English

بهرام قاسمی:

اروپایی ها در عمل نشان دادند در مقابل فشار آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند/تایید سفر هیات طالبان به تهران

سخنگوی وزارت خارجه گف: نکته قابل توجه اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام بود، اما در عمل نشان دادند در مقابل فشار آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند و نتوانستند در زمان مشخص تعهدات خود را اجرایی کنند.

اروپایی ها در عمل نشان دادند در مقابل فشار آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند/تایید سفر هیات طالبان به تهران

به گزارش خبرگزاری موج،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اظهارات مقامات وزارت خارجه مبنی بر مذاکرات مناسب با اروپا در حالی با گذشت دوماه از موعد گفته شده اقدام خاصی انجام نشده است، اظهار کرد: در مورد اس پی وی مذاکرات همچنان ادامه دارد و در جریان است، بنا بر خواست کشور‌ها باقی مانده در مذاکرات و تمایل آن‌ها برای حفظ برجام ، کشىور‌های مذکور متعهد شدند مذاکرات برای یافتن سازوکار مالی را انجام بدهند.

وی ادامه داد: در طول مذاکرات یکسری واقعیت‌ها خود را بیشتر نشان دادند، مواردی نظیر پیچیدگی سازوکار و دیگری فشار بیش اندازه بر کشور‌های اروپایی از جانب آمریکا ، مسائلی هستند که باعث شد مذاکرات زمان بر شود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام بود، اما در عمل نشان دادند در مقابل فشار آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند و نتوانستند در زمان مشخص تعهدات خود را اجرایی کنند. در نتیجه پیچیدگی سازوکار، ناتوانی اروپا و فشار آمریکا همچنین سیطره دلار موجب تاخیر در این امر شده است.

وی تاکید کرد: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و امیدواریم اروپا این آزمون را  پشت سربگذارد، زیرا عدم ایستادگی در برابر فشار‌های آمریکایی موجب فشار‌های بیشتر خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر سید عباس عراقچی به افغانستان گفت: سفر او در روز‌های آینده انجام می‌شود و قرار است در این سفر مباحث جدی نظیر همکاری‌های اقتصای مورد بحث قرار بگیرد، تاریخ آن تنظیم شده است. یکی از موضوعات دیگر که قرار است در دیدار های عراقچی بررسی شود  بحث سند راهبردی است، در کمیته‌ها هم چند موضوع مختلف باقی مانده که در چارچوب مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت و باید بگویم که در حال حاضر مقدمات نگارش سند راهبردی آغاز شده است.

سفر طالبان به تهران را تایید می‌کنم 

وی همچنین در رابطه با سفر هئیت طالبان به تهران که دیروز وارد ایران شده اند، خاطرنشان کرد:من سفر طالبان به تهران را تایید می‌کنم به طوری که بعد از سفر شمخانی دیروز هیئتی از طالبان در تهران بود و مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت خارجه داشتند و گفت وگو‌های مبسوطی در این مورد انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بابیان اینکه  نیمی از اراضی افغانستان در دست طالبان است، ادامه داد: این دیدارها با تمایل و طرح موضوع با دولت اشرف غنی و با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است و هدف اصلی آن یافتن راهکار و زمینه‌هایی برای کمک به گفت وگو‌هایی بین گرو‌های افغانستانی و پیشبرد روند صلح بوده است.

وی ادامه داد: ایران با توجه به پیشینه رابطه فرهنگی و تاریخی با افغانستان همچنین توجه به صلح این علاقه را داشت تا به این داستان (مذاکره با طالبان)  ورود کند و نقش اساسی خود را برای صلح ایفا کند، این امر الزاما به معنی هم سویی با این گروه نیست و مواضع ما شفاف است، اما با توجه به شرایط خطیر لازم بود گفت وگو‌ها انجام شود.

موضوع نفت در برابر غذا را رد می‌کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اس پی وی تنها در مورد کالاهای اساسی بوده و فروش نفت تنها محور این کانال مالی است. موضوع نفت در برابر غذا را رد می‌کنم، این سازوکار اگر هر چه زودتر تکمیل شود همه کالا‌ها و اقلام را در بر می‌گیرد و حوزه وسیعی از مبادلات را شامل خواهد شد، حتی می‌تواند نقطه اتکایی برای استفاده کشور‌های غیر اروپایی باشد ولی بحث نفت و در برابر غذا صحت ندارد.

قاسمی همچنین در مورد خروج نیرو‌های مستشاری ایران از عراق گفت: حضور مستشاری ما در این کشور به درخواست دولت عراق و به منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده است.

وی تاکید کرد: وضعیت عراق با تحولی جدی مواجه شده و اراضی تصرف شده آزاد شده اند درنتیجه این احساس بوجود آمد که نیازی به حضور مستشاری ایران در شرایط جدید نیست و توان نظامی دولت عراق کافی بوده و آنها می‌تواند با تروریست‌ها مبارزه کنند، اما اگر شرایط تغییر کند جمهوری اسلامی ایران با توجه به مواضعی که دارد می‌تواند کمک حال دولت عراق باشد.

سفر زیاد النخاله به تهران و گمانه زنی ها برای سفر اسماعیل هنیه به ایران گفت: ایران ارتباط مستمری را با مردم و گروه‌های فلسطینی داشته و این سفر هم در همین چارچوب بوده است، مذاکرات خوبی در تهران انجام شد و با توجه به مواضع ما در قبال رژیم صهیونیستی تبادل آراء  ادامه خواهد داشت. در مورد سفر اسماعیل هنیه هم باید بگویم که  اطلاعات را خواهم داد.

قاسمی درمورد اعزام ناو آمریکا به خلیج فارس و باقی ماندن ترامپ در عراق همچنین امکان انجام عملیات علیه ایران، گفت: سیاست‌های ترامپ در قبال منطقه روشن است، اما هر آنچه که در منطقه رخ می‌دهد قرار نیست با ایده آل‌های ترامپ هماهنگی داشته باشد. جملات ترامپ در سفرش به عراق قابل تامل است، او با اشاره به هزینه هفت هزار میلیاردی تاکید کردند که باید مخفیانه به عراق بیایند این صحبت و نوع سفر کلیشد واژه‌های جدیدی را تعریف می‌کند و دیری نخواهد پایید که آمریکا با هزینه بیش از هفت هزار میلیاردی همین سفر مخفیانه را هم نخواهند داشت.

سفر روحانی به روسیه و برگزاری نشست سه جانبه با روسیه و ترکیه سئوال دیگری بود که قاسمی در پاسخ به آن خاطرنشان کرد:مانشست‌های سه جانبه را  در دستور کار قرار داده ایم،  اما از ذکر جزییات آن پرهیز می‌کنم، اما اگر زمانش مشخص شود اطلاع رسانی انجام می شود.

وی همچنین در مورد معرفی دو سفیر زن و انتخاب سفرا در ترکیه و آلمان گفت: در این مورد مطلبی را ندارم، اما وزارت خارجه برای استفاده از ظرفیت بانوان گام بر می‌دارد و برای انتخاب سفرا اقدامات لازم را انجام داده ایم و مراحل انتخاب آن‌ها در حال نهایی شدن است و از با نوان هم به عنوان سفیر خواهیم داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با تغییر کابینه در عربستان و تحول در روابط ایران و عربستان، عنوان کرد: تغییرات در عربستان جدید نیست و در گذشته هم تغییرات وجود داشته، اما حساسیت این تغییرات امروز به تحولات منطقه باز می‌گردد که وضعیت جدیدی را برای عربستان ایجاد کرده است.

هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را حذف کند

وی ادامه داد: امیدوارم  وضعیت جدید در منطقه اعم از تحولات یمن و سوریه و تغییرات در عربستان بتواند نگاه واقع بینانه‌ای را برای دولت عربستان ایجاد کند و آن‌ها بدانند که هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را حذف کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: تحولات در سوریه و یمن نشان می‌دهد که دیگران نمی توانند با به کار گرفتن دلار‌های نفتی حاکمیت‌ها را تغییر بدهند، امیدوارم یک واقع بینی در منطقه و به خصوص برای عربستان شکل بگیرد تا همسویی در جهت برقراری ثبات در منطقه ایجاد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با سئوالی مبنی بر انفعال وزارت خارجه در حوزه منطقه‌ای و بهبود روابط دو جانبه با کشور‌های همسایه گفت: سیاست ایران نگاه عمیق به روابط با همسایگان و کشور‌های پیرامونی خواهد بود، روابط با همسایگان را نباید در تعداد سفر‌ها جست و جو کرد.

وی ادامه داد: میزان تبادلات هیات بین ما و کشور‌های همسایه زیاد است و در وضعیت مناسبی قرار داریم، هیچگاه تاکنون روابطی تا این حد عمیق با همسایگان نداشته ایم. قطعا با توجه به ظرفیت‌های منطقه می‌توانیم گام‌های بلندی را برای تعمیق روابط برداشته و همکاری‌های بیشتر را در دستور کار قرار بدهیم.

قاسمی همچنین در مورد دستور کار نشست آینده روند آستانه توضیح داد: نشست آستانه تا رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده به کار خود ادامه خواهد داد. مسائل مختلفی  مانند  تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی باقی مانده است، اما فکر می‌کنم موضوعات زیادی وجود دارد تا در نشست آستانه مورد بررسی قرار گیرد.

سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به برزیل و انتقال سفارت این کشور به قدس هم موضوع دیگری بود که سخنگو در رابطه با آن افزود: انتقال سفارت اقدام قابل سرزنشی است که کمکی به صلح و احقاق حقوق مردم فلسطین نخواهد کرد و تنها زمینه را برای گسترش بیشتر ناامنی ها فراهم می‌کند.همچنین باید بگویم که از دیر باز روابط گسترده‌ای با برزیل داشته و  آنرا ادامه خواهیم داد.

وی درمورد اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا و دور زدن تحریم‌ها با اتکا به آن عنوان کرد: اگر این سازوکار به مرحله اجرا برسد، بله این امکان وجود دارد.

قاسمی همچنین در مورد بازگشت سفارتخانه‌ها به سوریه و موضع ایران در این مورد خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما مهم است حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، این اهداف محقق شده و سوریه باید بتواند به عنوان کشوری مستقل روابط خارجی خود را داشته باشد و این بازگشت‌ها مورد استقبال ما است، همچنین از بازگشت سایر سفارت به سوریه که توانسته اقتدار خود را نشان داده استقبال می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه