English

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفتگو با موج؛

وزارت ورزش پاسخگو حذف دو بازیکن کرد از تیم ملی باشد/ دخالت مجلس در ورزش برای فوتبال ایران هزینه ای ندارد

رحیمی جهان آبادی گفت: هیچ دلیل منطقی و فنی برای حذف غفوری و رضایی از ترکیب تیم ملی وجود ندارد و از نظر ما دلیل این تصمیم به قومیت و مذهب آنها برمی گردد.

وزارت ورزش پاسخگو حذف دو بازیکن کرد از تیم ملی باشد/ دخالت مجلس در ورزش برای فوتبال ایران هزینه ای ندارد

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره نامه ای که سی تن از نمایندگان در اعتراض به حذف وریا غفوری و کاوه رضایی از لیست تیم ملی فوتبال خطاب به وزیر ورزش به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: افکار عمومی حذف بازیکن های شاخص از ترکیب تیم ملی در آستانه بازی های جام جهانی توسط کی روش را نمی پذیرد و بازی ضعیف تیم ملی در برابر ترکیه این انتقادات را تشدید کرده است. 

وی افزود: وقتی تیم ملی در عرصه بین المللی بازی می کند آثار روانی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی برای کشور دارد. ما هزینه زیادی برای تیم ملی کردیم که به جام جهانی برود و آثار و تبعات این بازی ها برای مردم اهمیت دارد. ما در این نامه نظر مردم را بازتاب دادیم. حال اینکه وزیر ورزش چه نقشی در فدراسیون فوتبال دارد و فدراسیون چقدر مستقل است، بحث دیگری است. 

رئیس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: افرادی که این نامه را امضا کردند به عنوان نماد افکار عمومی، این نارضیاتی را به شخص وزیر ورزش منتقل کردیم و بیان کردیم که ناراحتی در خصوص ترکیب تیم ملی و حذف بازیکنان شاخص که از دید ما خارج از دلایل فنی بوده است، وجود دارد. 

نامه نمایندگان به وزیر ورزش

رحیمی جهان آبادی در خصوص متن نامه و تاکید آن بر کرد بودن این دو بازیکن گفت: کاوه رضایی و وریا غفوری متعلق به قومیت و مذهب خاصی هستند. لذا این برداشت در سطح جامعه به وجود آمده به دلیل اهل سنت و کرد بودن آنها، از ترکیب تیم ملی خط خورده اند. اگر به سوابق وریا غفوری نگاه کنید، وی یکی از شاخص ترین بازیکن های ایران است و اگر از همه مربی های فوتبال کشور بپرسید بعید می دانم غفوری را یک بازیکن شاخص و استثنایی در لیگ برتر ندانند. به همین دلیل وزیر ورزش یا اگر فدراسیون فوتبال مستقل است مسئولین این فدراسیون و یا شخص کی روش دلیل منطقی و عقلی در این خصوص بدهند تا مردم مجاب شوند.

هیچ دلیل فنی برای خط زدن غفوری و رضایی از تیم ملی وجود ندارد 

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کرد بودن این دو بازیکن علت حذفشان از تیم ملی بوده است بیان کرد: وقتی دلیل فنی وجود ندارد یک دلیل عقلی بگویند. تنها دلیلی که به ذهن ما نمایندگان رسید همین است. اگر علت دیگری وجود دارد بیان کنند تا ما آن را منتقل کنیم. اگر فدراسیون یا مجموعه مربی های تیم ملی ارزشی برای افکار عمومی و پشتوانه تیم ملی قائل هستند در بیانیه ای این موضوع را تشریح کنند. مثلا بگویند مشکل سربازی داشتند، یا مشکل ویزا یا مورد فنی وجود داشته است. ولی از نظر ما دلیل فنی و اداری نیست و تنگ نظری های قومی و مذهبی که در کشور کم و بیش وجود دارد که صرفا محدود به این عرصه نیست، باعث این تصمیم شده است. لذا جامعه قومی و مذهبی هم این برداشت را دارد.

مجلس به عنوان نماد افکار عمومی حق دارد علت حذف این دو بازیکن را از فدارسیون فوتبال جویا شود

نماینده مردم تایباد در خصوص اینکه این نامه دخالت سیاست در ورزش نیست؟، اظهار داشت: سال ها است فیفا عنوان می کند فدراسیون فوتبال ایران مستقل نیست. چرا تا امروز کاری نکردند. بودجه فدراسیون و هزینه تیم های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس از کجا می آید؟ مردم این هزینه ها را می کنند. در این شرایط پارلمان به عنوان نماد افکار عمومی حق ندارد از فدراسیون بپرسد چرا رضایی و غفوری را حذف کردید؟!

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که کی روش به عنوان مربی چنین اجازه ای ندارد بازیکنی را حذف کند تاکید کرد: کی روش باید دلایل دقیق برای این کار داشته باشد. حذف افراد بدون درنظر گرفتن دلایل فنی و افکار عمومی نمی تواند انجام شود. می تواند اطلاعیه صادر کند و توضیح دهد. صد هزار نفر در سرما و گرما در شرایط خوب و بد از تیم ملی و شکست هایش حمایت می کند، این مردم نیاز به شفافیت دارند و نامه نمایندگان دخالت در ورزش نیست. 

وی افزود: نامه ما خطاب به وزیر ورزش است و کاری به مربی نداریم. مسئول ورزش کشور وزیر است و هر جا کمبودی و مشکلی باشد از وزیر سوال می پرسیم و تحت فشار قرار می دهیم. الان هم این سوال در ذهن مردم است که چرا در آستانه جام جهانی بدون یک خط توضیح این دو نفر حذف شدند. اگر یک خط توضیح به ما بدهند ما همان را به مردم منتقل می کنیم.

وزارت ورزش هنوز پاسخی نداده است، ما باز هم به وزیر ورزش می رسیم

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی در پاسخ به اینکه تا امروز وزارت ورزش واکنشی به این نامه نشان داده است یا خیر گفت: ما نامه را به هیات رئیسه مجلس دادیم و طبق مراتب، این نامه به وزارت ورزش منتقل می شود. هنوز پاسخی دریافت نکردیم. اما ما هستیم، وزیر ورزش هم هست و ما باز هم به هم می رسیم. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه