English

ظریف در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین:

سیاست آمریکا در منطقه سیاست خطرناکی است/ برای هر شرایطی آماده هستیم

وزیر امور خارجه در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه هم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که آمریکایی‌ها چه برنامه‌ای دارند آن چه برای ما مهم است، این است که سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست خطرناکی است که باید این عوض شود.

سیاست آمریکا در منطقه سیاست خطرناکی است/ برای هر شرایطی آماده هستیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلویزیونی با شبکه فونیکس چین که جمعه شب از این شبکه پخش شد، با اشاره به حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس گفت: حضور ناو آمریکا در خلیج فارس بیش از آن که اثر مثبت داشته باشد، در واقع ایجاد تنش و تشنج می‌کند و هر وقت آمریکایی‌ها حضورشان را در خلیج فارس افزایش داده اند همه کشور‌های خلیج فارس با خطراتی مواجه شده اند.

او افزود: ایران کشور قدرتمندی است و می‌تواند از منافع خود دفاع کند و این منطقه است که امکان دارد از حضور آمریکا، ضرر کند و بعید می‌دانم آمریکایی‌ها شرایط برای تهدید ایران را داشته باشند.

وی در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه هم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که آمریکایی‌ها چه برنامه‌ای دارند آن چه برای ما مهم است، این است که سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست خطرناکی است که باید این عوض شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد چالش‌های پیش رو میان ایران و آمریکا گفت: شرایط و روابط به همین حالت چالشی ادامه خواهد یافت و بعید می‌دانم آمریکایی‌ها به رغم همه تصمیم گیری‌های نابخردانه‌ای که داشته اند، تصمیم بر تشدید این حالت در روابط خود با ایران بگیرند.

ظریف گفت: ما برای هر شرایطی آماده هستیم و مردم ایران نشان داده اند با جدیت از کشورشان دفاع می‌کنند، دنبال درگیری نیستیم و بعید می‌دانم کس دیگری هم دنبال درگیری باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سئوال که تحلیلگران چینی معتقدهستند ایران بعد از شش ماه چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، گفت: فکر می‌کنم تحلیلگران چینی بعد از شش ماه، تحلیلشان را عوض می‌کنند.

آمریکایی ها خودشان باید به مذاکره برگردند

ظریف اضافه کرد: ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، طرفی که از مذاکره خارج شد، ایران نبود، آمریکایی‌ها تا هشت ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند، ولی آن را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که آمریکا چاره‌ای ندارد جز این که تصمیم خود را عوض کند.

آمریکا نمی‌تواند جلو صادرات ایران را بگیرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکا نمی‌تواند جلو صادرات نفت ایران را بگیرد و اگر بخواهد جلو صادرات ما را بگیرد، مجبور است وارد سیاست‌هایی شود که دنیا را به آشوب خواهد کشاند.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید آمریکا از آن خارج می‌شود چکار می‌کردید؟ گفت: اگر به سه سال قبل بر می‌گشتیم حتما سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم.

ظریف ادامه داد:، اما اینطور نیست که سه سال پیش، پیش بینی احتمال امروز را نداشتیم، ولی آیا این که می‌شد به یک توافق بهتر از توافق فعلی رسید به نظر من دشوار بود.

او تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم اولا که بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود می‌داشت و اگر هم بتوانیم به توافق برسیم چیزی شبیه توافق سه سال پیش می‌بود.

ظریف در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که مدیر «هواوی» به خاطر معامله با ایران بازداشت شده است، تاکید کرد: بازداشت مدیر هواوی در کانادا قبل از این که بر ایران تاثیر بگذارد بر جهان تاثیر خواهد گذاشت، زیرا کانادا فردی را بازداشت کرده که کاری غیر قانونی انجام نداده است.

آمریکا قصد دارد قانون جنگل را حاکم کند

به گفته وی کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند غیر قانونی است، این که می‌گویند نباید کسی با ایران معامله کند امری غیرقانونی است و این در واقع خلاف قطعنامه شورای امنیت است، آمریکا در واقع با این اقداماتش قصد دارد «قانون جنگل» را حاکم کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: من از این رفتار دولت کانادا به عنوان یک دولت مستقل تعجب می‌کنم که اینگونه خود را بازیچه دست آمریکایی‌ها کرده و یک شخصیت محترم و اثرگذار را با دستور واشنگتن بازداشت کرده است.

ظریف ادامه داد: بعضی اوقات آدم فکر می‌کند برخی رقابت‌های تجاری هم پشت این گونه اقدامات است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: این که آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند معاون شرکت هواوی را دستگیری کنند، نشان دهنده میزان انزوای آن‌ها در جهان است اینکه کشوری بخواهد در جامعه بین المللی قلدری کند و به دیگران زور بگوید نشان می‌دهد آن کشور شرایط خیلی مناسبی در جهان ندارد.

ظریف تصریح کرد اعتقاد دارم سایر کشور‌ها مانند کشور بزرگ چین باید با این حرکت‌های آمریکا، نه به خطر ایران بلکه به خاطر آینده روابط خود و روابط بین الملل، برخورد جدی داشته باشند.

اروپا مهمترین طرف تجاری ما نیست

ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت ساز و کار مالی اروپا با ایران تاکید کرد سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست مهمترین طرف تجاری ما چین، روسیه و همسایگان ما هستند ما با این کشور‌ها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده ایم.

او گفت: البته ما به دنبال این نیستیم که با کشور‌های اروپایی ارتباط نداشته باشیم معتقدیم کشور‌های اروپایی نیز مانند چین و روسیه باید وظایف خود را در برابر برجام نشان دهند و اگر این کار را نکنند بیانگر این است که اروپا نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی برای دنیا باشد.

نمی‌خواهیم روابطمان را با دنیا به هم بزنیم

ظریف تاکید کرد با این حال ما نمی‌خواهیم روابطمان را با دنیا به هم بزنیم و روابط را با کشور‌های همسایه و چین و روسیه ادامه خواهیم داد.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: اروپایی‌ها هم به ما گفتند که به رغم مخالفت‌های آمریکا مشغول کار روی «ساز و کار مالی» هستند، ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و اکنون هم منتظر نیستیم.

فرزندانم در ایران هستند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد زمزمه اخراج فرزندان مقامات ایران که در آمریکا ساکن هستند گفت: فرزندان تعداد محدودی از مقامات ایرانی در آمریکا هستند که آن‌ها هم شخصا و بر اساس شرایط زندگی و کارشان این تصمیم را اتخاذ کرده اند.

او ادامه داد: خوشحالم که فرزندانم در ایران هستند؛ دوری از خانواده شرایط خوبی نیست در جوانی مجبور بودم قبل از انقلاب دور از خانواده باشم و این مشکل را کاملا احساس می‌کنم، بنابراین احساس نمی‌کنم کسی از این تصمیم آمریکا ناراحت شود.

 همکاری ما با چین بیشتر از گذشته خواهد بود

ظریف ادامه داد: توقعی که از دوستان چینی داریم این است وقتی آمریکایی‌ها از سیاست قلدری استفاده می‌کنند دوستان چینی ما نسبت به روابط دیرینه تاریخی با ایران توجه داشته باشند.
او ادامه داد: به تصمیم‌های دولت چین احترام می‌گذاریم و همکاری بسیار خوبی هم با پکن داریم و معتقدم این همکاری بیشتر از گذشته ادامه خواهد یافت.
به گفته ظریف، دولت‌های ایران و چین در کنار دولت‌های دیگر باید به آمریکا نشان دهند که دنیای امروز دنیای آمریکا یا غرب نیست واقعیت این است که دیگر نه غرب مرکز عالم است و نه همه تصمیمات عالم در غرب گرفته می‌شود.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که اکنون چین بزرگترین بازیگر اقتصادی جهان است تاکید کرد تبدیل چین به دومین تامین کننده بودجه سازمان ملل نشان دهنده نقش محوری منطقه و اهمیت چین در آینده دنیا است.
وی گفت: به نظر من نقش چین خیلی مثبت و سازنده است، به خصوص برای ایران آن هم با توجه به نزدیکی سیاست‌های اصولی ایران و چین.

ایران شریک قابل اعتماد چین است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت و مردم چین می‌دانند ایران یک شریک قابل اعتمادی است، ایرانی‌ها هیچ وقت تامین انرژی برای چین را با ملاحظات سیاسی آمیخته نمی‌کنند.

به گفته وی چین برای ما یک دوست قابل اعتماد است و می‌خواهم چینی‌ها هم اطمینان داشته باشند که علاقه ایران به چین یک علاقه راهبردی است نه تاکتیکی و مقطعی.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی