English

وزیر علوم در مجلس:

وزارت علوم مصوبات مجلس را در کارگروه‌های تخصصی برای اجرا دنبال می‌کند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه این وزارتخانه مصوبات مجلس را در کارگروه‌های تخصصی برای اجرا دنبال می‌کند، گفت: اهتمام لازم را برای استفاده از اساتید جوان در مجموعه‌های داخل استان و منطقه به کار گرفتیم تا از ظرفیت آنها به بهترین شکل استفاده شود.

وزارت علوم مصوبات مجلس را در کارگروه‌های تخصصی برای اجرا دنبال می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به سوال مشترک نادر قاضی پور و محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه و تبریز مبنی بر اینکه چرا در سطح بندی و اجرای برنامه‌ آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها محلی اعلام کردید، پاسخ داد.

وی در توضیح گفت: بر اساس قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر اسفند ۹۴ وزارت علوم موظف به ساماندهی آموزش کشور شد. این بحث از سال ۹۵ به طور جدی آغاز شد. در قالب چند عنوان و راهبرد موضوع ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها پیگیری شد که بر اساس آن چندین آیین نامه اجرایی نوشته شد. از جمله اینکه برای مناطق مختلف کشور در آموزش عالی بسته‌بندی و منطقه‌بندی انجام شود.

غلامی ادامه داد: علاوه بر آن به عنوان هدایت آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور مقرر شد به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه و محلی تحت عنوان ماموریت‌گرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حرکت کنند. وزارت علوم در کارگروه‌های تخصصی متعدد در حوزه‌های مناطق مختلف دانشگاه‌ها، گروه‌های خاصی را قرار داد تا این تکالیف را به عنوان ماموریت‌های علمی و تحقیقاتی تعریف شده پیگیری کند.

وزیر علوم با بیان اینکه تکالیف دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌هایشان تعیین شده است، افزود: در این راستا برای دانشگاه‌های بزرگ ماموریت‌های بین‌المللی ذکر شده است. البته این بدان معنا نیست که آنها تکلیف منطقه‌ای و محلی ندارند. هر دانشگاه ظرفیت و توان علمی برای انجام تکالیف منطقه‌ای و بین‌المللی داشته که وزارت علوم از آن حمایت می‌کنند کمااینکه در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاه‌های کوچک با ماموریت‌های محلی هم تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر دانشگاه ماموریت‌های محلی خود را دارد بدان معنا که انتظار از دانشگاه‌ها آن است که در محل استقرار خود نسبت به حل مسائل و مشکلات مبتلابه در آن منطقه تاثیرگذار باشد. طبیعتا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، تحصیلات تکمیلی لازم برای حل مشکلات منطقه و محل را دارند. ما تلاش کردیم در دانشگاه‌های کوچک از اساتید جوان، نخبه و دانشمند استفاده کنیم تا نسبت به حل مسائل اهتمام ورزند. ما از این ظرفیت استفاده کردیم کما اینکه نمونه‌های دیگری در حل مسائل و مشکلات به دانشگاه‌ها سپرده شد.

وزیر علوم ادامه داد: ماموریت‌های محلی داده شده به دانشگاه‌ها به آن معنا نیست که رشد و توسعه آن دانشگاه محدود شود. ما از ظرفیت‌های دانشگاه به بهترین شکل استفاده می‌کنیم.

وزیر علوم در بخش دوم صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه این وزارتخانه مصوبات مجلس را در کارگروه‌های تخصصی برای اجرا دنبال می‌کند، گفت: ما حداقل یک سال اول را به بررسی چگونگی اجرای این مصوبه پرداختیم. اهتمام لازم را برای استفاده از اساتید جوان در مجموعه‌های داخل استان و منطقه به کار گرفتیم تا از ظرفیت آنها به بهترین شکل استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید کمک کنیم تا از ظرفیت دانشگاه‌های کوچک و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل منطقه استفاده شود. البته وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای محدودیتی ندارد. در دانشگاه‌ها توان پذیرش دانشجو ایجاد شده کما اینکه شورای گسترش با نگاه حمایتی به دانشگاه‌های کوچک و دوردست مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجو را می‌دهد. لذا محلی تعریف کردن یک دانشگاه به معنای آن نیست که پذیرش دانشجو در سراسر کشور نداشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه