English

همایش عبور از بحران و توسعه ایران برگزار شد/نقطه اتکاء امام از آغاز انقلاب مردم بود/بسته ۱۸ میلیون یورویی ما به ازای برجام نیست

در این همایش وزیر خارجه کشورمان و سید حسن خمینی و نیز محسن هاشمی به ایراد سخن پرداختند.

همایش عبور از بحران و توسعه ایران برگزار شد/نقطه اتکاء امام از آغاز انقلاب مردم بود/بسته ۱۸ میلیون یورویی ما به ازای برجام نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، همایش عبور از بحران و توسعه ایران پس از مراسم افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد.

فریدون وردی نژاد در این همایش با ایراد سخنانی ضمن تشریح اهمیت برپایی این همایش عنوان کرد: این نشست به منظور پاسداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بر منظور راهکارهای عبور از بحران مطابق سیره آیت الله هاشمی است که همواره در راه یافتن راهکارهای نوین و تلاش برای پیشرفت و توسعه ایران اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: از خانواده و بیت شریف آیت الله هاشمی سپاسگزارم که با برپایی این نشست همزمان با افتتاح خانه موزه ایشان موافقت کردند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی، خاطر نشان کرد: آیت الله با مشکلات فراوان بعد از جنگ توازن لازم را در ارتباط با دیگر کشورها پس از دوران جنگ ایجاد کردند و اقتصاد ایران در دوران سازندگی شکل رونق یافت و میلیون ها شغل در عرصه های مختلف شکل گرفت و ایران از تکانه های پس از جنگ نجات یافت.

در این همایش وزیر خارجه کشورمان و سید حسن خمینی به ایراد سخن پرداختند.

 

آیت الله هاشمی بنای زهد فروشی نداشت

آیت الله سید حسن خمینی در همایش عبور از بحران و توسعه ایران با ایراد سخنانی با تاکید بر نقش مرحوم هاشمی در توسعه کشور، اظهار کرد: افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی امروز به همت فرزندان ایشان بهانه ای است تا درباره یکی از صفات ایت الله هاشمی صحبت کنیم، ایشان هیچگاه بنای زهد فروشی نداشت و از ریا دور بود و داشته های خود را پنهان نمی کرد و این یکی از وجوه امتیازی است که در وجود آیت الله هاشمی بود.

وی یادآور شد: حضرت امام هم ظاهر و باطن یکی بودند و ریا نوعی شرک است و مدتی از آن نوعی دروغ هم هست.

افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی

تولیت حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی تصریح کرد: ممکن است ذات ریا ستیزی بی اهمیت دانستن نظر مردم باشد و کسانیکه مردم داری می کنند و کسانیکه ریا می کنند همسان پنداشته شوند و آقای هاشمی به مردم باور داشت و این نکته را در مدرسه امام خوب فرا گرفته بود.

آیت الله سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: امام راحل معتقد بودند با مردم هر گره ای باز می شود و مردم سربازان امام بودند در جنگ و تمام روزهای خطیر مردم جامعه را با وحدت خود حفظ کردند و از آغاز انقلاب نقطه اتکای امام مردم بود.

وی در بخشی از صحبت های خود به نقش مصلحان اجتماعی در ایجاد همراهی مردم، اشاره کرد و افزود: ما اگر عقیده ای داریم ولو که اکثریت درست را نمی دانند باید با صحبت کردن و بر اساس ذات حق طلب انسانها پیش رویم.

 

آیت الله هاشمی همواره زندگی مصلحانه داشت

سیدحسن خمینی تاکید کرد: زندگی آقای هاشمی به دور از هر گونه ریا بود و در زندگی مصلحانه زندگی می کرد و خود را در معرض بیشترین رای مردم قرار داد  و گاهی هم از مردم رای نگرفت و تلاش کرد با کار فقهی و تبلیغاتی راه حقیقت را به مردم نشان داد و مجدد از مردم رای گرفت.

وی گفت: امروز باید با مردم همراه و همدل شد و اگر مردم احساس کنند جامعه متعلق به آنهاست همراهی می کنند و ایستادن مقابل خواسته میل مردم نتیجه ای جز از هم گسیختگی اعتماد و وحدت ملی چیزی نیست و باید نظرمان را مصلحانه ادامه دهیم و اگر جامعه پذیرفت همه بپذیریم که آن راه را ادامه دهیم و اگر نپذیرفت سعی کنیم جامعه را مجاب کنیم.

آیت الله سیدحسن خمینی ادامه داد: بستن و امنیتی کردن فایده ای ندارد و به فهم و خرد عمومی مردم اعتماد کنیم و من اگر اشتباه می کنم و جامعه نمی پسندد کنار بروم و اگر اشتباه می کنیم عذرخواهی کنیم و عذرخواهی کردن از جایگاه کسی نمی کاهد و اگر این عذرخواهی صادقانه باشد مردم می پذیرند.

وی گفت: با هیچ مفیدی عقد اخوت نبندیم و در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره می کنند که جامعه ما محتاج همدلی و انسجام است  و هر کسی که این انسجام را می شکند خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزد.

خمینی اظهار کرد: آقای هاشمی همواره برای خود نقش مصلح اجتماعی قائل بود و مقابل مردم نمی ایستاد و این درسی بود که از امام آموخته بود.

افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی از هیچ تلاشی برای اعتلای ایران فروگذار نکرد

محمد جواد ظریف در همایش عبور از بحران و توسعه ایران با نگاهی به رویکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی از هیچ تلاشی برای اعتلای ایران و سربلندی کشور فروگذار نکردند.

وی افزود در دنیای امروز لازم است برای اینکه بتوانیم اهداف کشور و انقلاب را پیش ببریم تمامی ظرفیت های خود را به درستی بشناسیم و به موقع آنها را به کار ببندیم و برای رسیدن به اهداف جز موضوعات مقدس موضوعات دیگری را قدسی نکنیم و نگران ثبت در تاریخ نباشیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای مصالح مردم خود را فدا کنیم، در دنیای امروز استفاده کردن از همه امکانات و ظرفیت ها ضروری است.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی به برکت رهبر انقلاب شرایط استثنایی در منطقه و جهان ایجاد کرده و هیچ فرصتی بدون چالش نیست و خداوند امکانات را بدون تلاش عنایت نمی فرماید و پذیرفتن برخی فشارها ما را در رسیدن به اهدافمان کمک می کند و مرحوم هاشمی همواره نگرشش بر ارزش های موجود با تکیه بر انقلاب بود.

وی ادامه داد: نمی توانیم از بحران فرار کنیم و شرایط ما ویژگی هایی ایجاد کرده که دیگران برای ما چالش ایجاد می کنند و آیت الله هاشمی همواره تاکید داشتند که از ظرفیت های جمهوری اسلامی عاقلانه استفاده کنیم و مذاکره با صدام را پیشنهاد کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: درایت ایت الله هاشمی و رهبری عبور از بحران ها را برای کشور ایجاد کرد و اگر نگران این بودند که تاریخ چه خواهد نوشت؟ هرگز تاریخ ساز نمی شدند و شجاعت ایشان و مقام معظم رهبری همچون شجاعت و درایت امام راحل بود و مسیر منطقه را تغییر داد.

وی تاکید کرد: اینکه ما در منطقه جایگاه داریم و به هر کشوری نگاه کنید سلاح بیشتری از ما دارد و سایر کشورهای منطقه زیر چتر هسته ای یک کشور هستند و وجه تمایز ما با این رژیم هایی که تا این میزان هزینه سلاح می کنند جز اتکاء به خدا و مردم نیست.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی معمار هسته ای ایران بود

وزیر خارجه خاطر نشان کرد: دیپلماسی یکی از ابزار سیاست است و می تواند برای کشوری شرایط خوب را به شرایط مناسب و توسعه بیشتر به وجود آورد.

وزیر امور خارجه گفت: مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی معمار هسته ای ایران بود و باید این توانمندی حفظ شود و نه وسیله ای برای فشار بر جمهوری اسلامی که ایشان نام، عزت و آبروی خود را برای عزت جمهوری اسلامی هزینه کرد و مرام ایشان این بود که از خودش و ابروی خودش برای منافع کشور عبور کرد.

ظریف گفت: وظیفه سیاست خارجی در دوران سیاسی تلاش برای بهبود شرایط مردم بود و ما وظیفه داریم سیاست خارجی را برای توسعه اقتصاد به کار بگیریم و باید امکانات و مبانی خود را به خوبی بشناسیم.

وی به دیدار سه سال قبل سفرا با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مردم ما بزرگترین ظرفیت ها را دارند و دیپلماسی برای توسعه کشور به کار گرفته می شود و این درس ها را برای عبور از مسیر پر مخاطره و دشوار از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

بسته ۱۸ میلیون یورویی ما به ازای برجام نیست

محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران درباره حمایت بسته ۱۸ میلیون یورویی و حواشی ایجاد شده پیرامون آن، گفت: این بسته به دو طرف کمک می کند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و این بسته ما به ازای برجام نیست و اینکه می گویند ما به ازای برجام است حرف بی ربط است‌.

وی افزود: اتحادیه اروپا قرار بود چندین اقدام انجام دهد از جمله حفظ فروش نفت ایران و حفظ کانال های بانکی که کماکان منتظریم انجام دهند.

افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی

این خانه موزه نشانه ساده زیستی آیت الله هاشمی است

محسن هاشمی در همایش عبور از بحران و توسعه ایران در رابطه با افتتاح خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: این خانه در سال ۱۳۶۰ برای سکونت آیت الله توسط مرحوم سید احمد خمینی انتخاب شد و ایشان تا ۳۵ سال در این خانه زیست داشت.

وی افزود: با افتتاح این خانه موزه می توانیم ساده زیستی آیت الله هاشمی را به جهان نمایش دهیم و برای ایجاد و طراحی این خانه موزه کار سختی انجام شد و هنرمندان و طراحان بنام کشور بدون دریافت هیچ وجهی طراحی و توجه به محتوای موزه را بر عهده گرفتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه