English

نوبخت در نشست خبری:

دولت در سال ۹۶ کسری بودجه نداشت

سخنگوی دولت گفت: دولت در سال 96 کسری بودجه نداشت اما تحقق 100 درصدی بودجه صورت نگرفت و دولت هم مصارف را کاهش داد و باعث شد برخی دستگاه ها کامل رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه را دریافت نکنند.

دولت در سال 96 کسری بودجه نداشت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در آخرین نشست خبری سخنگوی دولت در سال 1396، محمدباقر نوبخت گفت: در هفته ای که گذشت مرکز امار ایران گزارش 9 ماهه رشد اقتصادی کشور را اعلام کرد. سیاست دولت برای مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی و توسعه که رشد اقتصادی است از دو مسیر دنبال می شود یکی توجه ویژه واحدهای تولیدی بخش خصوصی است و دیگر اتمام و بهره برداری طرح های عمرانی است. 

وی افزود: براساس گزارشی که از سوی نظام بانکی و وزارت صنعت صورت گرفت، تا تاریخ 21 اسنفند مجموعا 17 هزار 474 میلیارد تومان و به 26 هزار و 678 بنگاه های تولیدی پرداخت شد. به بخش عمرانی هم 33 هزار و 454 میلیارد تومان پرداخت شده است. که این رقم در مقایسه با سال قبل 79 درصد رشد داشته است. 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حالی که برخی رسانه ها از کسری بودجه سخن می گویند اما ما کسری بودجه نداریم. رقم بودجه پیش بینی است عدم تحقق منابع داریم ولی کسری نداریم. چون بر طبق منابع مصارف صورت گرفت.

برای همین دستگاه ها 100 درصد بودجه پیش بینی شده دریافت نکرده اند چون منابع کامل محقق نشد که دولت بپردازد اما مصارف را هم ما کاهش دادیم تا کسری رخ ندهد.

وی با بیان رشد اقتصاد کشور اظهار داشت: رشد بخش کشاورزی 1 درصد صنعت 3.3 و خدمات 7 درصد در مقایسه با سال 95 بود. به طور کلی با احتساب نفت 4.4 درصد اقتصاد کشور نسبت به سال قبل رشد داشت. روند منفی اقتصاد مثبت شده هرچند که با شرایط ایده آل فاصله داریم.

نوبخت درباره پرداخت حقوق کارمندان دولت عنوان کرد: تا الان پرداخت حقوق همه دستگاه ها انجام شده است.

سخنگوی دولت درباره سیاست ارز دولت اظهار داشت: میزان عرضه و تقاصا تعیین کننده ارز است. دولت در رابطه با عرضه و تقاصای ارز مشکلی ندارد. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ما بیشتر از واردات است و لذا مشکلی بابت وجود دلار نیست. امسال این بازار علاوه بر روال عادی، تقاصای بیشتری بنا به هر دلیل به این بازار وارد شد. لذا عده ای را ترغیب کرد که ریال را به دلار تبدیل کنند.  کسانی که با اتوبوس می آورند تقاضای واقعی نبود. 

وی ادامه داد: برای افرادی که می خواهند دلار را برای مصونیت ریالشان می خواهند، دولت اعلام کرد گواهی سپرده با سود 20 درصد توزیع می کند تا ریال را به دلار تبدیل نکنند. و حتی اعلام کرد دلاری معامله می کند. همچنین طلا را هم پیش فروش کرد برای افرادی که طلا را راهی برای مصونیت پولشان می خواستند. با این همه عده ای هستند که دنبال دلار باشند. دولت موظف نیست به غیرمسافران دلار به این شیوه بدهد. ما در وضعیتی هستیم که آمریکا و انگلیس عیله ما قطع نامه به شورای امنیت بردند و این شرایط ویژه ای است.

لزومی نداشت منابع نظامی کشور نمایش داده شود

نوبخت افزود: اقتصاد یکی از مولفه های اقتدار ما است و طرف حرف من افرادی است که مسایل نظامی را تنها عامل اقتدار می دانند و منابع ما را که لزومی ندارد نشان داده شود، نشان می دهند.

اگر اقتصاد را ناکارامد جلوه دهیم کل نظام را تضعیف می کنیم. چون بیرون از کشور کل نظام را نگاه می کنند و قوا را منفک نمی دانند.

نوبخت درباره احتمال وقوع تورم در سال بعد گفت: سیاست دولت رها کردن تورم نیست و به دنبال کاهش تورم از زیر 10 درصد امروز است.

سخنگوی دولت درباره تامین امنیت دیپلماتهای کشور در خارج مرزها گفت: هر نوع نقصی در مورد عدم تامین امنیت دیپلماتهای ما در دیگر کشورها، مورد اعتراض دولت خواهد بود.

وی در مورد اجرای قانون ثبت حقوق مسوولان و ایجاد سامانه ای برای این منظور بیان داشت: این کار در حال پیگیری است و از جمله مواردی بود که دولت خود درصدد تحقق آن بود. و همه مقامات زیر 10 میلیون حقوق می گیرند.

وی درباره سخنان ایت الله جنتی در مورد اینکه در وزارت خانه های مهم افراد غیر انقلابی حضور دارند تصریح کرد: ما باید بدانیم کدام وزازت خانه مدنظر است. شما مطلع هستید وزرا افرادی هستند که در آتش و خون برای انقلاب زحمت کشیدند. معاونین را هم وزرا با این معیارها انتخاب می کنند. بدنه وزارت خانه ها هم که از قبل بوده است. لذا بهتر از مصداقی عنوان شود.

من از خروج 600 هزار شی از موزه ملی بی خبرم

نوبخت درباره خروج 600 هزار شی از موزه ملی در زمان حمید بقایی گفت: در خصوص دولت قبل از تدبیر و امید سیاست ما این بود اگر اطلاعاتی داریم به قوه قضاییه بدهیم تا مرجع قانونی ان را پیگیری کند. البته انتقاد می شود که بهتر بود رسانه ای نشد تا مردم بدانند دولت چه چیزی را تحویل گرفته است. الان هم پرونده در قوه قضاییه وجود دارد و زمانی هم که قوه قضاییه می گوید دستش پر است حتما این مدارک را هم دارد. دولت تدبیر و امید دنبال نفع سیاسی نبود و تنها دنبال کار اثباتی در این مسائل بود.

نوبخت درباره موضع دولت در خصوص استیضاح وزرا گفت: استیضاح حق قانونى نمایندگان است و ما هم همواره آن را تکرار کردیم. استیضاح وزرا در چارچوب قانون است و نمایندگان از ظرفیت قانونى در این زمینه استفاده می کنند. 

وی افزود: نمایندگان از هر جناحى در مجلس خواهان منافع ملى هستند و در چارچوب مصالح ملى عمل می کنند. با این حال دولت معتقد است این اقدام قانونى نمایندگان باتوجه به شرایط فعلى به نفع کشور نیست این اقدام بسیار بی سابقه اى است زیرا هیچ گاه رخ نداده که ٦ ماه پیش به همین وزرا راى داده شود و الان بخواهیم انها را استیضاح کنیم چه ارزیابی اى  از عملکرد انها وجود داشته است؟ الان خواهان آن هستیم که مجلس به سه وزیر دولت راى دهد زیرا در این شرایط نباید سه وزارتخانه ما تا مدتها وزیر نداشته باشد یا با سرپرست اداره شود. 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کوچکترین نکته اى در کشور عده ای را به طمع می اندازد که کارشان را شروع کنند. اتفاقات دى ماه هم که اتفاق افتاد برخى امیدوار شدند اما باید تلاش زیادى کرد تا این امید انها از بین برود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی