English

کمالوندی:

صالحی مذاکره خصوصی با لاسینا زربو انجام نداده است/ تاکنون ۱۸۳ کشور کنوانسیون "سی تی بی تی" را به امضا رسانده‌اند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اینکه گفته می‌شود رییس سازمان انرژی اتمی دیداری خصوصی با لاسینا زربو داشته و توافقی انجام داده است، صحت ندارد.

صالحی مذاکره  خصوصی با لاسینا زربو انجام نداده است/ تاکنون ۱۸۳ کشور کنوانسیون "سی تی بی تی" را به امضا رسانده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج، با توجه به خبر منتشر شده امروز مبنی بر اینکه در اواخر مرداد ماه امسال علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با لاسینا زربو، دبیر اجرایی معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای دیدار کرده که این موضوع رسانه‌ای نشده است؛ در حالی که زربو در توئیتی از این دیدار پرده برداشته و نوشته است که «درباره تکمیل سیستم نظارت بین‌المللی با او (صالحی) صحبت کرده است. »

بهروز کمالوندی سخنگوی انرژی اتمی گفتگویی این دیدار را تایید کرد.

بهروز کمالوندی گفت: آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در شهویور ماه امسال نه در مردادماه، در سفری که به وین داشتند در حاشیه بازدید از ایستگاه و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی (سی تی بی تی) داشت که از کشورهای دیگر هم هیئت‌های مختلف هم حضور داشتند و هیچ مذاکرات و ملاقات خصوصی انجام نشده است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود آقای صالحی دیداری خصوصی با لاسینا زربو داشته و توافقی انجام داده است، صحت ندارد.

 سی تی بی تی چیست؟

کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به "سی تی بی تی" در۲۰ شهریور ۱۳۷۵ مصادف با ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۶ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس اعضاء قرار گرفت.

این پیمان، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

در حال حاضر۳۳۷  ایستگاه  و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی در ۸۹ کشور جهان مستقر هستند که به صورت دقیق  معیارهای مدنظر کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی  در مناطق مختلف جهان را جمع‌آوری و به وین(مقر سی تی بی تی) ارسال می کنند تا به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تاکنون ۱۸۳ کشور کنوانسیون "سی تی بی تی" را به امضا رسانده‌اند و ۱۶۴ کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانونگذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه