English

کدخدایی در نشست خبری:

امیدواریم طی هفته جاری بتوانیم درباره لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم/ مجلس و دولت در حال بررسی قوانین مربوط به انتخابات هستند

رئیس شورای نگهبان گفت: امیدواریم طی هفته جاری با تشکیل جلسات فوق‌العاده بتوانیم درباره لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم.

امیدواریم طی هفته جاری بتوانیم درباره لایحه بودجه 98 اعلام نظر کنیم/ مجلس و دولت در حال بررسی قوانین مربوط به انتخابات هستند

به گزارش خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی رئیس شورای نگهبان در نشست امروز با خبرنگاران با بیان اینکه این شورا روز چهارشنبه گذشته در دو نوبت صبح و بعدازظهر مصوبات مجلس درباره لایحه بودجه 98 را به صورت کلی بررسی کرده است، گفت: ما تنها توانستیم درباره کلیات بودجه که به صورت غیررسمی به دستمان رسیده بررسی و اظهارنظر کنیم و ان شاءالله این هفته شورای نگهبان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور اعلام کرده برخی نهاد‌های مختلف از جمله شورای نگهبان موافقت خود را با لایحه پالرمو اعلام کرده‌اند نظر شما نسبت به این موضوع چیست، اظهار کرد: فکر می‌کنم تسامحی در فرمایشات رئیس جمهور وجود داشته، زیرا لایحه پالرمو و CFT به دلیل وجود ایرادات به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و اکنون در حال بررسی است.

کدخدایی افزود: درباره لایحه پالرمو ایرادات شورای نگهبان مرتفع شده، اما اشکالات هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت باقی است که اکنون آن هم در حال بررسی است.

رئیس شورای نگهبان تأکید کرد: ایرادات ما درباره لایحه CFT هم در مجلس برطرف نشد و آن هم اکنون در مجمع تشخیص مصحلت نظام بررسی می‌شود.

وی در واکنش به اینکه برخی درباره این لوایح درخواست رفراندوم دارند، بیان کرد: هراسی از این موضوع وجود ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند بیان این مسئله موضوعیت ندارد و باید دید مجمع تشخیص مصلحت چه تصمیمی می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع هزینه انتخابات برای کاندیدا‌ها و همچنین بحث رجل سیاسی در لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار گرفته است، گفت: مجلس و دولت در حال بررسی قوانین مربوط به انتخابات هستند و امیدواریم موارد اصلاحی در مجلس مدنظر قرار بگیرد، البته اکنون در مراحل ابتدایی و احتمال بسیار بررسی لایحه جامع انتخابات به سال دیگر موکول می‌شود.

رئیس شورای نگهبان ادامه داد: مسائلی که مربوط به انتخابات بوده همچون بحث رجل سیاسی را شورای نگهبان انجام داده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عدم اقناع افکار عمومی درباره رد صلاحیت‌ها و همچنین نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌تواند در حضور مردم در انتخابات آتی تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون وظایفی دارد که به آن عمل می‌کند و مسائل را به صورت شفاف توضیح داده مگر آن که افرادی قانون را قبول نداشته باشند و بخواهند ایراد بگیرند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات چهره‌های اصلاح طلب نسبت به نظارت استصوابی و اینکه آیا اصلاح طلبان می‌توانند نشستی با شورا در این مورد داشته باشند، بیان کرد: ما از هر پیشنهادی فارغ از هر گروه و جناح استقبال می‌کنیم، همچنین جلساتی را به صورت جسته و گریخته با افراد داشته‌ایم که آنها می‌توانند خودشان در صورت صلاحدید اعلام کنند.

رئیس شورای نگهبان تأکید کرد: ما می‌توانیم حرف حسابی را بشنویم به شرط آنکه حسابی باشد، وقتی در سه نوبت صبح، ظهر و شب علیه شورا بیانیه می‌دهند، بنده تنها بر اساس یک توئیت کوتاه به تمام این انتقادات پاسخ دادم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی سه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس هم گفت: ۲۶ تیر ماه هر سه سال، حقوق‌دانان شورای نگهبان به مجلس معرفی می‌شوند.

وی در واکنش به درخواست برخی رسانه‌ها برای حضور در جلسات بررسی قوانین و نشست شورای نگهبان هم گفت: مشروح جلسات بررسی قوانین منتشر می‌شود و بعضا خبرنگاران و تصویربرداران از این جلسات عکس و فیلم‌هایی را تهیه می‌کنند، اما ما مانند مجلس الزامی به پخش جلسات به صورت زنده از رادیو نداریم، زیرا با توجه به صحبت درباره اشخاص نمی‌توان مسائل را به صورت آنلاین پخش کرد.

کدخدایی همچنین درباره لایحه جامع انتخابات هم بیان کرد: مدت‌هاست پیگیر این لایحه هستیم و کاش مجلس زودتر به فکر اصلاح قانون انتخابات می‌افتاد؛ اما امیدواریم با بررسی آن هرچه سریع‌تر این اصلاحیه به انتخابات آتی برسد.

رئیس شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه بر اساس لایحه جامع انتخابات، دولت در حقیقت انتخابات را دولتی کرده و نظارت را از شورای نگهبان به نحوی گرفته است، نظر شما نسبت به این موضوع چیست؟ گفت: هر طرح و لایحه‌ای تا زمانی که در مجلس بررسی و تصویب نشود در حقیقت یک پیشنهاد است و شورای نگهبان هم نمی‌تواند نسبت به آن اعلام نظر کند.

وی در واکنش به سوالی درباره اینکه اگر مجلس مصوب کند که نظارت استصوابی شورا حذف شود آیا شما با آن موافقت می‌کنید، بیان کرد: ما نمی‌توانیم پیش‌گویی کنیم و بعد هرچه که مجلس مصوب کند نسبت به آن اعلام نظر خواهیم کرد.

کدخدایی تأکید کرد: درباره تدوین لایحه جامع انتخابات، دولت هیچ گونه مشورتی با شورای نگهبان انجام نداده است.

رئیس شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما نسبت به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی چیست و آیا با قانون مغایرت دارد، گفت: برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است، اما تصمیم گیری درباره چگونگی برگزاری انتخابات بر عهده مجلس است اگرچه شورای نگهبان هم پیشنهادات خود را ارائه کرده است.

وی همچنین در واکنش به انتقادی درباره اینکه نظارت استصوابی نتوانسته فساد را در میان نمایندگان مجلس کاهش داده و برخی حضور این افراد را از چشم شورای نگهبان می‌بینند، بیان کرد: شورای نگهبان بر اساس قوانین در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شرایط حداقلی را دارد و با همین شرایط کاندیدا‌ها را بررسی می‌کند و مابقی انتخاب به رأی مردم و همچنین معرفی افراد از سوی جناح‌های سیاسی بازمی‌گردد.

کدخدایی تصریح کرد: جناح‌های سیاسی باید افراد لایق و بهتری را به شورای نگهبان و مردم معرفی کند.

رئیس شورای نگهبان درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران هم گفت: شورا بر اساس قانون تنها می‌تواند شکایت خود را از نمایندگان به هیئت نظارت بر آنها انجام دهد که اکنون هم این شکایت در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اکنون شورا‌های شهر دارای مشکلات بسیاری هستند و آیا بهتر نیست نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا هم بر عهده شورای نگهبان قرار گیرد، بیان کرد: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات شورا‌ها با شورای نگهبان نیست و ما هم مایل نیستیم و توان هم نداریم، اما پیشنهاد داده‌ایم تا یک سازمان مستقل برای انتخابات شورا‌های شهر و روستا تدوین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه