English

عارف در جمع اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران:

هیچ مقام مسئولی، مسئولیت نابسامانی اقتصادی را بر عهده نگرفت/ قانون تاسیس وزارت علوم باید اجرا شود

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران گفت: متاسفانه هیچ مقام مسئولی، مسئولیت این نابسامانی اقتصادی را بر عهده نگرفت.

هیچ مقام مسئولی، مسئولیت نابسامانی اقتصادی را بر عهده نگرفت/ قانون تاسیس وزارت علوم باید اجرا شود

به گزارش خبرگزاری موج، محمد رضا عارف در نشست کانون صنفی استادان دانشگاه ایران که در دانشکده مکانیک تهران برگزار شد، در جمع اعضای شورای مرکزی این کانون، گفت‌: کمیسیون‌های شورای مرکزی کانون باید فعال شوند و نقد مشفقانه قبل از تصمیمات را شکل دهند. مثلا در سیاست ارزی بانک مرکزی که هیچ واکنشی از این کانون ندیدیم، لازم بود این سیاست مورد نقادی قرار گرفته و نظرات کانون در قالب نامه‌ای به رییس جمهور اعلام می‌شد.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران  علاوه بر فعال شدن در حوزه‌های اقتصادی روی آسیب های اجتماعی نیز فعال شوند.

وی متذکر شد: آسیب‌های اجتماعی در آستانه بحران قرار دارد و باید روی آنها کار کنیم و نظرات خود را به دستگاه‌های مسئول اعلام نماییم. درک مسائل و اولویت‌های کشور باید برای کانون مهم باشد. برای برون رفت از نابسامان‌های اقتصادی راه‌حل بدهید. همان طور که می دانید در حوزه اقتصادی در کشور، جزیره‌ای عمل می‌شود. نمونه بارز آن که نابسامانی‌های زیادی را در اقتصاد کشور به وجود آورد، سیاست ارزی بانک مرکزی بود که اظهرمن الشمس بود که برای کشور مشکل به وجود می‌آورد. پس از این که این نادرست بودن سیاست خودش را نشان داد، متاسفانه هیچ مقام مسئولی، مسئولیت این نابسامانی را بر عهده نگرفت.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلام خواستار مشارکت فعال کانون اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در مسائل اقتصادی کشور شد و  خاطر نشان کرد: طبق اسناد بالادستی کشور نقش فعالی در اداره و امور کشور داشته باشید، فعالیت خود را نباید محدود به علم و فناوری کنید،‌ بلکه باید در همه بخش‌های کشور ورود کنید و با نهادهای سیاستگذار بیش از آن چه که تا به امروز داشته‌اید ارتباط برقرار کنید. البته شاید به صورت فردی با این نهادها ارتباط داشته باشید، اما باید نقش کانون را در نهادهای سیاستگذار فعال کنید.

عارف ادامه‌ داد: وضعیت استادان، نگران کننده است. مجلس شورای اسلامی در اقدامی غیر کارشناسی تصمیم داشت که اجازه افزایش اساتید را از دانشگاه‌ها بگیرد،  ولی به کمک سیاست‌های کلی در مجمع تشیخص مصلحت نظام جلوی این کار گرفته شد.

وی در ادامه‌ با تاکید بر این که قانون تاسیس وزارت علوم باید اجرا شود، گفت‌: کانون اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران باید عملکرد شورای مندرج در اساسنامه وزارت علوم را دریافت کند. دانشگاه باید به معنای واقعی کلمه به صورت هیات امنایی اداره شود و البته شرایط کشور برای این کار مهیا است، اما چقدر در این مساله ورود کردید؟ آیا هیات امنایی که جلساتش در دفتر وزیر برگزار می‌شود هیات امنا است؟ گذشته از آن وزیر هم در جلسات هیات امنا حضور پیدا نمی‌کند که این هم یک خلاف دیگر است. اعضای هیات امنا به معنای واقعی اعضای هیات امنا نیستند.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلام سپس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح روند شکل‌گیری کانون اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران پرداخت و افزود: اصرار داشته و داریم تا کانون غیر سیاسی باشد. هر چند که اکثر اعضای آن سیاسی هستند، اما باید مراقبت شود تا با وجود سیاسی بودن بسیاری از اساتید، کانون سیاسی نشود. البته قرار نیست که یک طیف سیاسی جذب کانون باشند،‌ بلکه باید از همه جریان‌های سیاسی به عضویت کانون در آیند.

وی  در خاتمه گفت: جایگاه راهبردی برای کانون اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران قائل هستم. حفظ شان و منزلت استاد و رعایت مسائل صنفی و مالی در اساسنامه کانون به تصویب رسیده است و باید این اساسنامه به صورت جامع اجرایی شود. باید برای یک زندگی آبرومندانه برای اساتید اقدام شود. اکثر اساتید برجسته کشور که خارج از ایران زندگی می‌کنند برای عمل به وظایف قانونی و تعهدات اخلاقی‌شان به نقاط محروم کشور می‌روند و انجام وظیفه می‌کنند. درک مسائل و اولویت‌های کشور برای اعضای کانون مهم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه