English

کدخدایی؛

مسوولان جوان گرایی را از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرند

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتصاب جوانان از سوی مقام معظم رهبری در سمت های حساس گفت: مسوولان جوان گرایی را از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرند.

مسوولان جوان گرایی را از رهبر معظم انقلاب یاد بگیرند

به گزارش خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی ظهر امروز در اولین همایش عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر در سالن اجتماعات اداره آموزش‌وپرورش فلاورجان اظهار کرد: نسل جوان آینده‌سازان کشور بوده که نیاز است در فعالیت‌های اجتماعی حضور پررنگ و مؤثری داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: رویکرد تمامی مسؤولان و در رأس آن، رهبر معظم انقلاب توجه به جوانان بوده که شاهد هستیم در همین یک سال اخیر  بسیاری از  جوانان توسط ایشان به مسؤولیت‌های مختلفی منتصب شدندکه نیاز است این نگاه در متولیان اجرایی کشور نیز تقویت شود.

وی با اشاره به موضوع عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر گفت: عدالت اجتماعی از جمله آرمان‌های بشری بوده که از دیرباز موردتوجه قرارگرفته است و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که اختصاص به جامعه فعلی ندارد.

کدخدایی ادامه داد: آنچه مردم به دنبال آن بوده‌اند موضوع مهم تحقق عدالت اجتماعی است که نهضت امام خمینی(ره) نیز در مقابل بی‌عدالتی‌ها در دوران منحوس رژیم پهلوی ایستادند و این نگاه را محور اصلی مباحث خود در سطوح مختلف قراردادند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: از نگاه صاحب‌نظران و فرهیختگان عدالت اجتماعی یک امر فطری بوده و هیچ‌گاه عدالت‌خواهی خاموش نخواهد شد و همواره زنده و پویا است و باگذشت زمان هم از چشم‌ها دور نخواهد شد.

وی تأکید کرد: در همه‌ی جوامع موضوع عدالت‌خواهی وجود دارد و آنچه در مذاهب و ادیان الهی به آن اهمیت داده‌شده  عدالت‌خواهی است که همواره از آن به‌عنوان مهم‌ترین موضوع صحبت به میان آمده است.

کدخدایی گفت: آرمانی که در نهضت شیعه وجود دارد و سال‌های متمادی است که منتظر آن است عدالت‌خواهی بوده که با حضور امام زمان (عج) به توفیق الهی این امر مهم تحقق خواهد یافت و سال‌ها انتظار در این مطالبه مهم به سر خواهد آمد.

سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرد: در آیات قرآن کریم در بسیاری از موارد  موضوع عدالت اجتماعی مطرح شده است که نیاز است هرچه بیش‌تر از گذشته این مفاهیم در سطوح مختلف جامعه تبیین  شود.

 وی در تبیین موضوع عدالت  عنوان کرد: این موضوع در سه بعد عدالت در رابطه با حاکمان و در اجرای امور و در عرف جامعه بحث خواهد شد که البته بیشتر زمانی که از عدالت صحبت به میان می‌آید توجهات به سمت‌وسوی دولت و حاکمان و مردم خواهد رفت درحالی‌که روابط اجتماعی افراد نیز باید مدنظر قرار گیرد.

کدخدایی اظهار کرد:  آن چیزی که در بحث حکومت در آموزه‌های اسلامی از آن یاد می‌شود آن است که حاکمان هم عادل باشند و امام عظیم‌الشأن نیز صریح به این موضوع اشاره‌کرده‌اند که حاکم اسلامی باید علم به احکام اسلامی و عدالت داشته باشد که اگر این دو شرط را داشته باشد می‌توان گفت آن حاکم  انسان عادلی است.

سخنگوی شورای گفت: در قانون اساسی بحث عدالت اجتماعی یک عنصر اصلی بوده و دیگر روابط نیز در چارچوب همین موضوع شکل‌گرفته است که در اصول مختلف به آن اشاره‌ شده  و فقهای شورای نگهبان نیز بر اساس همین موضوع منصوب خواهند شد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مؤمن نیز در سراسر زندگی شخصی و اجتماعی خود عدالت  را موضوع مهم زندگی خود قرار داده بود و این نگاه بزرگ در تمام ابعاد شخصیتی این عالم فرزانه وجود داشت و مؤثربود.

کدخدایی اضافه کرد: در مسیر تکمیل قانون اساسی که امام عظیم‌الشأن آن را هدایت کردند این فرآیند مهم وجود داشت که نباید از موضوع عدالت اجتماعی غافل شد و رابطه مردم با مردم نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در جامعه امروزی باید روابط حاکمان و دولت با مردم در یک چارچوب عادلانه تنظیم شود و قوانین و مقررات باید عادی جلوه شده تا نیازهای جامعه نیز برطرف شود.

وی بیان کرد: رفتاری که حاکمان با مردم‌دارند باید در یک چارچوب یکسان باشد و ازاین‌رو مشاهده می‌شود که  جایگاه ولی‌فقیه که برگرفته از آموزه‌های الهی است  نیز در برابر قانون همانند مردم بوده و رهبر معظم انقلاب هم در دفعات مختلف به این موضوع اشاره فرموده‌اند چراکه این جایگاه نیز برگرفته از تبیین اندیشه‌های الهی در قانون اساسی بوده  و در نگاه ایشان نیز وجود دارد.

کدخدایی اشاره کرد: در بعد فردی عدالت اجتماعی در خیلی از مسائل باید روابط فردی اصلاح شود و موضوعات اشتباهی که به اسم اسلام مطرح‌شده و منجر به تبعیض می‌شود باید مورد بازبینی قرار گیرد البته که احکام زنان و مردان در اسلام مشخص بوده و در ارتباط با این دست موضوعات نیز به‌خوبی احکام اسلامی به آن اشاره‌کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه عدالت اجتماعی وجود دارد مباحث اقتصادی بوده که نیاز است مورد توجه قرار گیرد و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این نحو مشاهده می‌شود که اگر بخواهیم یک حرکت اقتصادی مطلوب انجام دهیم باید به دنبال آن بود که محور عدالت موردتوجه ویژه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید در نگاه مسؤولان اجرایی هم عدالت مورد اهمیت قرار بگیرد که  مشکلات موجود در زمینه  مباحث اقتصادی به‌خوبی حل شود و شاهد برقراری عدالت اجتماعی مطلوب در تمامی آحاد جامعه و اقشار مختلف عملی شود.

کدخدایی تأکید کرد: اگر بخواهیم شرایط عدالت اجتماعی چگونه تحقق خواهد یافت باید فساد از جامعه از بین برود و امکانات و فرصت‌های برابر متناسب با جایگاه افراد مطرح شود و تبعیضی شکل نگیرد که تنظیم قوانین و مقرراتی است تا این‌گونه ابهامات را برطرف کند که در این موضوع جوانان به‌ویژه می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

وی در پایان با اشاره به موضوع بحران آب در استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید این مسأله جدی از طریق نگاه ملی حل شود و تنها نگرانی که وجود دارد این است که این موضوع وارد به  مسائل قومیتی شود که متولیان اجرایی نیاز است با دغدغه مندی برای برطرف کردن آن تلاش کنند ونگذارند باعث سوءاستفاده بدخواهان گردد.

در پایان  از برگزیدگان مقالات علمی توسط اداره ورزش و جوانان شهرستان فلاورجان و فرمانداری این شهرستان تقدیر به عمل آمد و با حضور سخنگوی شورای نگهبان، استاندار اصفهان، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و دیگر مسؤولان از تمبر یادبود اولین همایش عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر رونمایی به عمل آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه