English

وزیر اطلاعات در دومین همایش فقه اطلاعاتی:

وزارت اطلاعات نمی تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند

وزیر اطلاعات با بیان این که دستگاه اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران موظف به شناخت احکام شرعی است، گفت: وزارت اطلاعات نمی تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند و خود را از احکام دین مستثنی بداند و مرتکب معصیت شود.

وزارت اطلاعات نمی تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت اطلاعات؛ وزیر اطلاعات در دومین همایش فقه اطلاعاتی که در قم با حضور اندیشمندان ، محققان و فضلای حوزه علمیه و دانشگاه برگزار شد آن را مقدمه ای برای تحکیم پیوند دائمی و ناگسستنی بین حوزه های علمیه و دستگاه اطلاعاتی دانست و گفت: وزارت اطلاعات مسائل مبتلابه خود را به حوزه علمیه عرضه می کند و آنان احکام مربوطه را بیان خواهند کرد 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی با بیان این که راهکارها و راهبردهای امنیتی در معرض فکر و اندیشه صاحب نظران علوم مختلف قرار می گیرد ، افزود : امروزه مقوله امنیت صرفاً حرفه یا فن نیست و همچون مسئله مدیریت به علم تبدیل شده است و فعالان حوزه امنیت باید از افکار صاحب نظران بهره برداری کنند.

وزیر اطلاعات برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه با هدف تشخیص احکام مبتلابه جامعه اطلاعاتی اعلام آمادگی کرد و با بیان این که دستگاه اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران موظف به شناخت احکام شرعی است گفت : وزارت اطلاعات نمی تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند و خود را از احکام دین مستثنی بداند و مرتکب معصیت شود .

علوی با اشاره به آیات الهی و روایاتی از معصومین علیهم السلام در باره لزوم رعایت مسائل شرعی و مکارم اخلاق خاطر نشان کرد : انجام محرمات با هدف رسیدن به اهداف ، محکوم به شکست است و اگر بخواهیم به پیروزی و موفقیت دست یابیم باید احکام شرع ، قانون و اخلاق را رعایت کنیم.

وزیر اطلاعات بر ضرورت حفظ و صیانت از حق الناس گفت : اقدامات اطلاعاتی نیز برای حفظ امنیت حکومت و حقوق مردم است و شناخت آسیب ها و احکام شرعی متناسب با آنها وظیفه دست اندرکاران دستگاه اطلاعاتی نیست و بیان احکام وظیفه حوزه های علمیه است.

علوی با اشاره به این که با مسائل و موضوعات نوپدید در عرصه اطلاعاتی مواجهیم و در این راستا نیازمند اقدامات استنباطی در زمینه فعالیت های امنیتی به صورت دائمی هستیم افزود: مرزهای اقدامات اطلاعاتی و حقوق و اختیارات شرعی آن را حوزه علمیه باید مشخص و ریل گذاری کند. 

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستگاه اطلاعاتی علاوه بر فقه نیازمند فلسفه اطلاعاتی است تا حکمت و چرایی احکام نیز مشخص شود.

علوی گفت: فقه اطلاعاتی قابلیت تبدیل شدن به رشته علمی را دارد و می تواند به عنوان درس خارج فقه تدریس شود و احکام آن استخراج و تجمیع شود.

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به عرفان های نوظهور و دین گریزی در برخی مناطق افزود: دستگاه اطلاعاتی متوجه فعالیت این گروه ها است اما تدبیر این مسائل ، مباحثه و ترویج عقاید حقه وظیفه علمای دین است و وزارت اطلاعات همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت.

در این همایش آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعدادی از اندیشمندان و پژوهشگران به بیان دیدگاههای خود در باره فقه اطلاعاتی پرداختند.

در حاشیه این همایش نیز 6 کمیسیون تخصصی با عنوان 1- فلسفه فقه اطلاعاتی چیستی و چرایی ؛ 2- مبانی معرفتی و روشی فقه اطلاعات ؛ 3- تاریخ تحول فقه اطلاعات ؛ 4-بایسته های فقه اطلاعات ؛ 5-فقه اطلاعات و گفتمان ولایت فقیه ؛ 6- فقه اطلاعات و حقوق بشر برگزار شد.

همچنین از 130 مقاله علمی پژوهشی که به دبیرخانه همایش فقه اطلاعاتی ارائه و پذیرفته شد، 6 مقاله برتر شناخته شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه