English

آیت الله مصباح یزد

امام حکمفرمایی عدالت در جامعه را مبنا انقلاب اسلامی قرار می داد

آیت الله مصباح یزد گفت: قدرت حقیقی و کمال حقیقی کیست و چگونه باید آن را به دست آورد مبنای اختلاف مکتب هاست و اینکه رشد انسانی واقعی چیست سوالی است که باید شما اساتید دانشگاه به آن پاسخ دهید که آیا این علوم و همچنین دروس طلبگی ما وسیله رسیدن به کمال است؟ امام رحمت الله حکمفرمایی عدالت در جامعه را مبنا قرار می داد و متدینین وجود مقدس امام عصر را مبنا می دانند و امام فرمودند که عدالت هم وسیله است و هدف معرفت تبارک الله است.

امام حکمفرمایی عدالت در جامعه را مبنا انقلاب اسلامی قرار می داد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، آیت الله مصباح یزدی در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید و آغاز دوره تمدنی اسلامی گفت: خدای متعال را شکر می کنیم که امروز در خدمت اساتید انقلابی هستم و به نظر می رسید با توجه به اینکه این جلسه توسط بسیج اساتید تشکیل شده و دو کار معنوی بسیج مستضعفین در این واژه است که حرکتی فراگیر و با سرعت و شتاب است.

وی افزود: ابتدا بسیج فقط از نیروهائی بود که در جبهه شرکت می کردند و کم کم این مسئولیت ابعاد گسترده پیدا کرد و کثرت یافت و بسیج در ابعاد غیر نظامی و تولید وسعت یافت و اختصاص به گروه خاص نبودند و سایر نیازهای اجتماعی را شامل شد.

آیت الله مصباح یزدی در بخشی از سخنانش به توسعه بسیج در سایر اقشار اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسئولیت های اجتماعی بیشتری را عهده دار شدند و این حرکت در طول چند دهه تحولاتی را ایجاد کرد و مانند تحولات اجتماعی رشد کرد.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل بسیج چیست؟ ابتدا دفاع نظامی اولین هدف بود و در توسعه یافتگی به حوزه های علمی رسید که مورد هجمه دشمن بود.

آیت الله مصباح یزدی به ویژگی منحصر به فرد اسلامی بودن انقلاب پرداخت و بیان کرد: انقلاب ما بر خلاف انقلاب های دیگر با ویژگی اسلامی که متمایز از سایر انقلاب هاست و برداشت های متعددی از جمهوریت و اسلامیت وجود داشت و قید اسلام را با دیدگاه های مختلف تعریف می کردند در حالیکه تمام اصرار بر جمهوری اسلامی بدون کسری در کلمه و یا افزودن واژه داشت و هر انسانی به طور فطری طالب کمال است.

وی ادامه داد: اینکه قدرت حقیقی و کمال حقیقی کیست و چگونه باید آن را به دست آورد مبنای اختلاف مکتب هاست و اینکه رشد انسانی واقعی چیست سوالی است که باید شما اساتید دانشگاه به آن پاسخ دهید که آیا این علوم و همچنین دروس طلبگی ما وسیله رسیدن به کمال است؟ امام رحمت الله حکمفرمایی عدالت در جامعه را مبنا قرار می داد و متدینین وجود مقدس امام عصر را مبنا می دانند و امام فرمودند که عدالت هم وسیله است و هدف معرفت تبارک الله است.

آیت الله مصباح یزدی در همین رابطه خاطر نشان کرد: گروه هایی با معرفت به موارد حقیقی در عمل به دانسته های خود عمل نمی کنند مانند پزشکانی که خود سیگار می کشند و دانستن آنها مشکل را حل نمی کند و اراده و ارزش و تعهد هم مفاهیم آشنایی است و باید عنصری باشد که دانستن را با خواستن تکمیل کند.

آیت الله مصباح یزدی نقش اساتید در توسعه اجتماعی را مهم برشمرد و افزود: باید شرایطی ایجاد کنیم که جوانان امور درست را درک کنند و این کافی نیست باید شرایط نا مطلوب را هم از جامعه دفع کنیم که اینها مانع رشد عوامل اثباتی است.

وی در بخشی از سخنانش، تصریح کرد: کسانیکه از ابتدا به مسائل روحی و خدایی اهمیت نمی دادند و قضاوت سوئی هم نمی کردند و از اینجا یک مرحله بالاتر می رفتند که شک می کردند علم آنها قد نداد و تا آخرت علمی پیدا نکردند و گروهی در حد بی علمی باقی نماندند و یک قطره پیشرفت کردند.

استاد فلسفه اسلامی افزود: برخی از منکران وجود الهی با آنها که باور دارند مبارزه می کنند و در صدد خفه کردن ندای اطراف خود هستند و این آفت های نداشتم معرفت است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در بعد تزکیه باید شرایط متناسب با فراگیران مختلف فراهم شود و استعداد افراد سنجیده شود و در آموزش و پرورش توجه شود.

وی افزود: افرادی هستند که هر چه برای آنها زحمت بکشید فایده ندارد اما همه اینطور نیستند و بر عکس کسانی حاضرند برای رشد معنوی خود متحمل هر زحمتی بشوند و جامعه از استعدادهای متفاوتی تشکیل شده و مربیرباید متناسب با استعداد افراد را رشد دهد و این مهم بر عهده دانشگاه است.

بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: مسئولیت روشنگری همیشه بر عهده قشر فرهیخته جامعه است و هر کسی که نعمت بیشتری دارد مسئولیت بیشتری دارد.

آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: تکلیف در برابر نعمت است در هر زمینه ای چه مادی و چه معنوی و تکالیف دینی هم به همین شکل تناسب وجود دارد.

وی با طرح این مطلب که شغل استادی نعمتی است، افزود: در هر جامعه ای اساتید تکلیف سنگینی دارند و این اصل همیشه ثابت است و تناسب نعمت و تکلیف وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به آموزش های نظامی اجباری در عموم کشورهای پرداخت و گفت: نیاز وقتی باشد آموزش ها به امور نظامی محدود نمی شود و بسیج برای همین تشکیل شد و آن زمان که همه دنیا عراق را حمایت کردند امام فرمودند بسیج جبهه ها را پر کند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: شاید به زحمت می شود بین صدها کشور دنیا، کشوری را پیدا کنین که با ما دوست باشند و اکثریت قدرتمندان ضد ما هستند و تجربه به ما نشان داده و شرایط نشان داده که انواع دشمنی ها وجود دارد و میکروب هم برای ما وارد می کنند و دارو را تحریم می کنند و یا گران می فروشند چرا که یک کشوری می خواهد ترقی انسانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که عوامل فساد متراکم شده وظیفه اساتید چندین برابر است و علاوه بر تعلیم و تربیت به مراتب وظایف سنگین تری وجود دارد.

 رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت تاکید کرد: به هر اندازه که ما مسئولیت داشته باشیم باید بیشتر نگران انجام آن مسئولیت ها باشیم و امیر مومنان همواره نگران مسئولیت خود بود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: باید خود را آماده کنیم برای آنکه تعلیم و تربیت صحیحی انجام دهیم و ذات نایافته از هستی بخش کی تواند تشنه را هستی بخش؟ و اول باید اینها را در در خود تقویت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه