English

وزارت علوم پیگیر بازنگری در آموزش عالی

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دولت و وزارت علوم به دلیل دغدغه اشتغال معتقد به بازنگری در آموزش عالی است و تاکید داریم نگاه ها مقاطع کاردانی و مهارت آموزی بازگردد.

وزارت علوم پیگیر بازنگری در آموزش عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، منصور غلامی امروز در دانشکده شریعتی که میزبان اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشگاه های سراسر کشور دانشگاه فنی و حرفه ای بود گفت: ما در شرایط فعلی با چالش اشتغال به ویژه در بخش تحصیل کرده ها روبرو هستیم و اشکالی که وجود دارد بی توجهی ما در دوره ای به مقطع کاردانی بود. در واقع سیر صعودی مدارج دانشگاهی باعث شد قبل از اینکه  کاردانی به اشتغال وارد شود آنها را به سمت مدارج بالاتر هدایت کردیم.

او با بیان اینکه بار دیگر باید آموزش مهارتی را تقویت کنیم افزود: رفع نقص در هر مرحله نیاز برنامه ریزی است هرچند نمی‌شود آنچه که از جوی رفته را به جوی برگردانیم اما تبیین شرایط به اصلاح مسیر کمک می کند هرچند  در هیچ مقطعی جلوی ادامه تحصیل را نخواهیم گرفت و معقول نیست.

غلامی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت علوم با توجه به مقوله اشتغال بازنگری در آموزش عالی را ضروری دیده است اظهار کرد: در وزارت علوم، مهارت آموزی را کمکی برای اشتغال نوآموزان می دانیم و با توجه به اینکه در بازدیدی که از دانشگاه فنی و حرفه ای داشته ام دریافتم که این مجموعه ظرفیت مناسبی در اشتغال موثر و پایدار دارد مهارت آموزی باید به عنوان یک برنامه اصلی در وزارت علوم دیده شود و برای آن تلاش کرد. از این رو باید دانشکده فنی و حرفه ای در سطح جامعه معرفی شود و آینده این مسیر تبیین شود به ویژه در شرایط کنونی که خانواده ها کمی نگران اشتغال فرزندانشان شده اند. 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برای دستیابی به هدف باید با نهادهای دیگر به ویژه سازمان برنامه و بودجه هماهنگی شود تصریح کرد:در دانشگاه های علمی و کاربردی برنامه ساماندهی را دنبال می کنیم زیرا وابسته به نهادهای بودند که وظیفه آنها آموزش نبود و در برخی موارد از مسیر آموزش منحرف شده بودند. حال با توجه به ظرفیت های فیزیکی که در سراسر کشور وجود دارد باید از فضا به درستی استفاده کنیم. هرچند دو سال گذشته در وزارت علوم طرح ساماندهی دنبال شده که از توسعه فیزیکی مراکز آموزشی جلوگیری شود.

او با بیان اینکه تصور بر این است که دانشگاه مسئولیتی برای اشتغال ندارد اما از نظر اخلاقی و دغدغه مای باید برنامه ای برای اشتغال داشته باشیم گفت: با توجه به اهمیت اشتغالزایی و توجه دانشگاه ها به این مقوله «طرح مهارت در حین تحصیل »برای دانشجویان اجرا شده و ادامه دارد این طرح به ویژه برای دانشکده های علوم انسانی اهمیت بالایی دارد زیرا فارغ التحصیلان نمی دانند تجربه تحصیلی آنها در چه مشاغلی می تواند مفید باشد بنابراین محوریت خاصی برای دانشگاه فنی و حرفه ای داریم تعریف می کنیم. به همین دلیل روی این دانشگاه حساب می کنیم تا توفیقات بیشتری بدست آید و خواستار معرفی بهتر فنی و حرفه ای هستم تا نگاه ها را به آن برگردانیم زیرا ما در آینده نه چندان دور باید از اتکای نفت جدا شویم و بیشتر به فناوری و اقتصادی متکی شویم که از سوی همین جوانان ایجاد می شود.     

2 راهکار برای عبور از بی فایدگی سرمایه انسانی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: برای عبور از بی فایدگی سرمایه انسانی باید علاوه بر اصلاحات اقتصادی باید روی مهارت آموزی در آموزش عالی تاکید شود

ابراهیم صالحی عمران در اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشگاه های سراسر کشور گفت: آموزش عالی در کشور توسعه یافته که براساس نگرش مثبتی بوده که در دو قسمت عرضه و تقاضا نشات می گرفت. نخست اینکه با تشکیل دولت دانشگاه تهران شکل گرفت و به آن نوعی نگرش دولت سازی وجود دارد و از طرف دیگر در بخش عرضه آموزش عالی این تفکر وجود داشت که راه توسعه بازسازی کشور در آموزش عالی است و این مسئله در دوران سازندگی نیز دیدیم.

 صالحی عمران افزود: چون پایه و اساس آموزش عالی نیروی انسانی است  در سال های اخیر دچار سستی شده است که در سطح جهانی بررسی های انجام شد که آموزش به تنهایی نوعی بی فایدگی سرمایه انسانی ایجاد می کند. 

او با اشاره به اینکه چالش بی فایدگی نیروی انسانی در جامعه ایران نیز وجود دارد اظهار کرد: از آنجایی که از نظر شاخص سرمایه انسانی رتبه ایران در سطح جهان 130 است که جایگاه خوبی نیست و باید روند اصلاحی را در دو بخش دنبال کرد.

او درباره راهکارهای عبور از بی فایدگی سرمایه انسانی در کشور گفت: باید توجه داشت که بخشی از ناکارآمدی نیازمند اصلاح شاخص های اقتصادی در کشور است.همچنین توسعه آموزش مهارتی راهکار دیگری برای جلوگیری از بیماری تحصیلکرده ها است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه با بیان اینکه در حال حاضر فارغ التحصیلان دنبال استخدام در دولت هستند گفت: باید روی آموزش مهارتی تاکید شود امروز دانشگاه فنی و حرفه ای با 174 دانشکده و 5 هزار پرسنل بزرگترین دانشگاه کشور است. درواقع 52 آموزشگاه دختران، 103 آموزشگاه پسران و 4 آموزشگاه مختلط در 150 رشته دارد و بیشتر روی فنی و مهندسی تمرکز کرده است و 50 درصد به فضای کارگاهی اختصاص داده شده است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه بخش خصوصی چندان به آموزش مهارتی و مهندسی نمی پردازد گفت:در یک دوره ریاست جمهوری آمریکا به کنگره اعلام کرده بود کشور دارد از چین عقب می ماند از این رو پیشنهاد کرده بود که آموزش های مهارتی رایگان شود در چنین  شرایطی از اقتصاد چین با فاصله زیاد پیش خواهد  افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی