English

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

ضرورت توجه مسوولان به دانشگاه‌ها برای کنترل بهتر محیط زیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه مدیران کشور برای حل مسائل از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده نمی‌کنند.

ضرورت توجه مسوولان به دانشگاه‌ها برای کنترل بهتر محیط زیست

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، منصور غلامی در مشهد گفت: متاسفانه مدیران کشور برای حل مسائل از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده نمی‌کنند.

وی پیش از ظهر امروز در اولین فن بازار سبز ملی ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: این نشست به این معنی است که مطلب و موضوع به صورت جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار داده، نگرانی‌هایی که دنیا را درگیر کرده، نگرانی‌های محیط زیست بوده است که بخشی به دلیل منفعت‌گرایی‌ها و استعمارگرایی‌ها دست به دست یکدیگر قرار داده‌اند که کره زمین را دچار و تگنای جدی قرار داده است که آثار آن را در همه جا می‌بینیم.

غلامی افزود: همه باور داریم که زمین متعلق به تمام موجودات زنده است و فرسایشی که ایجاد می‌شود، عامل آن انسان‌ها هستند و انسان‌ها با اقتدارگرایی که دارند، سهم تمام زمین را مصرف و تلف می‌کنند. 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: زمانی که موضوع محیط سبز، مدیریت سبز، زمین سبز و هر عنوانی که ذیل سبز بیان می‌شود و تمام اجزای اکوسیستم را در بر می‌گیرد و این نشست توجه به آثار بحرانی مشکلات به‌وجود آمده در محیط زیست شکل گرفته است و چند سالی در کشور به‌خصوص محیط‌های دانشگاهی مورد توجه مسائل مدیریتی قرار گرفته است.

غلامی گفت: در سطح جهانی می‌بینیم که برخوردهای دوگانه‌ای با این مسائل شکل گرفته است و عموما آنهایی که احساس قدرت و ثروت می‌کنند، کمتر احساس نگرانی می‌کنند، در حالی که این دولت‌ها بیشتر در معرض خطر هستند، دولت‌هایی که تعهدهای بین‌الملی خود را عمل نمی‌کنند و دولت‌های کوچک مشکلات‌شان درونی است.   

ضرورت توجه مسوولان به دانشگاه‌ها برای کنترل بهتر محیط زیست

وی تصریح کرد: طبعا دانشگاه‌ها به عنوان بخش اندیشه‌ورز جامعه جزو محیط‌هایی هستند که انتظار می‌رود که علاوه بر واکنش بر اتفاقات رخ داده، فکر و اندیشه داشته باشند و راهکارهای علمی کنترل، مدیریت و رفع این معضلات را به جامعه نشان دهند و در سال‌های اخیر حرکت‌های مردمی در کنترل و حفاظت از محیط زیست در دنیا و کشور ما پررنگ‌تر شده است.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به مصیبت‌های محیط زیست فکر کنیم، مطلب بنویسیم و در مجلات منتشر کنیم، بخشی از کار است، اما اگر به این بخش‌ها اکتفا شود، زندانی کردن دستاوردها، فکرها و یافته‌های عملی و دور از دسترس قرار داشتن آنها است و تصور اینکه تمام افراد به این منابع دسترسی پیدا کنند، تصوری است که در واقعیت محقق نمی‌شود.  

غلامی اظهار کرد: انتشار و همه‌گیر کردن ایده‌ها، نظرات، راهبردها و پیشنهادات جزو اقداماتی است که دانشمندان و پژوهشگران از طریق رشته‌ها، دانشجویان و انجمن‌های علمی باید انجام دهند تا این حرکت علمی همه‌گیر شود، چراکه در کنترل محیط زیست که تمام اجزای مدیریت سبز را شامل می‌شود، سهمی داشته باشیم.

وی بیان کرد: متاسفانه مدیران ما با اینکه خود تحصیل کرده دانشگاه هستند، در سطح جامعه رویکرد آنها برای حل مسائل از طریق دانشگاه نیست.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اینکه سهم دانشگاه‌ها در هزینه‌ها و اعتبارات از منابع عمومی در حد انتظار نیست، به این دلیل است که احساس نیاز به دانشگاه‌ها نمی‌شود و نقدی که به جامعه دانشگاهی بوده، این است که بیش از اندازه وابسته به منابع مالی دولت هستیم.

غلامی تاکید کرد: دانشگاه‌ها مکانی هستند که برای حل مسائل باید مراجعه کرد و بیش از این دور ماندن و متکی بودن به جلسات و شوراهای اجرایی بودن به خصوص در حل مسائل و مشکلات بزرگ ملی و بین‌المللی به خصوص مسائل زیست محیطی کشور را تهدید می‌کند باید از طریق دانشگاه‌ها صورت گیرد. 

وی اضافه کرد: ما در سطح جامعه نیز نیاز داریم که دانش مردم را در  باب اهمیت حفاظت از محیط زیست و توجه به اطراف همراه با توجه به راهکارهایی برای حذف مشکلات زیست محیطی باید ایجاد کرده و به طور روزمره تکرار کنیم، کنترل بسیاری از مسائل و مشکلات در زندگی ما سخت نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه