English

حجتی در مجلس:

بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است/ بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده اند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا به امروز بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به کشت خوزستان است و هنوز هم آسیب‌ها ادامه‌ دارد.

بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است/ بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده اند

به گزارش خبرگزاری موج، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سیلاب‌ های اخیر کشور، اظهار کرد: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمتو بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باران برکات زیادی داشته است که آثار آن را امسال و سال‌های آینده خواهیم دید. در استان‌های گلستان و مازندران اگر ریشه یابی کنیم این بارش شدت بی سابقه‌ای داشت و متاسفانه ما آماده نبودیم که آن را در میسرهای طبیعی خود عبور دهیم. راهکار لازم هم توجه به آبخیزداری است و در پایین دست هم باید آب گذری‌ها را مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید طرح زهکشی دشت را در گلستان احیا کنیم که در این صورت هم اراضی اصلاح می‌شود و هم تولید ملی افزایش می‌یابد و هم آب و باران تخلیه می‌شود و آثار زیان باری نخواهد داشت.

حجتی با اشاره به برآورد خسارات، خاطرنشان کرد: تا به امروز بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به کشت خوزستان است و هنوز هم آسیب‌ها ادامه‌ دارد. ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد که بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده است و به چهار بانک نیز ابلاغ شده است که به خسارت دیدگان وام اعطا شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده اند، گفت‌: همچنین زنبور عسل، مرغداری و مزارع پرورش ماهی هم آسیب جدی دیده اند و ایستگاه‌های پمپاژ تجهیزاتش بخش عمده ای از بین رفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار گندم آماده درو از بین رفته، گفت: امیدواریم در ارتباط با گلستان و مازندران نوعی ایمنی خاطر برای مردم ایجاد کنیم. در این مناطق خزانه برنج از بین رفته و دوباره نشاکاری صورت گرفته است. در سایر استان‌ها هم برآورد انجام شده و امیدواریم در جلسه عصر امروز دولت مصوبه چگونگی تأمین خسارت مناطق سیل زده را نهایی کنیم.

وی اقدامات دامپزشکی مثل دفع لاشه حیوانات تلف شده را از وظایف امداد و نجات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: کارهای زیربنایی و زیرساختی و خروج مانداب‌ها از داخل مزارع از دیگر کارهایی است که باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شود. مردم کشت پاییزه خود را از دست داده‌اند و باید بتوانند کشت بهاره را داشته باشند. ما تمهیدات لازم را پیش‌بینی کردیم که بعد از فروکش‌کردن آن نسبت به خروج آب از مزارع اقدام کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت و مجلس با مصوبات خود بتوانند نسبت به کاهش آلام مردم اقدام کنند.

در پایان صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی، علی لاریجانی رئیس مجلس از وی خواست اهتمامی برای بیمه بخش کشاورزی داشته باشد تا کشاورزان، باغداران و دامداران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه