساعت‌ها طبق مصوبه دولت اجرا و نتیجه و عملکرد خوبی هم در پی داشت، گفت: با توجه به اینکه امسال، افزایش دما نسبت به سال گذشته زودتر شروع شد و هم نسبتاً فراگیرتر است امیدواریم که این برنامه نتیجه خوبی داشته باشد.

اردکانیان در خصوص فراگیری گرما بیان کرد: هر گاه یک درجه افزایش گرما در سطح کشور داشته باشیم، ۱۳۹۰ مگاوات اوج مصرف ما بیشتر خواهد بود.

وزیر نیرو ضمن درخواست از بخش‌های مختلف خانگی، اداری و خدماتی برای رعایت مصرف انرژی تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی دستگاه ها و سازمان های دیگر امیدوار هستیم که بتوانیم تابستان امسال را به خوبی مدیریت کنیم تا بدون مشکل و توام با آسایش این تابستان سپری شود.

وی در مورد پیشنهاد احداث سد و مطالعات کافی در مورد آن گفت: مطالعات همیشه هست و باید همیشه مطالعات لازم وجود داشته باشد تا اگر شرایط اقتضا کرد طرح ها اجرا شوند.

اردکانیان با بیان اینکه امسال سدهای ما وضعیت خوبی دارند، ادامه داد: پارسال حدود ۳۴۰ شهر ما دچار تنش آبی بود اما امسال قطعا این شرایط بهتر است و همان طور که در خبرها دریافت کردیم با توجه به وضعیتی که مخزن سد زاینده رود دارد و با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم این امکان فراهم شد که برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته بتوانیم در کشت تابستانه هم رهاسازی آب داشته باشیم.

وزیر نیرو افزود: این رها سازی نقش مهمی در معیشت کشاورزان و مهم تر از آن در شرایط روحی و روانی هموطنان اصفهانی دارد.

اردکانیان با اشاره به مصوبه دوروز پیش دولت مبنی بر استمرار رهاسازی آب در زاینده رود گفت: بنا شد رهاسازی به یک شرط ادامه داشته باشد و آن شرط که به مسئولان استانی و استاندار هم منعکس شد این بود که در پایان تابستان حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب برای کشت پاییزه ذخیره آبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه ها نتوانست آنطور که باید موجب کاهش مصرف شود، بیان کرد: ما برای مدیریت مصرف فقط روی افزایش تعرفه ها حساب نمی‌کنیم. افزایش تعرفه راهکاری است در کنار مجموعه راهکارهای دیگر برای کاهش مصرف انرژی.

وزیر نیرو افزود: اصل موضوع یک احساس مسئولیت مشترک است بین همه مردم جامعه. برای مفاهمه بین مردم و خدمتگزاران آنها در صنعت برق دستاوردهای خوبی داشتیم. در حال حاضر مردم در منازل و محیط‌های تجاری و نیز همکارانمان در سازمان های دولتی متوجه هستند که وقتی که دمای دستگاه های سرمایشی را یک درجه بالاتر ببرند این در استمرار برقراری جریان برق اثر میگذارد.

اردکانیان با بیان اینکه ما نمی خواهیم که هیچ جا به ویژه مناطق گرمسیر با اختلال روبرو بشویم گفت: کار دیگری که امسال انجام دادیم این که مشخص کردیم اوج بار هر استان در سال گذشته چقدر بوده و امسال با یک افزایش قابل قبول چقدر می توانند اوج بار داشته باشند و از استانداران خواستیم موضوع را مدیریت و اعلام کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعرفه ها تاثیر مدنظر وزارت نیرو را برای کاهش مصرف داشته یا نه، گفت: از ابتدا با این تعرفه ها این تلقی را نداشتیم که تاثیر چشمگیری داشته باشد.

وزیر نیرو افزود: ۷ درصد افزایش تعرفه داشته ایم که به مراتب کمتر از نرخ تورم بوده و فقط برای سرپا نگه داشتن صنعت نیرو است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه